AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
9.314

Sälja mer eller mindre ny M3

Sida 1 av 3
Funderar på att sälja min 3 månader gamla bil. Har gått cirka 560 mil, felfri.

Medveten om att det är en förlustaffär, men vilka alternativ finns det? Privat via blocket? Förmedling?

Anledningen till att jag vill sälja är att vi har fått tag i drömtomten. Har råd att behålla bilen men säljer jag den så behöver vi bara belåna till 70% av den totala huskostnaden, vilket lockar.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hellre kunna ha huset belånat till max 75% alltså betala 25% kontant som då är 15 procent kontant/privatlån och 10 procent topplån om man nu ser det till vad 100procent innebär. Sista 5 procenten på bottenlån medför väl så liten månadskostnad så dom kan du väl ha kvar på kontot ist? :)

Men när du väl har er drömtomt så kommer du väl vilja ha en sjysst bil ? Vilket isåfall innebär en extra kostnad för bilfinans , o du nu inte har självbehärskningen att spara 10 år till nästa bil :)

Jag sitter & småkollar på bilar i den dyrare prisklassen, F11 går i graven och tanken är att byta in den när nya 5:an kommer, så jag kan ha den med i jämförelse mot konkurenterna, och eftersom det handlar om rätt mkt pengar så ska den finansieras av banken, och som jag förstått är det FIRMA jag SKA handla av, för att få en riktig bilfinans istäkket för ett svindyrt privatlån.

Jag är inte jätteduktig på detta, men om du kan få en sjysst firma att förmedla bilen mot en nätt kostnad och på så vis kunna fixa finansiering till nästa ägare, så är det den vägen du ska gå..

Att sälja bilen till firman, utan att byta, känns som att DET är mera förlustaffär.

Hade jag haft just din sits, så hade jag bokat möte med min bankman och förklarat läget med boende,bilen, osv , ( jag har allt på Länsförsäkringar ) och försöka knyta allt på den vägen, du kanske får rabatt på räntorna?
Verdi
Du bor ju nära 7H bil. De är rätt dyra men är bra på just såna objekt som ditt.

Själv ville jag inte skicka min M2 och min 435d GC på försäljningsuppdrag av olika anledningar så jag sålde privat på blocket. Båda köptes av Nordskogs bil faktiskt. Tyder väl på att jag kunnat få mer men på M2an betalade de t ex 50 tusen mer än vad jag skulle få av en BMW ÅF för inbyte mot en 440i GC. Så jag är nöjd ändå. Good enough samt snabbt och smidigt.

Patrik.E: Nu har jag inte kalkylen framför mig, så inga exakta siffror, men säljer jag bilen så har jag cirka 3 miljoner i kontantinsats. Det täcker lite mer än 30% av totalkostnaden.

Belånar jag projektet till max 70% så får jag ner amorteringskravet till 1% samt betydligt bättre ränta på byggkredittivet (fått indikationer på 1.8%, förhandling pågår) då banken tar en mindre risk.

Enligt tidigare plan så hade jag tänkt sälja bilen våren 2018, men säljer jag den nu så kommer jag långtidshyra en bil i golfklass till byggstart, hyra eller köpa en skåpbil under byggtiden, sen köpa ny "riktig bil" våren 2018 när huset står klart.

Kikar jag på blocket så finns det inte ens någon M3 med Competition Package, och för det försäljningspriset jag kan tänka mig så får man en bil som är 1 år gammal och rullat över 1500 mil (åter igen utan Competition Package). Min bil borde vara mer attraktiv än dessa, men inte riktigt säsong att sälja.

Förmedling känns som rätt väg att gå, aldrig sålt en bil i denna prisklassen tidigare. Det jag inte kan erbjuda är finansiering, finns säkert många spekulanter som kan köpa dessa bilar kontant idag men känns som om de istället beställer en ny.

Vad kostar ett förmedlingsuppdrag?

Verdi: Tack! Ska kontakta båda bolagen.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Det finns en på blocket. Den är imolaröd ser det ut som.

Länk
Dn3: Tack! Den hade jag missat. Gissningsvis rullat lika långt, lite mer utrustning (bromsarna är väl det enda som är värt något extra) men ett halvår äldre och MY16 istället för MY17.

Svårt att sätta pris efter en bil, men ger en hänvisning iaf.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Häng inte upp dig på belåningen under kreditivet, det avgör inte så mycket av din totalkostnad. Lånen läggs ju om efter slutbesiktningen till "riktigt" huslån så din kreditivbelåning spelar ingen roll för amorteringen osv. = stressa inte med försäljningen om det inte behövs.

Men vid ett husbygge kan jag lova dig att du behöver en annan bil än din M3 ändå. Jag har också "totalentreprenad" i mitt pågående bygge men man vill fixa en massa saker själv utöver. Byta vitvaror, andra lister, trappor utomhus, komplettera med annan badrumsinredning - det tillkommer massor du behöver fixa med bil även med ett till synes "färdigt" hus. Du kommer inte undan en kombi...

-------
//Lövet
Verdi
Dragkrok lär ju vara viktigare än kombi iofs. :) Men gissar att M3:an inte har dragkrok heller.

Det är väl lätt ordnat annars. Köp en VW Caddy eller nåt och ha som byggbil. Oändligt mycket rymligare än en vanlig kombi där bak. Eller en pickup! Manligt. :)
andreas_lofgren: Det är ju alltid bra att få ner kostnaderna under byggtiden, men det är som du säger, rimliga kostnader när huset väl är klart är prioriterat. Att ”endast” ha 70% belåning på en så pass dyr kåk känns rätt inför framtiden, då slipper man oroa sig allt för mycket om konjunkturen vänder (eller om räntan, mot förmodan, stiger okontrollerat). Nu tror jag inte att priserna kommer gå ner, men de lär stagnera inom en snar framtid och då är det bra att ha en säkerhet i huset.

Verdi: Var faktiskt och kollade på en Volkswagen Transporter -10 igår, luktade gammal brädgård (positivt) och var rätt sliten men tror inte att man gör någon större förlust på en sån under ett halvår. Mitt återkommande problem är att jag bara har en garageplats vid lägenheten så det kommer även bli en bil som ska funka till vardags. Lutar åt lösvirkeshus så jag kommer garanterat behöva köra en hel del material. Skulle inte förvåna mig om jag sitter och pendlar i en liten lastbil med kapell till våren.

En pickup hade varit asfett och lite av en pojkdröm, men då ska det vara en gammal amerikanare och har inte en aning om hur marknaden ser ut för dom.
Verdi
6,2 liters V8:a på 411 hk och dubbelhytt.

Länk

Klart du ska ha en sån! :)
Håller med Lövet ovan. Jag har byggt två hus och har ett nytt husprojekt på gång med inköpt tomt i våras. Även om jag aldrig "bytt ut" så mkt som Lövet räknar upp så är det ju framförallt sen när du börjar planera tomten som du behöver en rejäl bil. Du kommer sannolikt inte heller ha tid för din M3. Vid mitt förra husbygge hade jag precis köpt den då nya 1M, men det fanns aldrig tid att köra den när man finplanerade tomten, målade huset utvändigt, terrassbygge mm. Njuta av fina bilar hinner du göra sen när allt blir klart och en bil med DRAGkrok är helt nödvändigt. Du skall ju även flytta och redan där behöver en hel del köras. Sen kommer du vara varje helt på sopsorteringen med allt bråte som blir :-)

Förmedlingsuppdrag kostar. Ibland bra, ibland mindre bra. Jag har haft båda upplevelserna. Du lockas ofta av att höra att det blir ett bra netto för dig då man ofta hissar priset på din bil och sen efter avräkning får du säkert minst samma om du hade försökt själv. Problemet är dock att ibland går det inte att få ut det priset som förmedlaren har lockat med och då faller ju kalkylen samt att du haft bilen stående många veckor och inte kunnat utnyttja den men ändå haft kostnaden för den. Så var medveten om detta. Finansen kan du själv ofta fixa via din BMW åf. När du har en köpare, kontaktar du dem och säger att din köpare vill ha finans (ev övertaga din finans om du har det, då kan du själv kontakta finansbolaget och be om överlåtelsehandlingar). Din åf kan då köpa in bilen och sälja om den till din köpare.

När det gäller ränta på kreditivet så beror det ju på lyftplanen på ditt husprojekt. Nyfiken på varför du väljer lösvirke? Jag upplever själv att det är större risk där, andra säger att det är bra men har sett exempel som skrämmer mig. Du får ju ofta ett väldigt bra pris via en husleverantör (själv har jag avtal med Vårgårdahus den här gången, förra gången Myresjöhus). Du kan ju där ändå ändra det mesta både in- och utvändigt utifrån era personliga önskemål. Jag känner det är det tryggaste alternativet. Mycket kan gå fel i ett husbygge om man har otur med främst entreprenörerna.

/Anders
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Varför inte behålla M3an till våren 2017 och sälja den när säsongen kommer igång. Om ni precis köpt tomten så lär ni väl ändå behöva vänta på bygglov och liknande så det lär väl inte vara så mycket till bygge igång i början av april?

Tänkte att ett försäljningspris nu kanske inte skiljer sig så mycket mot för i vår. Beror såklart på hur många mil du räknar med att lägga...

//Stenback
Verdi:

Det där var bara osmakligt :)

Med känsla:

Tack för tipsen! Ska kolla runt lite och se vilka alternativ det finns.

Vi har inte valt lösvirke än, men det lutar åt det (fick erbjudande om tomten för mindre än en vecka sen, så mycket som fortfarande inte är klart)

Dels så har jag en fönsterfabrik i släkten, vi kan få stora glaspartier till bra pris och de hustillverkare vi pratat med hittills vill inte göra rimliga avdrag (enligt oss, vi vet deras inköpspris) på deras egna fönster (även om det i vissa fall är samma leverantör). Dels så har min sambos syster precis byggt lösvirkeshus, så vi har ett gäng leverantörer med goda referenser samt mycket kontakter som vi kan utnyttja.

Sen så vill vi bygga ett "eget" hus, av de vi har snackat med hittills så har det blivit så pass mycket anpassningar så att priset har sprungit sprungit iväg (från 21000/m2 till 26000/m2, aka "vi vill egentligen inte bygga detta åt er)

Vi får se, först måste jag ro hem tomtaffären.

Stenback:

Ja tanken finns där men detta projektet har lite av en "all in"-karaktär så vore skönt att bli av med den. Kommer dock inte slumpa den, det får ta den tid det tar. I "värsta" fall så behåller jag den, men tänker ändå se vilka möjligheter som finns.
Det låter dyrt med 21-26000,-/m2. Normalt är väl mera 15-18000,-/m2. Avdragen du får är mycket riktigt ibland väldigt låga, jämfört med vad det kostar hos andra, man skyller på att man köper så stora serier, parkett, vitvaror osv. Sorry för OT men intressant eftersom vi också skall bygga.

Håller med Stenback. När ni sitter med offert på husbygget så be om en lyftplan, så du ser när det börjar ticka ränta och hur kreditivet kommer att belastas. Jag skall själv göra detsamma i veckan, eftersom det skiljer en hel del mellan olika leverantörer. Glöm inte markkostnaden, den exploateringen skenar lätt iväg, både för själva husbygget och senare finplaneringen. Det är en väldigt svår kostnad att beräkna. Var skall ni bygga?

/Anders
Stenback@ Den lär ju inte vara värd mer efter en saltvinter,lr?

dd88@ bra planerat;)

EB
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Pula: Jag tänker att en köpare i oktober lika gärna kan speca en själv och genom att lägga beställningen i rätt tid kan få leverans runt april, en bil helt enligt egen specifikation.
dd88 kanske har en grymt bra spec, men den går att kopiera =)

Flyttar vi oss däremot till mars-april när suget för de flesta blir för stort att motstå så är nybeställning att glömma om man vill ha leverans innan/under sommaren, då får man plocka en beggad.

Allt styrs såklart av utbud och efterfrågan, fler bilar läggs nog också ut framåt våren.

Jag tror dock att dh88 ska vara glad över att ha en tidig -17 och inte en sen -16, en nybeställning med leverans i vår ger ju ändå samma årsmodell och nya navin sitter ju där redan.

//Stenback
Med känsla: Vi har inte kommit till offert än, bara grova beräkningar baserat på önskemål/kravspec. Som tur är så har vi bekanta som har maskiner för grovplanering, finplaneringen kommer vi eventuellt ta in extern hjälp för.

Satt några timmar med bygglovskontoret igår, är en hel del att reda ut då både tomt och detaljplan är relativt ny. Svårt att få några svar så åkte ut under lunchen idag och hittade VA, el och fiber i tomtgräns så nu slipper man oroa sig över det. Det enda som kan ställa till det är om vägavgiften inte är betald, den ligger på cirka 130000 så förhoppningsvis så tar säljaren det.

Vill allt sig väl så skriver jag kontrakt på torsdag förmiddag, och träffar två olika byggherrar under eftermiddagen.

Pula: Uppenbarligen så går det inte att planera livet :)

Stenback: Bara av den här tråden så har det hört av sig intressenter, så lär inte vara helt omöjligt att sälja under hösten. Men att det är en tidig MY17 lär hjälpa en hel del.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Jag hade avvaktat med att sälja. Blir husbygget billigare än du räknat med kan du behålla bilen och skulle bygget bli dyrare än du tänkt dig(vilket är rätt vanligt) kan det vara skönt att kunna avyttra bilen. Betydligt skönare att få loss riktiga pengar när man behöver dem och inte behöva gå till banken och tigga om ett större lån.
Kom precis hem från banken. Fick byggkreditiv med 1.8% ränta, hoppas få ner den till 1.7% men jag är nöjd oavsett. Även bolånelöftet ser riktigt bra ut (nästan en miljon mer än vad vi räknade med), så rent ekonomiskt så kan vi behålla den. Rent praktiskt så kan jag behålla bilen till våren då skåpbilen tar dess plats (bokade en Volkswagen Transporter idag, leverans i maj) så då "måste" den vara såld. Frågan är hur mycket jag får ut av att äga den tills dess (mätt i glädje, inte pengar)

Skrev kontrakt på tomten idag, så det känns jävligt skönt. Nu måste jag bestämma mig hur jag gör med bilen.

Satte även upp mig i kön för en M2 GTS (enligt info från säljaren så är den som gäller), man hamnade på plats 13 så lutar väl mer åt kommande Cayman GTS.

Just nu är jag så matt så att jag vill sova bort ett par dagar, men glädjen över att äntligen få bygga hus och leta ny bil lär väl infinna sig snart.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Så M2 GTS är alltså bekräftad nu?
Westersund: Nej det skulle jag inte påstå. Då det började komma in förhandsbokningar på en "extremare" M2 (GTS, CS, CSL) så ställde säljaren en fråga centralt till BMW Sverige och då fick dom i svar att M2 GTS var bilen dom skulle samla förbokningarna på. Sen om BMW Sverige vet mer är svårt att säga, skulle inte förvåna mig om ledningen har sett en roadmap men de som förmedlar informationen lever nog lika mycket på rykten och gissningar som vi gör.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.