|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej på er all. Jo min 525 E39 starta inte fredags med batteriet tom noll volt-bytte och även likaså nyckelbatteriet. Efter allt detta så går bara motorn i typ 3 sekunder och sedan dör-går heller inte att varva motorn under dessa 3 sekunderna. Vad bör man göra som nästa punkt?. Mvh Mikael. | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Förenklat sett behövs tre saker för att en bensinförbränningsmotor ska fungera 1) bränsle/luft 2) tändning 3) kompression/timing Felet är i något av av dessa kategorier. Börja med den mest sannolika och enklaste. Så #3 kan vi vänta med, det brukar oftast vara 1 eller 2 när det sker så plöstligt. #1 : Mät bränsletrycket. På din motor är det löjligt enkelt då du har en Schrader-ventil framdragen. Det är bara att koppla in och vara glad. Jag antar att det inte går att hålla den vid liv trots att du trycker lätt på gasen? Annars kan man ju tänka sig att den inte får tillräckligt med luft för att hålla tomgångsvarvtalet. Troligtvis (något osäker dock) så finns det inte en separat tomgångsmotor på denna motor utan tomgångsvarvtalet regleras av det elektroniska gasspjället. Om det knasat till sig så kan motorn kanske ha problem att få i sig luft. EDIT : Vänta nu, du har ju M54-motorn. Den har som sagt ett elektroniskt gasspjäll och tyvärr har den ingen mekanisk backup (som M52TU-motorn hade). Och M54-motorn var väl en oddballare som hade returlöst bränslesystem också. EDIT : Fel av mig, M54 har samma lösning på tomgångsmotorn som M52TU har (se detalj #8) Länk |
|
Startspärren? Hade nåt liknande på en av fruns bilar för ett antal år sedan. Crille |
|
Nej, det kan inte vara startspärren (eftersom motorn enligt trådskaparen går i ett par till tre sekunder innan den dör). Men läs ut felkoder som ett första steg i felsökningen! Har du tur så finns något intressant bland felkoderna (och skulle det ändåså vara startspärren - vilket det inte kan vara då motorn kör ett några sekunder - så finns det isåfall en felkod på detta). Förenklat så är startspärren uppledelad två steg. Passerar du första steget aktiveras startmotorn, passerar du andra steget aktiveras även spridare/tändspolar. Beroende på version av EWS så görs dessa steg vid olika tillfällen. => Drive Away Protection (9/93-12/93) <= Ingen deaktivering av startmotorn. ECU spärrar både bränsle och tändning. => EWS I (tex E36, E34, E31) <= Deaktivering av startmotor. ECU spärrar både bränsle och tändning. => EWS II (tex E36, E34, E39, E38) <= Handskakning mellan nyckel och EWS görs. Om de är överens kommer EWS att släppa startmotorn och den går runt. EWS skickar samtidigt ISN till DME. Om ISN lagrad i EWS och den lagrad i DME överensstämmer så kommer DME att släppa bränsle+gnista. => EWS III <= Fungerar på samma sätt som EWS II. => EWS 4 <= Med EWS 4 börjar det bli lite krångligare med annan säkerhetslösning, CAS spelar en central roll, växellådselektronik, remote starters, CAS som vägrar starta motorn om nyckeln ligger i bagaget trots den är giltlig etc etc etc. Här är jag lite mer osäker, men jag tror att den beter sig likadant som EWS III (men är som sagt inte 100% säker). |
|
Den startade och gick typ nån sekund om jag inte minns fel. Många år sen hon hade den bilen, orsaken var just startspärren. En Opel var det, ett chip i nyckeln som orsakade det. Crille |
|
|
tack så mycket för alla trevliga svar. Som sagt bilen är full tankade innan det batteriet var tomt. Motorn gick som en klocka innan problemet. Motorn går med normala varv innan den dör och gör så varje gång man startar den. Har fått tipset att nyckeln och databoxarna ej pratar med varandra eftersom troligen nyckel har tappat minnet efter dess batteri var 100% tomt. Ska även se om en polare kan komma med dataprogram och av läsa dsv felkoder som kan finnas och därav leta efter fel. Mikael.p |
|
|
Kolla i instruktionsboken - där står hur man initierar nyckel så den "snackar med bilen". Har inte processen i huvudet, men den är relativt enkel att göra själv. Börja där och gå vidare om det inte hjälper! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
@Crille-Boy : Eftersom det var en Opel så är det fullt naturligt att det beter sig annorlunda än på en BMW det där är två helt olika system och implementationer - så helt normalt att det skiljer sig där. Min information gäller EWS, dvs BMW's variant av startspärr. Om det är problem med nyckeln så ska inte ens startmotorn gå runt (fast det beror lite på vilken EWS version som sitter i trådskaparens bil). Så det indikerar starkt att det inte har något med startspärren att göra. Och om motorn går på normala varv innan den dör så är det ännu en stark indikering att det inte är startspärren - jag har mycket svårt att se hur en motor kan gå på normalvarv utan bränsle eller tändning. Oavsett så är ändåså nästa steg att läsa ut felkoder (och det skadar ju inte att initiera nyckeln fast jag är säker på att det inte kommer att hjälpa). Jag lutar mer åt att en givare som motorstyrsystemet anser sig behöva inte fungerar riktigt som den ska (men det bör isåfall synas via felkoder). Eller som jag sa innan att det är problem med bränsletrycket (tex att bränslepumpen aktiveras för primning men inte när man startar motorn vilket gör att motorn kör på bränslet som matas fram vid primning men sedan dör motorn när det tar slut). |
|
Hej alla. En uppdatering med bilen. Läst av felkoderna i bilen och det fanns inga alls där=noll fel. Vi börjar tro att felet sitter i bränslefiltret och varför det jo kolla in serviceboken så har bilen fått service nivå 2=filter byten mm. Men kolla under bilen där filtret sitter så ser denna ej varigt utbytt sedan bilen var ny!!. Nytt filter beställt,hoppas verkligen att det ska va det som är problemet. Mvh Mikael. |
|
Nu hänger jag inte med... Sitter ni och gissar såhär en söndagskväll? :-) Varför är det ingen som tycker om att felsöka? Är det så tråkigt jämfört med att meka? Jag kan på 3 SEKUNDER säga om ni har problem med bränslefiltret, bränslepumpen, bränsleledningar eller något problem överhuvudtaget med styrsystemet för det returlösa bränslesystemet! Se steg #1 i mitt första inlägg :-) Fast oavsett vad felet kommer att vara, så har ni helt rätt i att ett nytt bränslefilter är en bra åtgärd! Nu kör det omkring tokmånga med både 10 och 20 år gamla bränslefilter, men det är verkligen inte rätt sätt att underhålla en bil. Men! Jag skulle rekommendera att ni FÖRST felsöker, och sedan byter bränslefilter. Det är riktigt bra att ni läst av felkoder! Resultatet är i linje med min teori om att det inte kan vara startspärren (då motorn går ett kort tag). Skulle det visa sig att det är problem med bränslepumpen eller andra detaljer före bränslefiltret så vill ni först byta till ett nytt bränslefilter och sedan börja meka med bränslepumpen och eventuellt få upp massor med skit i det flång nya bränslefiltret. |
|
vi hittar inga felkoder i bilen alls. Samtliga tändspolar är nya lika så all tändstift. Man hör bränslepumpen jobbar så kan väll inte va kaputt då men visst den kan trasig ändå. Men jag hade noll problem innan den krångla. Finns inga läckor under eller runt motorn på bränsle heller. Mvh Mikael. |
|
Eftersom det är ett returlöst bränslesystem så är det mer saker som kan gå fel än ett vanligt returbränslesystem. Fast det är ett bra tecken att bränslepumpen visar livstecken iallafall, men det säger inte alltför mycket. Men gör du som jag säger i steg #1 dvs mäta bränsletrycket så kan du på TRE SEKUNDER utesluta en tredjedel av hela motorns komplexa system! Jag tycker det är bra investerade tre sekunder :-) Alla verkar bara vilja meka, ingen som vill felsöka. Är det tråkigt? Off-topic, men såhär ser ett 27 år gammalt bränslefilter ut :-) Var i bättre skick än vad jag trodde. När ni sedan byter på er bil, passa på att öppna det och undersök - är tokintressant! Länk Länk |
|
Okej då Bmw-slangen. jag har zero koll på bmw bilar men jag vill lära mig och felsöka göra jag i mitt jobb dsv på el-/diseltåg i snart 20 år. Det tar tid att lära sig nytt fordon och man har rätt utrustning+manualer att till gå. Då kör vi.xd Vart på motorn skall man då koppla in sig?efter bränslefilter/pumpen? vad ska då trycket ligga på ? Mvh Mikael.p |
|
|
Hej, Intressant tråd, det här, om än frustrerande för BlackRoberts. När bmw-slangen är inkopplad, känns de som att du, BR, är de bästa händer. Men jag kan ändå inte låta bli att klura själv, när nu problemet tycks vara mer långlivat än den enkla ingressen skulle behöva antyda. För mig saknas en del förhistoria i ärendet och jag skall försöka strukturera mitt tänk så här: Tre omständigheter i samband med stoppet har nämnts, "fulltankad", "batteriet slut" och "bytte även nyckelbatteriet". 1) Tankningen. Långsökt, kanske, men jag har själv en gång fyllt bilens tank med vatten, fastän "det inte skulle gå". Stationens cistern läckte in vatten och pumpen kände till att börja med inte av det. Även om vatten inte är problemet här, tycks svårigheterna ha föregåtts av en fulltankning? Hur långt har bilen gått efter denna tankning? Kan ett samband misstänkas? Att öppna bränsle ledningen vid motorn och tvångsköra pumpen för att se vad som kommer ut, kan inte vara fel här. Ger svar på både om pumpen fungerar (inte bara surrar), om filtret kanske är tätt och om bränslet verkar vara ok. 2) Batteriet (plötsligt) slut. Bilen har enligt uppgift gått bra tidigare, men plötsligt dör batteriet. Finns det något som indikerar vad som varit den utlösande faktorn? Håller det nya batteriet sig utan stödladdning? Mätt tjuvström? 3) Nyckelbatteriet bytt. Fanns det någon direkt anledning? Var det någon funktion som inte ville riktigt? I något fall vill jag minnas mig ha läst, att ett batteribyte i nyckeln måste ske ganska snabbt (inom 60 sek) för att man skall slippa initiera om nyckeln. I instruktionsboken för min nuvarande bil nämns inte detta, så det har kanske ändrats. Men, som det har föreslagits här ett par gånger, en om-initiering skulle med tanke på batteribytet knappast vara en överdriven åtgärd. Och den kostar inget. Vill dessutom lägga till en punkt 4): Med vilken utrustning körde ni diagnosen? Att komma igenom med noll fel på en gammal bil är inte mången förunnat! ;) /Lennart |
|
@BlackRoberts : Nice! Då kör vi! :-) Angående inkoppling, än en gång se steg #1 i mitt allra första inlägg :-) Angående bränsletrycket får jag återkomma, det brukar vara typiskt 3.0-3.5 bar på ett returbränslesystem. Men nu har du ett returlöst bränslesystem så det kan vara viss avvikelse. Men om det är problem med bränsletrycket så lär du se det utan att veta exakta värden. lenwib har en mycket bra poäng, att händelserna som ledde till problemet samt historiken är ibland halva felsökningen! Där finns mycket info och ledtrådar att hämta in och utnyttja! |
Ok, kollade upp och det nominella trycket ska vara 3.5 bar +- 0.2 bar. |
|
Okej gubbs. jag har kört 200 mil utan ett problem med motorn och nu är tanke full. Sedan bil köpet har jag tankat på 4 olika ställen. Nya batteriet är fortfarande på max volt. Gamla batteriet var sedan 2003. Nykelbatteriet var dött när jag köpte bilen.Där av bytet. om-initiering är gjort utan förbättring. Jobbar på att skaffa utrustning för att mäta trycket samt flytta bilen till ett bättre ställe än en parkering. |
|
|
Hej, Jag skriver nu på plattan (lite obekvämt) så jag fattar mig kort: Hur långt har bilen gått efter den s e n a s t e tankningen? Vilken diagnosutrustning använde ni? /Lennart |
|
@BlackRoberts : Helt rätt, tar alltid tid att lära sig. Ska försöka förklara allt eftersom och även försöka länka till info när detta finns. Bara hojta till om något blir luddigt. Just felsökning verkar du dock vara hemma på, så kan jag skippa de grundläggande koncepten som att applicera divide and conquer, minimiera variabelrymder, eftersträva full reproducerbarhet, stegvisa och metodiska förändringar, arbeta efter en given metodik och arbeta smart och strukturerat samt maximera logisk användning osv osv osv. Egentligen är det standardsaker och en del "sunt förnuft" helt enkelt. Jo, angående var man mäter bränsletrycket (och kolla även på lenwibs frågor för de är precis lika viktiga för denna felsökningen) På dessa nyare motorer så finns en Schrader-ventil redan förmonterad. Länk Den sitter på främre delen av fuelrailen (det är det gemensamma bränsleröret som alla bränslespridare är kopplade till). Var glad att ni har denna ventil, det är toksmidigt! Det är bara att koppla in bränsletrycksmätaren där! Vi med lite äldre motorer måste skarva in oss på lämpliga bränsleslangar och inte blanda ihop fuel supply slangen med fuel return slangen (jag har sett många göra det misstaget och undrar varför bränsletrycket är så lågt) Länk Länk Schrader-ventilen sitter vid detalj #2 i skissen nedan Länk |
|
Min första tanke var CAM-sensorn. Men börja gör som bmw-slangen pekar på och se över bränsle-trycket. |
|
Absolut Xfreak, det är en het kandidat också. Jag nämner faktiskt det som en av mina starka misstankar i mitt 3:e inlägg. Normalt sett så brukar det generera en felkod av något slag om den saknar en vital signal som behövs för att hålla motorn igång. Men här finns en osäkerhet. Fanns det inga felkoder i motorstyrsystemet eller har det gjorts ett handhavandefel vid felkodsutlösninge så det bara ser ut som att det inte finns några felkoder? Vi behöver mer information här, så denna uppgift är inte pålitligt just nu. Bränsletryck är så vansinnigt enkelt att mäta (går till och med snabbare än felkodsläsning), så därför var det en bra kandidat samtidigt som felkoder lästes av. När du skriver CAM-sensor så antar jag du menar kanske vevaxelgivare och/eller kamaxelgivare, eller hur? Här varierar olika motorstyrsystem något enormt. Vissa har inte ens kamaxelgivare. Vissa KRÄVER att båda signaler finns där för att motorn ska gå. Vissa kräver att båda signaler finnas där, fast BARA under startögonblicket (så kamaxelsensorn kan gå sönder medans motorn är igång utan att det händer någonting). Oftast är vevaxelgivaren primär och krävs både vid crank och run. Men vissa motorstyrsystem har fallback solutions designade så om någon sensor går sönder så kan motorstyrsystemet använda den andra sensorn och fortfarande hålla motorn vid liv (ibland med nedsatt funktion och ibland med normal funktion). På min gamla B5254S-motor med Motronic 4.4 styrsystem så gällde det att vevaxelgivarens signal alltid måste finnas. Även kamaxelgivarens signal måste finnas, men endast vid start (så om den går sönder medans motorn är igång så kommer motorn fortfarande att gå). Ska se om jag kan hitta något om M54-motorn. Såvida inte någon vet vilka kriterier som gäller vid crank och run? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.