AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.920

1-serie vs 3-serie, ny vs beg andrabil?

Sida 2 av 4
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Stolarna är såvitt jag vet samma på 1-serie och 3-serie så där är ingen skillnad.
Jag som är smal trivs väldigt bra i Sportstolarna men jag har bekanta som har betydligt mer rondör och dom trivs inte alls i sportstolarna (dom hamnar liksom ovanpå och inte i stolen om du förstår).

Det här med utrustning är ju extremt personligt och plockar man på mycket grejer blir det ju direkt en ekonomisk fråga också

Personligen tycker jag att automatlåda är närmast en dealbreaker på en dieselbil,
farthållare likaså.

M-Sportpaketet gör ju mycket för bilens utseende. Även bra för andrahandsvärdet.

Sportstolarna är nog väldigt bra för andrahandsvärdet (ingår förstås i M-Sport men om man väljer utan M-sport).

Stora Navi tycker jag lyfter interiören en hel del.

Rattvärme tycker många är skönt på vintern, används mycket av dom som har det och kostar inte många kronor.

H/K ljudet om man gillar musik.

Vänd på frågan och tänk efter vilken utrustning ni uppskattar i er 530 idag. Det är förmodligen ungefär samma ni vill ha i en 1/3-serie.

/DJ
Verdi
Behövs väl ingen laddning för att den stått stilla en vecka eller två? :)

Det är absolut inga problem att köra långt i en mindre bil heller. Det är ingen Smart4two. :)
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Lövet, Verdi, Joofa och alla ni andra.
Alla era synpunkter är mycket värdefulla.

Jag noterar att ingen har givit det solklara rådet att hellre välja en något beg 3-serie framför en 1-serie.

Frugan vill att vi väljer en ny bil, alltså en 118d xDrive.
Hon föredrar en vit.
(Frugan brukar väl i väldigt många fall få bestämma över andrabilen, eller?)
Jag tycker att en vit med M-paket är snygg men får erkänna att jag börjat tröttna på mängden vita bilar och är rädd för att en vit 1-serie känns väldigt passé om 2-3 år, eller?
Om vi köper en vit så kommer jag garanterat att se likadana vita bilar i varje gathörn och den enda lediga P-rutan vid bolaget kommer att vara omgärdad av vita BMW-bilar... Eller är jag bara nojjig nu..?

Om vi ska hålla oss någorlunda inom budget så blir det svårt att få utrymme för Metallic. Om vi ska ha en vit så skulle jag bli annars glad för en Metallic (Mineral?) vit som jag tycker är så mycket snyggare.
Om vi ska hålla oss till solid lack så är väl kanske ändå den vanliga Alpinvita att föredra?
(Svart ska vi INTE ha.)
BM
940
BMW-DJ
335i -08 (E92)
320dA -14 (F31)
Angående körmönstret, Jag tror absolut att en 1-serie räcker gott och väl.
Skall man säga någonting om det så gissar jag att vid en 20 mils tur så är man förmodligen aningen mer utvilad efter om man kört 3-serie (jag tänker att en bil med lite längre axelavstånd och lite mer vikt ger en stabilare färd där man inte behöver passa bilen lika hårt) men jag har som sagt inte kört 1-serie på länge nu.

Angående laddare, någon vecka klarar den sig absolut utan underhållsladdning. Min 335a som snart är tio år (med originalbatteri) startar lätt efter en veckas vila.

/DJ
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En vecka utan ström är ingenting men det kan bli en utmaning om man småkört en hel vecka innan. Men du verkar redan tänkt på detta med ctek laddare och det är förstås det bästa att den står med sådan om den ska lämnas en vecka.

-------
//Lövet
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Så här inledde jag tråden:
"Funderar nu på en ny 118d xDrive med model M-sport paket som annonseras för 260 000."
Så utrustningen är ju i huvudsak ganska given.
Det enda jag ännu så länge vet att "vi" önskar oss är rattvärme, för att hälften av oss brukar frysa om händerna...
Extra 12V uttag är nästan gratis.

Men det går absolut inte att jämföra utrustning med min 530d xDrive -16 som är väldigt komplett med Innovation Edition + en hel del ytterligare utrustning...
Det går liksom inte att motivera Komfortstolar eller en hel massa annan utrustning på andrabilen som mest används till småkörning.

Vinterhjul och elektrisk motorvärmare (ev dragkrok?) har jag själv möjlighet komplettera med utanför affären och på så sätt att det inte direkt påverkar budgeten.

H-K ljud tycker vi är lite overkill på andrabilen (och spräcker budget).
Hi-Fi verkar dock inte vara något vettigt alternativ, eller?
Proffessional Radion i paketet får nog duga till att börja med (annars får vi väl komplettera i efterhand).
I andrabilen tycker vi att mobiltelefonen i rätt hållare duger som navi.

Tonade bakrutor är väl inte värt 3600Kr på en 1-serie?
Servotronic 1000Kr?
Fällbara nackstöd bak 600Kr?
Instrumentkluster utökat 1500Kr?
Genomlastningslucka 2000Kr? Vid behov fäller man väl bara ena ryggstödet?
(Några små och relativt billiga saker blir ändå 8700Kr)

Om vi skulle kosta på oss metallic så är det synd att man inte kan få Mineralvit Metallic eller Platinasilver i kombination med M-sport.
Estoril blå är jag lite sugen på men hälftan av oss gillar inte den...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Laddning tycker jag är självklart på andrabilen, åtminstone när jag redan har en Cetec laddare.
Inte så mycket för att den blir stående i en eller två veckor ibland utan mera för att den går i så mycket småkörning så att den periodvis inte hinner ladda batteriet tillräckligt.
Jag vet att regelbunden underhållsladdning förlänger livslängden på batteriet och säkerställer att bilen startar även när den stått utanför fjällstugan i några nätter med nedåt -25°.
Komforten är det verkligen inget fel på i 1:an. Långpendlar med min ibland och det gör den med bravur. Enda nackdelen är m-chassiet som är lite stötigt. Men detta kan man välja bort om man vill.

Kör ni mycket i stan och fickparkerar kanske man skall överväga PDC även fram. Sen håller jag med om att rattvärmen är trevlig!
Ga
229
Galaxy
BMW 540iat E39 -02
BMW 540iat E39 -99
BMW 535D GT F07 -11

Jag har provkört några olika BMW modeller för att enklare kunna jämföra:

BMW 118i M-sport automat F20 2017. Piggare motor än jag förväntade mig. Körbarhet vid högre varvtal upplevde jag bra och effekten räcker till för vardagskörning.

BMW 116d M-Sport manuell F20 2017. För låg effekt och dieselns momentkurva gör att man måste växla ofta för att få bra acceleration. Valdes bort pga detta.

BMW 218i Grand Tourer manuell F45 2017. Tillräcklig effekt men gillar inte karosstypen samt att den är framhjulsdriven. Men annars en mycket praktisk familjebil med bra utrymmen.

BMW 320d xDrive automat F31 2017 touring M-sport. Bra bil, en familj med två barn klarar sig bra utrymmesmässigt. Syrran har en sådan och de får plats med bagage och barnvagn. Men jag upplevde 118i F20 som lite piggare och varvvilligare. Dieselmotorn har bra moment vid låga varvtal och är mkt bra för vardagskörning.

BMW X1 F48 xDrive 18d Aut. En mycket bra bil på det mesta. Komfort, körbarhet mm. Lite mer effekt hade inte varit fel, men duger gott till vardags. Kördes som hyrbil under två veckor då 9-5 Aeron fick motor haveri...

Komfortortmässigt upplever jag F20 som snäppet tystare än F31:an. (Sthlm E4 - S-tälje + stadstrafik t.o.r). Jag är inte så lång och och tycker att sittkomforten är lika bra i båda modellerna. Utrymmesmässigt vinner såklart F30/F31. Men om man oftast åker två räcker F20 gott och väl. Två vuxna som inte är allt för långa sitter okej i baksätet i en F20. Dock lite trångt benutrymme. Jag kör mycket långkörningar och ville testa bilarna på motorväg i högre hastigheter. F20 anser jag har klart godkänd långfärdskomfort. Då kör jag även E39 540 sedan som extrabil. Samtliga bilar (utan F45) rullade på 18t RFT.

Således: Jag valde en BMW 118d xDrive M-sport vit. Den passar mina behov bäst. Och så är M-sport paketet ett stort lyft för karossen. Faktiskt bättre långfärdskomfort än jag trodde.

Bästa sättet är att testa några olika modeller helt enkelt.

/Magnus

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Långfärsskomforeten är det inget fel alls på i 1-serien. Min coupe är ju syskonbilen och körde 250 mil på 36h i somras och klev ur fräsch efter det. Ingen stel rygg, eller liknande. Sportstolar och svankstöd (bra tillval) är en utmärkt kombo.

Körmässigt är det små skillnader mellan 1 och 3-serien. Båda är alerta oxh körglada bilar som samtidigt är vuxna nog för långfärd samt riktigt snabb motorväg 180km/h+
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Vi var i liknande sits i våras. Skulle göra oss av med den privata X3:an då jag blev med en Audi A6 som tjänstebil. Hade siktet inställt på en 1-serie till frugan men hade x drive och automat och m sport som krav och då får man kliva upp till 120 med pris därtill. (Var väl bara kampanj på 116 då?!). Valet för oss(frugan) föll på 3-serie med 200 km på mätaren med rätt utrustning. Kanonnöjd med valet, för våran del blir vi mer flexibla för vilken bil vi åker med samt att vi har en bil som funkar som första bil om jag byter jobb och blir av med tjänstebilen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack Magnus och Grelle, era synpunkter uppskattas mycket.

Hur är det egentligen med M-sport fjädring på xDrive?
Jag tror att xDrive inte får sänkning på samma sätt?,
men får den styvare fjädring än en std utan M-sport?
(Utan sänkning och utan styvare fjädring skulle bara vara positivt för oss...).

Intressant att du Magnus har provkört flera modeller som vi också har funderat på. Och att du valde 118d xDrive M-sport stärker min uppfattning.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Och tack Gusvigilante. Låter som ett mycket klokt val för er.
Vi ska provköra och se om automat kanske blir ett krav för oss. Då måste vi ju tänka om... Då kanske vi kommer fram till samma som ni..?
Gu
204
Gusvigilante
Audi A6 Avant quattro -16
BMW 320 xdrive M-sport
Vi har två barn och båda bilarna funkar med barnvagn och packning. För min del så tjänstebilen så billig så vi kunde kosta på oss en hyfsat dyr andra bil. Jag hade nog inte haft dom två bilarna samtidigt om jag haft dom privat.
Se
64
Sebbeh
Volkswagen Tiguan -18
Jag har en 118i som jag kört en del långa sträckor och tycker det funkar hur bra som helst. Om jag jämför med en 320dGT så tycker jag att 1 serien klarar sig galant och har näst intill samma stabilitet som 3-serien. Har inte heller tyckt att 1 serien känns trång.

Min andra hälft tyckte inte heller om Estroil blå men jag valde den ändå och nu gillar hon färgen. :)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Tack för alla svar, mycket värdefullt!

M-sport fjädring i kombination med xDrive, sänkning?/styvare?,
någon som VET vad som gäller?
Verdi
xDrive-chassit är varken styvt eller sänkt så du kan vara lugn. Det är antingen std-chassit rakt av eller ett särskilt som är ungefär som std-chassit. (har hört lite olika)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag tycker att 1-serien ser bra mycket bättre ut, mera bil, med M-sport. Jag tycker dessutom att paket-erbjudandet nu är rätt så attraktivt.

Men hälften av oss ser ingen skillnad på bilarna, klarar sig lika bra utan sportstolar och allt annat, tycker att M-ratten "är väl fin" men tycker inte att det är något att betala extra för...
Då tänkte jag att vid provkörning, om hälften av oss upplever att M-sport ger sämre komfort, så blir det sannolikt inget M-sport.

Men, nu ska jag försöka känna mig lugn, så får vi väl se hur det går :-)
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Men hur gör vi med färgen nu då???

Frugan föredrar en vit.
Jag tycker att en vit med M-paket är snygg men får erkänna att jag börjat tröttna på mängden vita bilar och är rädd att det känns väldigt passé om 2-3 år, eller?
Båda skulle vi gärna betala tillägget för Mineralvit metallic, men den finns inte till M-sport. Men vad gäller för individual, väldigt dyrt?

Estorilblå skulle jag tycka vore läckert. Men den går bort för hälften av oss...

Platinasilver metallic finns inte till M-sport.

Glaciärsilver har vi på 5-serien. så det går bort (?)

Mineralgrå är snyggt på en ren bil, men alldeles för mörk och jobbig att hålla ren. Därför ska vi inte ha en svart.

Melbourneröd känns "tantig" (?) och vår förra andrabil var lite röd/orange, så vi känner nog inte för en röd och/eller orange.

Så, Alpinvit solid måste det bli trots allt?
Verdi
Bilar blir smutsiga fort oavsett färg. Jag tror mineralgrå är helt ok. Vitt är inte heller så bra på vintern för den smutsen är ganska mörk.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.