|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
| Kör mineralgrå på min F31 och den är ju kanonsnygg tycker jag. Inte supersvår att hålla skapligt fin. Om jag väljer att beställa en 118D framöver så blir den safirsvart garnaterat. Tips då: Håll dig till vit om du inte känner riktigt mycket för en lack, onödiga pengar i så fall. Dessutom är vit riktigt snygg på 1:an med M-sport. | |
| I ditt läge hade jag tagit vit alla gånger. | |
|
Självfallet blir bilen lika smutsig lika fort, oavsett färg. Jag tycker att en "lite smutsig" silver eller vit inte alls ser lika ofräsch ut som en svart eller väldigt mörk, som jag tycker börjar ge ett smutsigt intryck väldigt snabbt efter tvätt. Silver är väl kanske allra tacksammast. Men jag kan hålla med om att vit bil ser väldigt smutsig ut under de två värsta vintermånaderna när det är saltat/blött/skitigt på vägarna. Men här hos oss har vi trots allt en hel del kall och vit (vacker!) vinter också. En mineralgrå är absolut väldigt snygg vid fint väder och när den är ren (så också en svart!). Vit eller möjligen mineralgrå är grundtipset just nu. Får väl titta på lite olika färger hos handlaren i morgon. Ska man ha inredningen med den där blå accent listen? Eller vad??? |
|
|
Att vit skulle kännas "ute" efter 2-3 år sedan sade man redan för 2-3 år sedan. Liksom för 5-6 år sedan. Och så vidare... Lite som att bostadspriserna "snart" måste rasa. :-) |
|
|
Jag tar vad som helst före den blåa listen. Tycker den är förskräckligt ful helt enkelt. Men skulle inte tro att det påverkar andrahandsvärdet och något håll. Själv skulle jag fråga frun här, de brukar ha koll på detta. |
|
|
Jag hade en alpinvit M535 redan 1986 (eller -87?). Var Mycket nöjd och tyckte generellt att den fungerade bra att ha en vit bil. Men det var ju också mycket roligare att tvätta när man var ung... Vid den tidpunkten var det nog inte så väldigt vanligt med vita bilar (?). Sedan har det väl gått både upp och ner med populariteten för vita bilar, men visst har det väl blivit väldigt många vita BMW under de senaste 3-5 åren? Som sagt, Vit eller möjligen mineralgrå är grundtipset just nu. Olika inredningar måste vi titta på hos handlaren. Men hur tänkte ni när ni valde inredning? |
|
Verdi |
Det var ju väldigt populärt med vita bilar på 80-talet just. På 90-talet och i första halvan av 00-talet var det en stendöd färg. Sen framåt 2007-2008 så började vitt komma tillbaka. Jag tycker man ska ta den färg man gillar. Själv har jag aldrig gillat vitt. Känns som om de glömt bort att lacka bilen. |
Verdi |
Färgtoppen - bilar registrerade i Sverige 2015 Färger Procentandel Vitt 26% Svart 16,4% Grått 11,7% Silver 8,7% Rött 7,3% 2013: Länk Vitt har varit överlägset vanligast rätt länge nu. Tror inte det blir fel. Men det är ju inte kul heller. |
|
Verdi; 1 poäng! (för "glömt bort att lacka bilen"). ;-) |
|
| Lutar åt en 118D för mig med just nu. Funderar på om 118D räcker eller om jag ska gå för 120D istället. Pendlar ca 14 mil om dagen 40/60 motorväg/landsväg. Ska naturligtvis provköra båda men är nyfiken på vad andra tycker och tänker. | |
|
Ettan alla dagar i veckan. Fyra pers + takbox till sälen i E87 (UTAN xDrive!). Gick utan problem. Cykelsemester, två pers, två cyklar på kroken. Inga problem. Vi fick in en hel uppsättning köksluckor med lite vilja... Allt går om man vill! Måste ha i min bok: Fällbara nackstöd och säten. - Guld värt. Sikten bak med dessa uppe är under all kritik. Minst HiFi ljud. Original är katastrof, om man inte enbart lyssnar på radio. Alpinvit är snyggt. Men satan vad man får tvätta, vilket iofs är kul.. Men ja.. på vintern not so much. Fuskar man så kommer de gula prickarna som ett brev på posten. Vi hade sportstolar i halvläder i våran. (heter det så?) Rött/svart med svart inredning. Riktigt najs. Men började tyvärr noppra på "slitstödet" vid förarlåret. Vet inte om det "uppdaterades" till F20 modellen. Grymt kul bil fö. M-chassi och sänkning från fabrik. Gick som en Gokart :) __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
Verdi |
Jag upphör aldrig att underhållas av att sörlänningar ser Sälen som jordens ände där snöröjning och sandning inte existerar. :) |
|
Ulf 530: Den blå accentlisten valdes bort, det blev istället en "Aluminium Hexagon med svart accentlist" istället. Ingen extrakostnad, och det blev mkt snyggare ovanför handskfacket :). Bilkonfiguratorn på BMW hemsidan är bra för att få sig en bild av de olika varianterna på listerna, materialval mm. M-Sport är snyggt både interiört och exteriört, ett måste för mig iaf. Vita bilar är snyggt. Min första BMW var en Alpinvit 525 E34 -88. |
|
|
Verdi: Allt ovanför Stockholm är Norrland. Det vet väl alla? :D __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Kaffeh, m fl; Joodå så att... Och Falun ligger i Svenska fjällen... ;-) Hursomhelst så brukar väl inte ens Stockholmare tro att Uppsala ligger i Norrland, men bra nära kan det väl vara ibland. Lite komiskt dock att många "Stockholmare" tror att Sälen är fjällen och att där erbjuds alpin skidåkning som är representativ för svenska fjällen. Vi som varit där vet ju att 95% av "slalombackarna" är att betrakta mera som sluttande ängar. Avståndet Stockholm - Sälen är 40 mil. Om man åker bara 9 mil längre så kommer man till Björnrike och Vemdalen. Det är bara ett exempel på områden där det finns riktiga fjäll och riktig skidåkning i en helt annan klass än "Selen". Ta det som ett tips! |
|
Verdi |
Ulf, Kaffeh är göteborgare. ;) OT: Ska vi diskutera svenska fjällen så visst är Sälen överskattat men de som åker dit är ju nöjda. Mycket barnfamiljer och såna som är ovana att åka. Spelar ingen roll hur backarna ser ut. Sälen har bara drygt 300 fallhöjdsmeter. För att sätta det i perspektiv så har Åre 890 meter. Skutan är alltså nästan 3 ggr högre. Fast i praktiken är det inte så för den är stängd väldigt ofta. Och så är Åre djupt osympatiskt tycker jag. Svindyra restauranger, snobbig attityd... De orter du nämner är bättre (fallhöjd i Björnrike är t ex 446 meter) men det finns ju inte lika mycket runt omkring. Badhus, fina restauranger osv. Det i mitt tycke överlägsna alternativet på "hemmaplan" är Trysil. 685 meter fallhöjd, toppen är i princp alltid öppen. Otroligt fin åkning från toppen via Eksperten eller backe 30 och ner mot Högegga. Kanske lite väl mycket glidsträckor i sidled när man ska ta sig mellan de olika delarna. I år har de öppnat en ny sittlift också som öppnar upp en till del av fjället på ett annat sätt. Fast allra helst åker jag såklart till alperna. Går inte att jämföra med svenska fjällen på nåt sätt. Maten är bättre, vädret är bättre, åkningen är bättre. |
|
Men nu var det ju det här med andrabil, 1-serien vs 3-serien, mm... Order är lagd på en ny bil, 118d xDrive. Med kampanjpris och en intresserad säljare hos en bra ÅF så tycker vi att ny bil känns som bästa alternativet för oss. De lätt begagnade bilar som finns står alltför högt i pris i jämförelse med en ny och vi hittade heller ingen "nästan ny"som föll oss i smaken. Vi har bara några dagar på oss om vi vill ändra i specen. Tillverkning V46 och leverans V49. 118 d xDrive Model M-sport Alpinvit II Klädsel alcantara antracit/tyg Hexagon 17" fälgar 383 M (för vinterdäcken) Eluppvärmd ratt Harman Kardon Tonade rutor Extra 12V Gummimattor, Bagagerumsmatta Repskydd/film ovanpå bakre stötfångare Ditec lackbehandling Däckomläggning till våra vinterdäck (sommardäcken bipackas) Vi är nöjda med affären och med den goda rabatt som vi har fått. Men självfallet har vi spräckt budgeten en del, särskilt om vi räknar in att vi i efterhand kompletterar med motorvärmare/kupéuttag. Ytterligare några små utrustningsdetaljer hade vi kanske önskat oss, men vi har dragit gränsen och är nöjda så här. Vi prioriterade H-K före dragkrok (men kan komplettera med drag i efterhand, om behovet uppstår.) Tonade rutor är väl inte så nödvändigt men vi tycker att det förhöjer utseendet och gör bilen lite mera ovanlig. Provkörningen gick faktiskt över förväntan. Mitt frågetecken var manuell låda i en dieselbil. Men faktum var att den känns riktigt harmonisk och bra. Pigg och alert (relativt...) trots xDrive. Överraskande brett register och känns inte alls så där kort i registret som äldre dieslar gjorde. Den är också möjlig att "slököra" och avstå från att växla. I stan kan man ju välja att köra på 3:an typ hela dagen, om man vill. Ute på motorvägen gör den sitt jobb, fungerar även uppe i fart, kanske tom lite över förväntan. (2-liters dieseln i 5-serien funkar inte för mig, men i 1-serien; absolut!) Visst är den lite trång invändigt, men det beror ju också på att vi har en F11 som referens. Framtill är den dock helt ok, luftig och framförallt väldigt trivsam (vi sitter ju aldrig bak...), snygg invändigt, och ger ett mycket gott intryck om man jämför med "vanliga" bilar i denna storleksklass. Sportstolarna hade vi gott klarat oss utan. Men vi bestämde oss för att de är fullt acceptabla eftersom vi gillar paketet i övrigt (vi testade standard stolarna och de var ju heller ingen höjdare direkt. Men återigen med F11 och komfortstolar som referens så hamnar man ju lite fel i hjärnan...). Bagaget är helt ok för oss, 60/40 delning fungerar bra, och sammantaget lite över förväntan. Provbilen 118d xDrive har 18"sommardäck. Mycket stötig och högt däckljud! Jag förmodar att 18" med RFT däck är helt fel kombo på denna bil (?). Jag tror att detta kan "förstöra allt" vid en provkörning när mindre kunniga/intresserade personer provkör bilen... En annan 1-serie hade 17" vinterdäck, ej rft, och den gick väldigt mycket finare, trots ljudet från dubbarna. Vi får se hur vi gör till våren. Kanske köper vi till några läckra 18" hjul, men i så fall INTE rft däck. (Eller så ska man inte förstöra en sådan här bil med större fälgar än 17"?) |
|
Verdi |
Jämfört med F10 så är det mycket högre däckljud i F30 och F20. Vinterdäcken rullar tystare och mjukare pga mjukare gummi med högre klackar. RFT eller inte tror jag inte gör så stor skillnad på bullret. Däremot så kan det minska stötigheten och spårigheten. |
|
Vi valde faktiskt blå accentlist efter att vi tittat i många bilar och jämfört. Vit bil med denna inredning, de blå sömmarna, blått mönster i klädseln så tyckte vi faktiskt att den blå accentlisten fungerar bra, den blir en lite kul och annorlunda detalj. Harmonierar även med de blå fälten i BMW-propellern. Med enfärgad inredning, t ex svart, så hade vi inte valt blå list. Vi har fortfarande lite svårt att bestämma oss om blå list verkligen är snyggt eller inte, men som sagt, åtminstone lite kul och annorlunda... |
|
| Ulf530: Får man fråga vad offerten landade på? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.