AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.147

Vad tycker ni skall bort från specen för att rymmas inom ramen?

Sida 1 av 2
Är på väg att beställa ny tjänstebil och har följande I-landsproblem: vilken av följande tillval skall bort? Bilen är en vit F30 M-sport.

- Rattvärme
- Hifihögtalare
- Tonade rutor

Ser fram emot input :-)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Toningen. Kan göras i efterhand om du ångrar dig.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Det här hade jag skippat först:

1) Tonade rutor - Ser inget direkt värde, men om du verkligen vill ha så kan det eftermonteras.

2) Rattvärme - Tycker sällan ratten är så kall och om den är det så uppskattar jag faktiskt att köra med handskar.

3) Hifi - Hade varit riktigt avtänd att behöva skippa det och det hade faktiskt tagit emot.
Si
195
Silver307
520d M-sport -12
JAG hade valt bort rattvärme för det har jag aldrig kännt ett behov av. Men jag tror egentligen att det vettigaste är att välja bort tonade rutor för det kan du montera senare till ett ganska likvärdigt resultat.
Ep
61
Eppa
F31 330iA M-Sport 18
Baserat på mina personliga preferenser hade jag valt bort de tonade rutorna i just detta exempel (även om det i sig är snyggt).

Rattvärme är ovärderligt under det kalla halvåret. Jag kör ogärna med handskar och ratten blir skönt varm på någon minut. Insåg inte hur mycket jag uppskattade det förrän jag fick prova på riktigt. Så vad du än gör, stryk inte detta tillval ;-)

Standardljudet är inte direkt premium så gillar du att lyssna på musik är Hifi ett vettigt tillval.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Rattvärme måste vara den mest meningslösa utrustningen öht? Är det så himla kallt i bilen har man ju ändå handskar på sig redan??
Tack för era synpunkter och ideer, uppskattas!
Som det ser ut nu så hänger toningen löst, det borde inte kosta så mycket att ordna detta i efterhand på en sedan.

Sani: hade samma uppfattning som dig innan vad gäller rattvärmen men det har faktiskt blivit lite av en favorit, det minskar behovet av kupevärmare tycker jag. Har använt den så gott som dagligen de senaste veckorna.
Visa användare
883
Vitoco
G61 530e RWD M-Sport Oxide Grey med 99% "allting på"
----------------------
Tidigare:
E90 320i M-Sport TiAg 08-12
F31 328iA+ M-Sport 12-22
G08 iX3 Charged Plus Carbon Black 22-24
Absolut toningen, den går att lösa bäst I efterhand. Rattvärmen är underskattad och vem vill leva med kasst ljud? Kör hart!
Visa användare
ProPro-medlem
13.403
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Kristoffer_L : Rattvärme och kupevärmare - men?!? Men bor inte du i Skåne?

Egentligen kan du skippa alla tre alternativ, inget du kommer att sakna överhuvudtaget. Hifihögtalare är väl kanske på gränsen, men inget som är direkt prioriterat.
Bortväljarlistan:

1, toningen
2, HIFI
3, Rattvärme

Rattvärme hade jag behållit. Det är helt självklart val!

HIFI, bra att ha i och med att standard suger, dock hade det varit roligt med HK.

Toning har jag aldrig gillat, däremot är elgardin ett absolut krav på en sedan, utan det tummen ner. Helst med sidogardiner.

Jag undrar om du har valt taklucka? Om inte hade jag genast plockat av M-paketet för att få in taklucka. Utan lucka = ingen bra trivsel. Faktiskt viktigare än rattvärme till och med.

Är det under 10-15 grader brukar jag ha på värmesitsen åtminstone i blandoch rattvärmen är nästan alltid på när jag kör pappas E60 och när jag hade min egen E60. Handskar? Nej tack inte rätt känsla. Vi bor i ett riktigt kallt land, jag ser en isbjörn just nu:).

Mvh Stephan
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
haha, taklucka och solgardiner absoluta krav. Ja vi är sannerligen olika vi människor.

Borttagningslista:
1 Rattvärme
2 Toning
3 Hifi

Enligt min åsikt
Visa användare
3.753
Sani
+1
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Bortvalslista

1 vit färg, hur tråkigt är inte det? Var och varannan premium bil med solid vit lack, förr var det premium med metallic lack. Vit solid lack var det på Volvo 240 på 80-talet
2 toningen

Hadde plockat bort så att det rymts Melbourne röd i priset, men sparat hifi och rattvärme till det sista att ta bort.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Tonade rutor på sedan = Rysk gangster
Tonade rutor på touring = småbarnsförälder

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
I fallande ordning att ta bort

1. Tonade rutor. Varför??
2. Rattvärme. Kupén blir varm på mindre än en minut (bor i Stockholm)
3. Hifi. Skulle aldrig kompromissa bort detta. Bra ljud är högt upp på "måste ha listan"på mina bilar.

16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ljud går att montera i efterhand, samma sak med toning. Rattvärme går inte till rimliga pengar.

-------
//Lövet
12
74
125d
335dXT -17
Frågar du mig så ta bort rattvärme, tonade rutor och HiFi och lägg till H/K.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Ni som rekommenderar att ta bort rattvärme
Har ni det på era bilar ?
Jag saknar det i alla fall efter att ha haft det i fem år tidigare. Ett självklart komfortval, kupén blir fort varm, men inte ratten. Tycker nästan det är viktigare än stolvärme på en bil med tygklädsel.
Men sen att det skall behöva vara ett tillval på en premiumbil på den nordiska marknaden är ganska så gnidet.
Min erfarenhet att det funkat fint utan varesig motor eller kupé värmare. Även om det varit 20 grader kallt när man startat på morgonen, efter några minuters vamkörning samtidigt som man skrapar rutorna så är det hyfsat behagligt att sätta sig i bilen, speciellt med en varm och gosig ratt.
Håller med Lövet, du får bättre ljud för samma pengar som för hifi om du eftermonterar.

Rattvärme är ett måste på en bruksbil och toning blir sällan likarna som fabrikstoning för samma pris.
Visa användare
3.753
Sani
Alltså..."Rattvärme är ett måste på en bruksbil"??

HJUL är ett måste på en bruksbil, och stolar - men rattvärme, knappast. (Har ägt bortåt 30 bilar och aldrig haft, eller saknat, detta).

//Rysk gangster.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
sani: haha, sorry men jag tycker det :-)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.