|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag ar en BMW 520d xdrive F11 -16, Vilken typ av däcktryckssensorer finns på bilen? Det är dags att skaffa vinterdäck till bilen och jag har möjligheten att köpa begagnade Hakkepelita dubbdäck till ett bra pris. Det finns inga däcktryckssensorer på dessa. Vad händer om jag monterar dessa på bilen? Lyser det en varningslampa eller är det även något ljud kopplat till detta? Är det något man kan stå ut med? | |
|
Du behöver individuella sensorer, alltså en per fälg. Vilka däck du använder spelar ingen roll. Utan sensorer kommer du få varningsmeddelande, men om det inte stör dig är det bara att köra på. ---- BMW CS/SC #6212 |
|
|
Jag köpte CUB-sensor för ca 1250kr för 4 st på eBay. De måste kodas till din bil på en Gummiverkstad innan montering. Mvh Jonas B |
|
| Jag är i samma sits, måste skaffa vinterdäck med RDC lufttryckssensorer (TPMS) i fälgarna, undrar bara om det är universella eller BMW specifik, utgår från att med alla BMW original fälg är inga problem om de har RDC . | |
|
BMW har ingen "egen" enhet till fälgarna. De köper in det. Finns lite olika märken att välja på. Min däckverkstad sa att CUB-sensors var Vanlig till BMW. Har fungerat ett år nu. Batteriet som är inbakat håller ca 5 år oavsett givare. Mvh Jonas B |
|
|
Hej, Jag köpte av ABS Wheels i Märsta, kodade o klara för 2400kr för 4st. Funkar klockrent. BMW vill ha 4500kr................. Jag har en 520D Xdrive Touring 2015 |
|
| Hej! Jag lämnade mina vinterdäck till en lokal däckverkstad för montering av TPMS ventiler, jag fick betala 650kr / hjul för montering kodning samt balansering av hjulen. Jag har inte monterat ännu, för jag väntar på min nya bil. | |
|
Jag har låtit få TPMS inaktiverat genom programmering, för jag anser inte att jag behöver dubbla system som övervakar lufttrycket. För mig är det fullt tillräckligt med systemet som mäter rullomkretsen via ABS-givarna, som jag anser är ett alldeles utmärkt och tillräckligt pålitligt hjälpmedel. Lika som det var tidigare t ex på min förra E61. Ett system vilket jag alltså tycker erbjuder tillräcklig säkerhet för mig. (Längre tillbaka hade vi ju ingen övervakning överhuvudtaget, vilket också fungerade för mig under 25 körkortsår). Jag har flera omgångar hjul att välja mellan, jag vill också kunna byta till nya däck utan att det blir komplicerat. Nu slipper jag bekymra mig om TPMS som jag tycker komplicerar mitt bilägande alltför mycket i relation till den nytta det erbjuder mig. Om jag skulle ändra mig i framtiden så är det enkelt att aktivera igen. |
|
|
Ulf530 jag delar helt dina åsikter. Det käns som vi bilister blivit påtvingade detta. Jag antar att det inte var en BMW verkstad som programmerade bort detta till dig, utan någon annan BMW kunnig person? |
|
|
Är också intresserad av att veta hur man kopplar bort tpms. Hur funkar det och vad kostar det? Inga negativa påföljder med garanti eller liknande? Menar ni att det finns ett varningssystem som mäter rullomkretsen på bilarna även om tpms är urkopplat? |
|
|
En mycket bil-kunnig och intresserad mekaniker som också är väl förtrogen med BMW. Han har även programmerat in så att bakljusen lyser vid DRL och ändrat funktionen på den automatiska motoravstängningen till omvänd funktion så att jag själv måste aktivera den om jag så önskar, + en del andra kul detaljer... |
|
|
Jag själv vet inte hur det går till, men jag har en fantastisk förmån som har tillgång till en sådan mekaniker. Han går knappast att hyra, utan det är tjänster och gentjänster som gäller. Just nu befinner han sig dessutom i USA någon månad på uppdrag av ett racingteam. Jag tvivlar på att BMW-verkstaden i allmänhet tar på sig att ordna detta, det saknas nog oftast både kompetens och framförallt intresse. Men de kan säkert komma med massor av bortförklaringar och/eller skrämselpropaganda om garantier, EU-regler eller något annat, allt för att slippa visa sig okunniga/ointresserade? En kunnig fristående person med tillgång till rätt program ordnar nog detta för en tusenlapp eller två (?). Min bedömning är att detta inte kan ge mig något problem med garantier etc. Sannolikt kan de inte ens hitta förändringarna på BMW-verkstaden eftersom det inte ger några felkoder. Vad jag känner till finns nog inget system som mäter vilken rullomkrets bilarna har... ;-) Men det mäter skillnader i hjulens rullomkrets, genom ABS-givarna. Om lufttrycket sjunker i ett däck så minskar rullomkretsen och systemet varnar. Detta system har varit fullt tillräckligt för mig i 10 år så det får nog duga även 2016 (även om det inte är lika 100% som TPMS.) |
|
|
Ulf530: Du har många poäng där. bakljus vid DRL tycker jag är ett måste, b.l.a. Med vänlig hälsning Jonas B |
|
| Kanske detta kan vara nått?:Länk | |
|
Jag är nog ganska nördig och lite fåfäng. Tycker att de nya bakljusen är snygga, därför vill jag att de lyser även dagtid. Jag har M-sport på min bil och tycker det är lite trevligt att M-loggan hälsar mig välkommen när instrumentpanelen tänds upp. |
|
|
"Jag är nog ganska nördig och lite fåfäng. Tycker att de nya bakljusen är snygga, därför vill jag att de lyser även dagtid. Jag har M-sport på min bil och tycker det är lite trevligt att M-loggan hälsar mig välkommen när instrumentpanelen tänds upp." Är ju standard på en E60-LCI... |
|
|
Märkligt om de senaste LED-bakljusen skulle varit standard redan på E60..? Om jag minns rätt så fick väl E60 med LCI de helt vanliga (i dag lite töntiga) LED-lyktorna? Och om jag minns rätt så släcks väl inte instrumentpanelen ner helt när du stänger av en E60? I så fall kan det ju bli lite svårt att tända upp panelen, med den seglande M-loggan som välkomsthälsning, när man låser upp bilen? Men jag kanske minns fel..? |
|
|
Hej, Länken är visserligen lite mer än ett år gammal, men sedan man gick tillbaka till tryckgivare i hjulen som (EU-påtvingad) standard, kan det väl inte ha hänt SÅ mycket på tekniksidan. Länk Det anges inte i klartext vilken kodare som använts, men INPA eller dess efterföljare (som jag f n glömt namnet på) verkar det vara, av de tyska citaten att döma. OlaO, om han hittar hit, kan nog ge besked. BMW utför naturligtvis inte denna operation. Dels är den väl olaglig (EU-krav) dels finns det ju många sköna slantar att kamma hem när givarna börjar åldras. Dubbel motivation, m a o. /Lennart |
|
|
Självfallet begår man inget lagbrott för att man framför en bil utan TPMS. Jag är inte i detalj insatt i EU-direktivet som riktar sig till BILTILLVERKARNA, men utan att vara insatt så vågar jag med bestämdhet påstå att direktivet absolut INTE är riktat till FÖRAREN. Dessutom är jag rätt övertygad att det inte är ett lagbrott ens för en auktoriserad BMW-verkstad att programmera bort funktionen, ingen kommer då någonsin att lagföras för detta eller för något liknande. Att skrämma folk med att det skulle vara olagligt att kringgå ett EU-direktiv är bara så himla typiskt svenskt. I så fall skulle väl 80% av alla Fransmän sitta i finkan! |
|
|
På min förra bil, M525dA-08 var det snygga bakljus, dock inte led som jag har idag. dock skitsnygga på M-sport. de nya svänger runt hörnet........ Med vänlig hälsning jonas B |
|
|
Sverige är enda landet som är undantaget lagen om TPMS då vi är de enda som har vinterdäckslag fick jag som svar. Med vänlig hälsning Jonas B. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.