AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.739

Defroster bakruta,speglar!?

Sida 3 av 3
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag lät laddaren sitta i till den nått läge 7 av 8, dvs 'float'-läget (konstant spänning) 8.an är pulsning/underhåll när laddningen går ned. Men: jag hade inte AGM-läget på så jag gör om laddproceduren ikväll.

Batteriet var olastat (huv öppen, ingen innerbelysning, etc på) mätte 12,15 v med en vanlig multimeter.

Vad innebär en SoC-mätning? Belastningsprov?

/Anders

Dr
362
Drib
325i-08
SoC (-State of Charge) kan du göra närsom, bara batteriet fått vila ett dygn och varit/är obelastat. SoC visar laddningsgraden. Om du laddar batteriet fullt (och låter batteriet vila ett dygn), så ska det rimligtvis visa 100% laddat (dvs ca12.8V för ett AGM -se tillverkarens specar). För att vara säker på att batteriet är i förväntat skick måste det mätas tillsammans med en känd last. (SoH -State of Health). SoH anger batteriet i procent av angiven batterikapacitet och typ. Finns olika förenklade sätt att göra SoH. Smidigast är ctek mätare som lastar kapacitivt under mycket kort tid. Den mäter egentligen bara inre resistensen i batteriet, precis som andra förenklade belastningstester. Dock brukar detta räcka för att upptäcka brister i batteriet. Tror biltema, jula mfl har ännu billigare instrument som består av en låg resistansen och låter därmed hög ström passaera och därifrån mäta upp effekten (spänningsfallet) som tas ut.

Visar inte SoC 100% när det fulladdat indikerar detta en avvikelse. Detta gäller dock inte omvänt, dvs SoC visar 100% betyder inte nödvändigtvis SoH är ok.

bo
283
borka
325i Cab -10
Tack, då har man lärt sig något nytt! :)

Provade med en ny laddning till steg 7. Nu efter några tim är den på 12,15 V igen.

En fråga om bakrutedefrostern: Hur länge ska den vara på?

Andra bilar slår av efter 10-15 min men denna lyser lampan på 20 min och över. Kan det vara ett tecken på fel?

Jag ska sätta den på laddning 24 tim i kväll får vi se om den går upp något.

/Anders

bo
283
borka
325i Cab -10
Uppdatering. Efter 24 tim utan laddning visar den 12,6, men går ned till 12,1 så fort jag öppnar en dörr för att sedan långsamt krypa uppåt igen. Så min lilla slutsats är att batteriet har dett sina bästa dagar. Men det var värt ett försök iaf!

Ingen varning om låg spänning har kommit, jag kan leva med att bakrutan inte går på.

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.