AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
17.710

BMW 116i n43 lågt oljetryck

Sida 2 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vanligaste sättet är att länka till någon av av de större bildforumsajterna (som tex forumbilder.se men vet dock inte vilka som supportar även film) eller YouTube.

Annars kan du PM'a mig så kan jag hjälpa till att lägga upp den.
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03

Jag gör ett försök, har publicerat klippet på youtube.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant!

Jaha, oljepåfyllnadslocket sitter där framme på en N43 - praktiskt för kamkedjeinspektion (sådär kan ju inte jag göra på min N46-motor).

Hmmm, kanske dags för biltillverkarna att bygga in en inspektionslucka för kamkedjor :-)

Var är det glappet - det måste väl vara mellan de två kamaxeldreven - eller hur?
Dvs mellan detalj #4 och #5 i sprängskissen nedan
Länk
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Det stämmer, glappet är mellan dreven. Har lämnat in bilen och återkommer med uppdatering så fort jag vet mer.

fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Precis kommit från verkstaden o här kommer en lägesrapport.
Glappet i kedjan berodde på att den rörliga delen på glidskenan på höger sida helt saknades o antagligen ligger i sumpen i småbitar. Trolig orsak till att den varnat för lågt oljetryck då plastbitarna varit i vägen. Väntar på ytterligare input när sumpen rivits o oljepumpen inspekterats.

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Härlig uppföljning, gillas!

Ok, håller med - är nog vettigt att kolla hur det ser ut där nere speciellt när det gäller oljepumpen och hur långt in de där plastbitarna sugits in i systemet.
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Sådär, då var bilen lagad och äntligen ska jag få köra den fullt ut. Det som var fel på bilen var följande:
Plastskenan på höger sida hade gått i bitar och låg i tråget och i silen. Fästet mellan vänstra och högra styrskenan var knäckt samt att nedre skruven till styrskenan gick att skruva loss för hand. Har haft tur i oturen att motorn ändå inte rasat!

Åtgärd: Ny kamkedjesats, rengöring av tråg, oljesil samt ny olja och filter.

Resultat: Bilen känns som helt ny! Hoppas nu detta håller

Tack för all input.

PS ska till BMW nästa vecka och informera dem om ovan nämnda då de till 99% trodde att det var oljepumpen DS

Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Vad bra, tur i oturen!
Då får vi verkligen hoppas att inga lager, kamaxeln eller något annat i motorn har tagit alltför allvarlig skada medan den gått med för lågt oljetryck.

När oljetryckslampan tänds (eller blinkar till...) så är läget akut allvarligt, den varnar nämligen inte förrän oljetrycket är väldigt mycket för lågt för att vara hälsosamt för motorn. Hoppas alltså att inte du eller nästa ägare råkar ut för haveri eller någon annan följdskada pga detta.
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Håller också tummarna! Mekanikern som lagade bilen ska tydligen vara sjukt duktig på ffa BMW. Vad jag förstått kontaktar Förenade bil honom när de inte lyckas hitta felet på vissa av sina bilar. Och enligt honom så är det bara att tuta och köra. Ska dock vara försiktig och inte överdriva körningen tills jag vet att allt är ok.

Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Ledskenor i fullplast, billigt, lätt och dåligt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Än en gång, bra uppföljning!

Yikes, dessa spänn- och styrskenor i plast! Tycker detta börjar bli vanligare och vanligare att dessa brister.

Vi har haft skenor i plast förr, men ofta var spännskenan i metall (med plastöverdrag) och styrskenan i plast - tex på M30. Och visst, det hände att de gick sönder också - men ofta vid högre miltal och inte lika vanligt.

Ska ju nämnas att alla biltillverkade verkar ha detta problem till och från.

Råkade av en slump se detta filmklipp från Speed Academy, de ska precis ta bort frontkåpan på en Ford 4.6L V8 (2005 Ford Mustang GT) för att Check Engine lampan hade börjat lysa och det lät misstänkt från kamkedjan :-)

tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Har för mig att jag har nån bild från en av mina e34or,var nog 10 år sedan detta hände på en -93a
Länk
Länk
Länk

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
Jag har aldrig haft `plastskenor´ i mina motorer innan jag skaffade min N47 så jag förstår inte vad de sysslar med.
Världens största motortillverkare Honda har hittills inte tillverkat bil eller mc-motorer med plastskenor men så är de nummer ett (1) med Merca och Toyota tätt efter i maskinskadestatistiken (engelsk försäkringsstudie)
BMW var för övrigt mer än 17 gånger sämre än Honda när det kom till att belasta maskinförsäkringen.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@trucker : Kommer ihåg det där (och någon V8 som fick samma problem), var lätt att försvara inköp av nya delar när man ser sådant.

Såhär såg mina skenor ut när jag öppnade min M30 (inget katastrofalt men definitivt byta när man ändåså var där).
Länk
Länk
Länk

@Sabud : Nu blev jag nyfiken, vilka BMW-motorer har du haft? Eller N47 kanske var din första BMW-motor? :-)

BMW har använt plastskenor (till styrskenan, inte spännskenan) i mig veterligen de flesta motorer med kedjor inklusive M10, M30 och V8-motorerna.

Ja, har också ett minne av att jag sett i Honda-motorer att de använder metall till själva strukturen och fastklämt på denna sitter en plastskena som kedjan glider emot (för den kan ju inte glida mot metall - men själva poängen är att strukturen är av metall). Ska se om jag kan hitta nån bild...

EDIT : Hittade från en K20-motor
Länk
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
bmw-slangen: M10 o M30 är i mitt tycke bmws bästa motorer,jag vet inte hur många jag haft men aldrig haft prob med kedjor på dessa,hoppas dom du köpte nya var NOS.
Annars har väl många nåt prob med detta idag,min Opel ecotec är väl en i högen,nissan,alfa,,vw,audi,volvo,mm.

Men det är väl så i dagens miljösamhälle då får du plastskenor från en gammal fleecetröjja eller pepsiflaska i din fina nyköpta BMW,och har du otur rasar hela motorn och det blir ju väldigt bra ur ett miljöperspektiv,,mamma mia

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
fe
25
felleg
BMW 116i -08
BMW 316i -01
MB E320cdi -03
Hej igen och tack för stort engagemang. Behöver hjälp med en teknisk fråga.
Är det någon som vet vad oljetryckt ska vara när bilen arbetar på:
tomgång kall motor
tomgång varm motor
vid högre varvtal kall som varm motor etc.

Ringde BMW för att få denna information men de påstår att de inte har några referensvärden utan allt styrs och kontrolleras av dator.
Finner det mycket märkligt då de när jag var där på felsökning så sade de att trycket var för lågt och borde ligga på minst 4 bar vid tomgång och nära 8 bar vid körning. Vad baserade de den informationen på?
Ställer frågan så jag vet vad jag ska ha för referensvärden att gå efter.

Tacksam för återkoppling om någon vet.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
8 bar låter extremt högt!

Här är vad jag kunde finna:
Länk

Ca 1,5 bar vid tomgång och ca 3 bar vid "driftsvarv" - allt mätt med varm motor/olja.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Oljesystemet kan vara ganska olika på de lite nyare motorerna.

Men det som Johan B länkar till är det du ska gå efter.
Även Haynes uppger liknande värden, de säger minimum 1.0 bar vid tomgång och minimum 2.2 bar vid 2200-3500 rpm.

På lite mer "avancerade" motorer så är både oljetryck och oljeflöde helt styrt av motorstyrenheten. Tex på N62-motorn är 4-6 bar helt normalt arbetstryck
Länk

Men även N53-, N54- och N55-motorerna kör med detta arbetstryck.
Sa
134
Sabud
120D -08
Ateca 4WD-17
bmw-slangen: min första BMW, en R69S köpte jag 1967 och nästa, en 120D med N47 dieseln skaffade jag 2008. Totalt har det blivit några hojar och bilar samt 75-80.000 mil.

Nedan min första BMW som var en hoj;) Och som med de flesta fordon jag hade de första 20 åren blev de ordentligt ombyggda.

Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Sabud : Nice! :-)

Vad som förvånar mig är att de senaste 30 åren har det skett en stor utveckling inom plast eller kanske polymerkedjor är kanske ett bättre samlingsnamn.

Men ändåså verkar vissa komponenter inte ha fått delta i all denna utveckling och framsteg.

Gissningvis är kostnad en faktor. Men om vi säger såhär, om jag har två plastdetaljer (svåråtkomliga för byte och inspektion) som är mer eller mindre kritiska för att inte skada en motor allvarligt - kanske jag skulle lägga lite extra krut på dessa?

Ta kostnaden från den värdelösa rattvärmaren (som ingen vill ha eller behöver) och överför det till att förbättra interna plastdetaljer i motorn!

Men folk vet inte vad en kamkedjestyrskena är, men de vet vad en rattvärmare är. Med rätta, de ska inte behöva veta vilket material en kamkedjestyrskena är - detta ska tillverkaren redan ha tagit hand om.

Jag har ett förslag!

Utöka dagens värdelösa och klibbiga utrustningslista som bara innehåller värdelösa saker och lägg dit lite riktiga tillval istället!
[ ] 2A9 Läderfodrade kamkedjestyrskenor av tyskt industristål
[ ] 2B1 Dubbellänkad kamkedja med vacker Figarolänkning

:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.