|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Vi ska köpa andrabil. Budget upp till ca 250 000. Har tittat på 1-2 år gamla bilar med 1 000 - 3 000 mil utan att hitta någon som känns rätt. Funderar nu på en ny 118d xDrive med model M-sport paket som annonseras för 260 000. Verkar vara ett hyggligt ny-pris om man jämför med något begagnade 1-serie eller 3-serie som jag tycker har jämförelsevis sjunkit ganska lite i pris. Vi misstänker dock att en 3-serie är "mera bil". Ni som har erfarenhet, tror ni att en begagnad 3-serie med xDrive är ett bättre alternativ än en ny 1-serie? För och nackdelar? Vad "måste" man för utrustning utöver Model M-sport? Andra alternativ? Råd mottages tacksamt! | |
| Är ju onekligen enklare att hitta en foliehatt som passar en 1-serie än en 3-serie. | |
|
Tack dd88 för ditt svar. Vet dock inte riktigt vilken av mina frågor som du försökte besvara? Men du behöver inte känna dig tvingad att skriva något mera om du inte vill. |
|
|
Är ungefär i samma sits med bilsökande. Ett annat alternativ då: Ny Golf R-Line startar på 209', får betydligt mer där för degen. Det är ju ingen höjdare att handla ny/nästan ny BMW med den budgeten |
|
|
Hur stor bil _behöver_ ni? Värdeminskningsmässigt är det nog dött lopp, båda bilarna kommer tappa ungefär halva inköpspriset på tre år. Så, garantier och nybilskänsla vs. "mer bil"... |
|
|
Tack daagis för ett seriöst svar! VAG bilar och återförsäljare går nog bort för min del. Goda vänner runt om i landet verkar ha haft alltför mycket tekniska bekymmer och även dålig service. Vill gärna ha en bil med väl fungerande 4wd. Behöver inte ha märkvärdiga prestanda. Tycker ändå att ca 250 000 för en ny 118d xDrive verkar någorlunda hyggligt i teorin, men jag har ju aldrig kört en 1-serie... Kanske knappt ens tittat på en sådan i verkligheten... |
|
|
Tack jsn, seriösa svar uppskattas! 95% av tiden åker en eller max två personer i bilen. Men det ska i undantagsfall vara möjligt att åka en kortare bit i baksätet. 80% av tiden utan packning. Vid packning utgör nog två väskor och två par skidor max last. (Men ungefär så ser det ut även för vår första-bil. Valde trots detta en 530d Xdrive Touring. Så om någon av oss vid något tillfälle behöver större utrymme så byter vi bara bil med varandra.) Storleken (på bil!) är alltså inte särskilt avgörande. PS: Tänk om man fick beställa en 3-dörrars 1-serie, så oerhört mycket snyggare bil! |
|
|
Själv väger jag en Golf Gti Clubsport mot en 118DA, konstig jämförelse va? Lika mycket pengar, Golfen blir roligare att köra men BMW är väl mer... helt enkelt Ett tips till då: Om du är ute efter driftsäkerhet före prestanda så är ju Toyota ett alternativ. Visst de är inget att köra men du har ju en 530D vad jag kan se. |
|
|
Intressant jämförelse. Men man kan helt klart prioritera olika saker beroende på vilken bil man tittar på. Vi har övervägt Toyota, mest för dess "problemfrihet". Men efter att ha pratat med en mekaniker som jobbat länge med bl a Toyota och BMW så fick jag en tankeställare. "-Toyota har god kvalitet. Men tänk på att Toyota-ägare i snitt inte är särskilt bilintresserade eller kunniga. De märker inte av några fel. Vid frågor i enkäter osv uppger de att bilen är felfri, nästan oavsett. BMW ägare dock, i genomsnitt, är extremt mycket känsligare och kunnigare om sin bil. Anmärker på än det ena och än det andra som de flesta andra bilägare aldrig ens skulle upptäcka... Vi som jobbar som mekaniker anser nog inte att Toyota har så överlägsen kvalitet som många undersökningar påstår." Dessutom tycker vi inte att Toyota har någon attraktiv modell att erbjuda oss. Designmässigt tycker vi att de är på väg åt fel håll med sin senaste design. Vi har tittat på alla möjliga alternativ. Men har nu hamnat i valet mellan en ny 1-serie eller en något begagnad 3-serie. Detta trots att vi på inget sätt anser att BMW eller något av dessa alternativ skulle vara överlägsna allt annat. Men att vi är så helnöjda nöjda med vår 530 väger givetvis in i bedömningen. |
|
|
Den största skillnaden i utrymme 1 vs 3 serie sitter mest i bagaget. I själva kupén är skillnaden inte så stor. Det är dock svårt att svara på för oss om det räcker eller inte. Om du inte har småbarn med barnstolar tror jag du klarar dig utmärkt med en 1-serie. Den är dessutom otroligt bra prissatt just nu. ------- //Lövet |
|
| Provkör en 1-serie så blir nog valet enklare! ;) | |
| Hur länge planerar ni att behålla bilen? | |
Verdi |
Tycker inte det är nån avgörande skillnad mellan 1- och 3-serien om man mest ska åka själv i den. |
|
Har själv en 118i just nu och från vad du skriver så är jag rätt säker på att den bör uppfylla dina krav med råge. Har haft ett antal olika 3-seriebilar innan och skillnaden är inte så stor. Erbjudandet på 118d med M-sport och fyrhjulsdrift känns lockande och dessa bilar lär bli lättsålda även efter det att nästa modellen lanserats. Tänk bara på att 118d x-drive inte går att få med automat med det erbjudandet. |
|
|
Jag tror att ni blir nöjda oavsett om ni väjer 1-serie eller 3-serie. Men den dimension som jag saknar i diskussionen om hur bilen skall användas är körmönster. Blir det mycket långfärd eller mycket stadskörning? Det var länge sedan jag körde en 1-serie nu men jag vill i alla fall föreställa mig att 3-serien är lite lugnare och bekvämare på långfärd och 1-serien kanske är lite mer rivig och lättmanövrerad i stan. /DJ |
|
|
Tack alla för engagerade svar och kommentarer. Detta forum och ni deltagare är en utomordentlig tillgång! Inga barn och inga barnstolar som ska åka i andrabilen. I planen ingår att behålla den i minst 5 år. Men vill ändå känna att man gör en någorlunda vettig affär så att man är fri att sälja den när som helst, snart eller mycket senare. När kan man räkna med att den nya modellen lanseras? Vi är inte alls intresserade av 2-serien. Kan man tro att nästa 1-serie blir mera som 2-serien? Vet att vi måste välja en 120 för att få automat. Men då spricker budgeten totalt alternativt att bilarna som finns till salu blir alltför begagnade. Vi bedömer inte att manuell är något som helst problem på andrabilen, även om jag egentligen föredrar automat på en diesel och hellre gillar manuell på en bensinare. DrDazed; förlåt om jag missförstår, är du ironisk nu? Eller tror du att jag blir helt nöjd efter att ha provkört en 1-serie? Ska provköra på lördag och eventuellt teckna order om allt känns rätt. Räknar med att jag inte trivs något vidare i sportstolarna medan frugan nog trivs alldeles utmärkt. Men det blir ingen långkörning för mig i 1-serien så jag får väl acceptera sportstolarna(?). Skulle bli mycket glad för några goda råd om "nödvändig" utrustning och andra saker att tänka på! |
|
|
Det är alltså inte utrymmet som är avgörande för oss när vi väljer mellan 1- respektive 3-serien. Jag har inte kört vare sig senaste 3-serien eller 1-serien, bara åkt som passagerare i 3-serien. Men inbillar mig att 3-serien är lite mera bil, kanske är något närmare min 5-serie än vad 1-serien är? Hade för två år sedan en ny Mini som lånebil, en 4wd (kanske en Countryman?) och den gick verkligen bort. Har även vid tillfällen passat på att testa flera olika av de vanligaste hyrbilarna under de senaste åren, dock utan att hitta någon som vi skulle vilja ha. |
|
|
1-serie är betydligt mera 3-serie än Mini. Mycket mera "vuxen". ------- //Lövet |
|
Verdi |
Ulf, Det skiljer mycket mer mellan femman och trean än det gör mellan trean och ettan. Ettan och trean känns rätt lika att köra. Det är ungefär lika bullrigt, sportstolarna är samma osv osv. Visst är trean lite större och luftigare men det är inget avgörande tycker jag. Om man inte behöver skjutsa hundar eller barnvagnar då, för då är F31 såklart nåt helt annat än ettan. Femman är betydligt tystare och komfortablare. Men också mycket tråkigare. |
|
Både nya 1-serien och nya 3-serien (sedan) kommer sannolikt premärvisas hösten 2018 med första leveranser i början av 2019. Nya 3-serie touring kommer väl premiärvisas våren 2019 med första leveranser sommar 2019. Så ett par år till kommer du köra runt i "senaste modellen" oavsett om du går på en 1- eller 3-serie. |
|
|
BMW_DJ; tack, och en god tanke av dig. Väldigt blandat körmönster, både stad och landsväg. Rätt så stor andel "småkörning" som som det väl ofta blir med andrabilen. Men den kommer nog också att stå stilla i garaget nästan en vecka ibland (Ja, Cetec laddare!) Extremt sällan någon riktig långkörning (den som ska köra långt får ta 5-serien). Landsvägskörningen handlar nog i de flesta fall 3-8 mil och någon enstaka gång upp till 10 - max 20 mil. Gissningsvis inte mycket över 1 000 mil per år. Någon som har synpunkter eller råd omkring detta? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.