|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Hej, har nyligen köpt en 116i n43-motorn med 122hk, tillverkad 2007/09. Bilen har endast gått 7900 mil. Det som hänt är att bilen efter cirka 20 minuter varnar för lågt oljetryck och jag måste stanna omedelbart. Väntar cirka 2 minuter och startar om bilen. Oljetryckslampan är släckt men nu låter bilen värre än en diesel. Släcker bilen igen och avvaktar ytterligare ett par minuter. När jag sedan startar knackar den fortfarande men något lägre. Rullar hem i lågt fart och femmans växel. Kopplar upp mot autocom och läser av felkod oljetryck statisk intermittent. Någon som har erfarenhet av detta? Kan tilläggas att jag rengjort magnetventilerna till vanosen samt även rengjort oljetrycksreglerventilen. Fick upp trycket något men felet kvarstår. På BMW är de förvånade över min beskrivning och säger sig aldrig hört om detta problem förut. På nätet däremot verkar n43 motorn dras med en del bekymmer och jag verkar inte vara ensam om det. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det första man ska fastställa (genom att mäta) är vad oljetrycket faktiskt är. Det kan vara två helt separata issues du har (som inte är relaterade till varandra överhuvudtaget). Problemet med oljetrycket kan vara så enkelt som att givaren eller kablaget till givaren inte fungerar eller är skadat. Det första som ska göras innan man kör mer är att mäta upp oljetrycket, dels vid tomgång samt vid högre varvtal (förutsatt du har ett acceptabelt oljetryck vid tomgång). |
|
Hej och tack för återkoppling. Fick precis samtal från BMW som hittat metallspån i sumpen. Byte av motor blev deras dom. Ska bli intressant att få denna slutfaktura. Är oerhört nyfiken på vad som orsakat detta men lär aldrig få svar. |
|
Yikes! Att det kan bli problem med kamkedjan (tex att styr- eller släpskenorna går sönder) och sprider massa plastdelar överallt och sedan blir det ett himmla slamrande när kamkedjan fladdrar runt och i värsta fall gå sönder - det känner jag till. Men att det skulle vara problem med själva oljeförsörjningen och interna delar - som skulle kunna generera metallspån i oljetråget - känner jag inte igen. En stor ledtråd är vad för typ av metallspån det är (på så sätt kan man få en uppfattning om vad som gått sönder). Det är ju inte omöjligt att styr- och släpskenor gått sönder och spritt plastbitar överallt som sedan satt igen oljeförsörjningen såpass att oljetrycket sjunkit såpass mycket och under så lång tid att motorn skadades allvarligt. @felleg : Vilka problem har du läst om för N43 som skapar dessa haverier (förutom kamkedjeproblematik)? |
|
Jag är också sjukt nyfiken på att veta vad som orsakar problemet. BMW lär aldrig berätta det för mig. De problem jag läst om på olika forum i världen är bland annat kamkedjespännaren på fordon tillverkade till och med 2007/08. Min är tillverkad 2007/09 så då borde jag inte haft problemet. Igensatta oljekanaler pga för långt intervall mellan oljebyten, kass oljepump, oljetrycksreglerventil som gett upp är några exempel på problem som uppstått för andra ägare. Har även läst om problem med läckande vacumpump som sitter i bakkant på motor. Oavsett så tycker jag inte det borde hända med en BMW. Återkommer om jag mot förmodan skulle få svar. Kom gärna med mer input om ni har några fler idéer. |
|
Du har exakt samma kamkedjespännare som jag har i min motor (N46-motor). Det har skrivits några spaltmeter om denna :-) Här kan du se den gamla designen jämfört med den nya (den nya har en låg skruvskalle medans den gamla har en hög skruvskalle) - mycket enkelt att kolla Länk Länk Länk När jag köpte min bil var ett krav från mig att denna del skulle bytas innan jag hämtade bilen. Det och täta oljebyten är nog det enda rimliga man kan göra för att få kamkedjan att hålla sig sträckt så länge som möjligt. Något osäkert vilket som kommer först : Kamkedjan som sträcker sig och börjar fladdra och slår sönder styrskenorna , eller om de plastiga styrskenorna gör sönder som i sin tur orsakar att kamkedjan börjar fladdra och går sönder. Ja, dessa långa bytesintervall imponerar inte på mig. Som många andra här så gäller byte i halvtid. Det är dock ingen garanti, men det är inte särskilt kostsamt och är vad man själv kan göra inom rimliga gränser. Har du förresten sett den lilla fingerborgen till oljefilter! Verkstäderna har börjat köpa in pincetter och luppar för att kunna hantera dessa oljefilter! :-) Oljepump och oljetrycksregleringsventil är inte så bekant för mig - kan ju även vara följdfel (långa bytesintervaller, plastdetaljer som går sönder och sätter igen med mera). Vakuumpumpen är en garanti. Har du inte bytt den så kommer du att behöva göra det strax. Been there, done that! :-) Men den lilla kostnaden tar jag gärna, det är bara en mindre irritation som jag inte har några problem att leva med. Kamkedjor, kopplingar, svänghjul, oljepumpar och dylika detaljer SKA hålla en MYCKET lång tid - punkt slut! Notera att detta inte är på något sätt unikt för BMW. Alla har liknande problem med övergången till GDI (gasoline direct injection), kamkedjor (fråga VW-ägare tex), alla dessa svänghjul som inte fungerar som de ska (för att göra färden mer komfortabel för att dagens motorer är mer skakningsbegägna mycket pga bränsleförbrukningshysterin och det tryck och megapixel-race som utspelas nu där alla biltillverkare tar stora risker bara för att hänga med). |
|
Tack för ordentlig och informativ input. Kommer troligtvis få utbytesmotor och då kommer jag kräva att spännaren byts om den inte har rätt spännare. Är medveten om att dessa problem även gäller andra bilmärken men man blir ledsen när min Mercedes gått över 30000 mil och fortfarande går som en klocka. Får se om jag ska behålla eller sälja bilen när den är klar. Har ägt den i en månad och den har varit längre tid på verkstaden än på uppfarten. |
|
|
Hej igen, en uppdatering sen sist. BMW skulle ha över 80000:- av försäkringsbolaget för byte av motor. Försäkringsbolaget vägrar betala och lämnar tillbaka ärendet till mig. Enligt BMW är det oljepumpen som är defekt och kommer kosta mig i runda slängar 15000:-. Min fråga, kan man klara detta själv om man är något så när tekniskt lagd? Behöver jag några specialverktyg eller klarar jag mig utan. Tips och trix tages tacksam emot. |
|
| Vill du verkligen gambla? Stor risk för följdproblem, du vet inte hur mkt skada som redan skett i motorn osv. Om din försäkring ska täcka haveriet så har väl försäkringsbolaget ingen rätt att dumpa det i ditt knä? Laga eller lös ut kärran är väl deras alternativ? | |
|
Grundfrågan är ju som sagt: Har du en gällande försäkring som skall täcka detta fel? Om så är fallet har ju försäkringsbolaget anvsvaret att lösa problemet - antingen genom reparation (de kan iofs ifrågasätta verkstadens förslag och låta en annan verkstad ge förslag på lämplig reparation) eller att lösa in bilen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej och tack för er input. Kan någon av er svara på om jag behöver specialverktyg vid byte av oljepump och pickupen? |
|
Fluktade i Haynes för 1-Serien (som även täcker N43B16) och det krävs inga direkta specialverktyg (men en bra och bred uppsättning av verktyg samt momentnyckel är såklart nödvändigt), men däremot är det lite knöligt. - Sänk hela front subframe Detta kräver att man hänger motorn i en motorlyft eller motsvarande, maximerar rattstångens längd, kopplar loss en del kablar och slangar. - Därefter ska man kunna tråckla ut tråget (eventuellt får man lossa oljepickupen halvvägs) - Sen ska motorn roteras till TDC och låsas där (finns speciella låspinnar med man kan lätt göra en själv av en vanlig rundstång från tex Hornbach) - Man lossar oljepickup och oljepump - Sen skruvar man ihop det igen MEN! Om oljetryckslampan lyst (vilket betyder att trycket är långt under vad motorn behöver och det finns risk för skador) så finns det alltid en chans att något mer skadats. OCH! BMW har hittat metallspån i oljesumpen. Det betyder att det kommer från någon eller några detaljer som är allvarligt skadade - och dessa metallspån kommer INTE från oljepumpen. Så vi vet redan att vi har en skada som inte kan åtgärdas av ett oljepumpsbyte! Som jag sa innan så kan man om man har lite tur avgöra på metallspånen vad det är för typ av skada. Ser man att metallspånen kommer från lagermaterial så kan du byta oljepumpen hur många gånger som helst och det kommer inte att hjälpa något. @felleg : Hur vet du förresten att problemet är hos oljepumpen? @felleg : Se kommentar från Johan B, har du en försäkring som täcker detta eller inte? Jag lider dock med dig, det där ska egentligen inte hända vid så låga miltal och enligt min mening så låg ålder på bilen. Men det är ju under 8000 mil och under 10 år, vilket gör att det klarar de flesta försäkringsbolag för mil/ålder för maskinskada. Det är därför jag och Johan B undrar vad som gäller för din försäkring (för då är ovan diskussioner ren kuriosa och inte direkt meningsfulla). |
|
Hej och tack för er input. Kan någon av er svara på om jag behöver specialverktyg vid byte av oljepump och pickupen? |
|
|
Tack för mycket noggrann information. Lutar åt arr jag ber någon annan göra det. Detta är läget till varför jag vill göra det själv: Köpte bilen i slutet av september av en bilhandlare. Bilen gick hur bra som helst o priset var rimligt. Då den gått så pass lite tecknade jag helförsäkring med stor bildextra som förlänger motorskyddet till 10 år eller 12000 mil. Försäkringen vill inte ta kostnaden då den är för hög (vilket jag kan förstå) utan hänvisar mig till bilhandlaren som kommer hävda att bilen var i bra skick. Det kommer troligen leda till en process som kommer sluta med jag vet inte vad. Oavsett så kommer jag vara utan bil ganska länge då såna ärenden oftast inte går så fort. Att det är oljepumpen kommer från BMW, detta eftersom att när oljetryckslampan tänds och jag släcker bilen o tänder efter ett par minuter så låter den värre än en diesel. De sa att sannolikheten för att det skulle vara oljepumpen är ganska hög. Orsak till detta skulle vara slarv med service o den har ju bara servats hos dem, konstigt va? Det är som vanligt, alla är så fantastiska innan man köpt bil, försäkring etc. När olyckan är framme slår alla ifrån sig. Jag köpte bilen för att köra den, att vänta på en process lär ta lång tid o det är jag inte intresserad av. Stort tack för ert engagemang. |
|
|
Har du köpt bilen av en bilhandlare, har du ju en garanti - oftast minst tre månader! Det spelar i så fall ingen roll vilket skick den var i vid köpet... Har du ens kontaktat bilhandlaren? Om felet ligger inom vad försäkringen täcker, kan inte försäkringsbolaget säga att de inte tar kostnaden för att de tycker det kostar för mycket - då kan de lösa in bilen! Detta verkar i grunden väldigt konstigt och antingen har du inte redovisat alla fakta eller så är du nog lite för godtrogen när det gäller dina rättigheter som konsument! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej Johan och tack för din ärlighet. Som jag skrev så är jag intresserad av att köra bilen och vill därför inte vänta på en utdragen process. Bilhandlaren har jag pratat med och han säger att bilen var i fullgott skick när jag köpte den. Jag provkörde den och den både lät och gick hur bra som helst. Har svårt att argumentera emot honom där. Försäkringen hänvisar till karens där jag har rätt att vända mig till bilhandlaren. Problemet där blir sedan att visa/bevisa vem som har rätt. Vad jag retar mig på är att BMW hävdar att bilen inte servats korrekt trots att det är de som skött service, märkligt! Återkommer när jag vet mer. |
|
|
...men om du har garanti från handlaren, spelar det ingen roll hur bra skick han anser den var i när du köpte den: Den har gått sönder och då skall han åtgärda felet enligt garantin! Du bör snarast kontakta konsumenthandledaren i din kommun om du inte har jurist (du bör ha juridisk hjälp i din bilförsäkring - kontakta försäkringsbolaget för mer information)! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: Med bilhandlarens argumentation, skulle ingen nybilsgaranti någonsin gälla eftersom bilen alltid då är i perfekt nyskick vid försäljningen....! I mina ögon är det ett solklart garantiåtagande! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Goda nyheter för er som önskar uppdatering. Bilhandlaren hjäper mig med bilen. Det visade sig vara kamkedjan som är "lös" o att oljetrycket beror på att silen är full av plast från styrskenorna. Ska försöka bifoga ett klipp |
|
Intressant! Ja, då var mina funderingar och förslag på förklaringar från andra inlägget inte så långt från sanningen... :-) >> Det är ju inte omöjligt att styr- och släpskenor gått sönder och spritt >> plastbitar överallt som sedan satt igen oljeförsörjningen såpass att >> oljetrycket sjunkit såpass mycket och under så lång tid att motorn >> skadades allvarligt. Ja, gärna bilder eller filmklipp. Allt är av intresse! Följ gärna upp när reparationen är gjord och om det löste felet (gärna även vad som byttes). Jag gissar på att kedja, styr- och släpskenor till kamkedjan, eventuellt ny kamkedjespännare (om du inte hade den nya) och eventuellt ny oljepickup och oljepump (beror väl lite på hur och var all plasten sitter). |
|
Hej igen, försöker bifoga filmen men lyckas inte. Tips någon? Tänkte visa hur slapp kedjan är. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.