AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.736

Defroster bakruta,speglar!?

Sida 1 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hej!

Märkte att defrostern på min bakruta inte verkar fungera längre inte heller backspegelglaset. Har testat nu i flera dagar. Nån gång så har det funkat glaset backspeglaset blivit riktigt riktigt varmt. Men nu verkar det stendött. Bytte batteri i vintras,antennförstärkare i våras. Så något av dom borde vara långsökt. Tätade antennförstärkaren duktigt. Men det e ett glapp mellan vingen och bakrutan så det letar ju sig in vatten där när man tvättar bilen. Men tror knappast att det skulle vara nått major. Däremot ibland när jag har öppet bakluckan shoppingluckan ett längre tag så klickar det. Det bongade/plingade till för några veckor sedan och kom upp en rödratt med lås. Detta kom då jag hade luckan öppen ett bra tag då jag lagade rost. Testa starta bilen inga problem. Stängde av symbolen kom tillbaka. Starta o stängde av symbolen borta. Testa koppla in inpa inga felkoder angående detta. Fattar inte riktigt vad problemet ligger? Kabelbrott?finns det nått relä? Säkringarna e hela! Man hör det klicka till när jag trycker på defrost knappen.
Dr
362
Drib
325i-08
Är du säker att batteriet är fulladdat? Det första som stängs ner är bakre defrostern om batteriet dåligt laddat eller om generatorn för hårt belastad. Tänkte att du har meckat med dörrar öppna/stängda fram o tillbaka? kanske provstartat/vänt bilen etc...till sist blir batteriet dåligt laddat?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Får väll kolla om det e laddat. Men enligt inpa så laddas det iaf normalt. Sen när man har dörrarna öppna så har jag för mig att lyset i bilen släcks automatiskt efter ett tag. Det gör det iaf om man tänder det manuellt inuti bilen. Just för att batteriet inte ska dräneras. När jag hade bakluckan öppen i flera timmar så koppla jag bort all belysning där bak bara för säkerhetskull. Vad ska ett AGM batteri på 80amp ligga på ett ungefär efter nån dag utan körning?
Dr
362
Drib
325i-08
AGM batterier har väldigt låg självurladdning, så efter en dag bör det fortfarande vara i princip fullt. Billarm, follow-me home funktioner m.m lär knappast hinna ändra SoC speciellt mycket. Men visst, bilen drar ju sissådär 10A bara man väcker bilen (ex öppnar en dörr). 100% SoC vid 20 grader ca 12.8V för ett AGM men kan variera lite mellan tillverkare. Mitt 8 år gamla batteri brukar ligga på 12.6V vid ca 15 grader efter ett dygn. Kopplar jag loss det o laddar fullt, väntar ett dygn o mäter vid 20grader: 12.8V.

Har du många andra strömförbrukare på och/eller SoC <12.3V finns det risk att generatorn laddar så mycket att generatorn överlastas och därmed stänger ner defrostern. Om det är på pottkanten kan du prova att stänga ner andra elförbrukare (ex lyse, sätesvärmare) o höja tomgången till 1500rpm och se om defrostern startar då.

Eller så testar du defrostern efter att kört en några minuter...
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mätte 12,45 efter jag väckt bilen. Det lustiga e att när jag startar bilen så laddar o har den på tomgång så laddar generatorn max vilket den även gjort innan men inte alltid,om den gjort det har den gått ner ganska fort. Har varit väldigt varierat. Men det har ju med ibs o göra. Men Nu laddar den även max när jag kör. Detta har den inte gjort innan. Utan spänningen har legat runt 12,5-12,7 när jag kör i jämn fart. Däremot när jag saktat ner så har spänningen höjts tillfälligt för att sedan gå ner igen. Vet inte om det har med temperaturen att göra eller vad.

Det finns inget annat på bilen som antyder på svagt batterie. Vore lustigt om ett batteri som är ett av dom bästa man kan köpa blir kasst på ett halvår. Jag undrar ju mer om det e nått lurt med relä kablar eller den förbannade antennförstärkaren?!
Dr
362
Drib
325i-08
12.45V när bilen väcks är bra. Du menar 13,5-13,7V och inte 12,5-12,7V? Batteriet är inte kasst. Om batteriet hade varit dåligt laddat (inget fel på batteriet för att det är dåligt laddat), så skulle denna felsymtom kunna uppstå, eller om generatorn var maxlastad. Nu kan du sannolikt utesluta strömövervakningen. Som nästa steg skulle jag ta fram multimeter och kolla att man får fram spänning före- och efter relät. Tyvärr vet jag inte var deta sitter.

Dr
362
Drib
325i-08
Kom på...Om det är svårt att mäta i reläet....prova att skifta reläet med din brors bil? (om reläet skulle vara paj?)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ja frågan e vilket relä det kan vara. Sitter ett svart relä i säkrings ramen 30nått står det på det. Tycker mig höra att det klickar i detta relä när man sätter på defrostern. Försökte lyssna igår med handskfacket nerrivet. Men inte lätt o få in huvet där :-). Tycker det e lustigt att generatorn ger 14,6-14,7 hela tiden nu om man kör. Som skrivet så har det inte varit innan. Då har den gått upp i laddning när jag saktat in o sedan ner igen direkt. Lite hursomhelst. Vilket jag uppfattat har med ibs'en att göra. Det såkallade intelligenta systemet. Sträck Körde 4mil igår men ingen defroster :-(
Dr
362
Drib
325i-08
Laddningen är adaptiv och beräknas på senaste 3 veckornas körcykel . Dvs om du kör bara korta sträckor under totalt 3 veckor så kommer laddningen aldrig frihjula neråt 13.5v utan alltid försöka ladda batteriet (14.7V). Omvänt gäller långa körcykler så kommer den lägga sig oftare med perioder på 13.5v.Naturligtvis passar även systemet på (om möjligt) att ladda mindre vid last och mer vid inbromsning.

Fundering: Kan du känna om ett relä slår? (Alltså lägga ett finger och känna av vibrationen) Kan inte testa detta själv då jag är ensam i garaget...förr i tiden så kunde man känna vilket relä som aktiverades.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Angående laddningen så låter det som S1CDA. Länk

Har du mätt på slingan att den är hel? Har du spänning till den?
Inte alltför ovanligt med kabelbrott i/vid baklucka.

Är inte värmen i backspeglar temperaturstyrd (inget manuellt på-av)...?

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Körde nu samma sträcka. Dotterns träning :-). Kommer hem utan att ha haft defroster på ,känner på backspeglarna glas alldeles ljumma?? 8-9 grader varmt ute. Sätter på defroster efter en stund tycker jag värmen blir intensivare i glasen. Men bakrutan kall. Stänger av bilen,startar o sätter på defroster bakrutan blir lite ljummen övre del efter en stund.

Tillägas skall att det var samma temp ute igår. Äh fan blir inte klok på detta. Det svarta reläet verkar sitta permanent i ramen går inte o dra ut.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Glömde skriva att jag ständigt har återkommande felkoder DDE, 4AB2 Övertemperatur känning i tillsatsvärmare. Sedan 43F1 överansträngning,kortslutning.43F2 också nån typ av kortslutning till denna värmare. Samma miltal på på felkoderna. Sedan har jag Klima 9C53,PTC line PWH Fel. Verkar också ha med tillsats värme att göra. Dessa nollas men återkommer titt som tätt.

Allt fungerar som det ska bilen går fint o värme kyla etc fungerar fin fint. Bara detta defroster problem :-)

Hur mäter jag slingan?
Dr
362
Drib
325i-08
Det borde finnas kontaktyta på slingan vid rutans kant som du kan ansluta en multimeter (DMM) och se att du får fram spänning dit. Är det inte spänning där, ja då får du backa och se när/var spänningen försvinner. Har du spänning fram så kan du ohm mäta slingan. Är det avbrott över slingan, ja då är det väl slingan som har avbrott (Jag tror inte alls på att hela slingan pajat eftersom varje tråd är parallell. Däremot kan enstaka trådar brunnit/skaft av). Så mäta slingan känns som sista pkt.

Min defroster fungerar inte när det 8-9 grader varmt ute. Finns väl risk att vissa trådar skulle brinna av om man slår på defrostern när det är varmt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mätte mitten slingan längst upp precis vid slutet av den 7volt!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mätte även på andra ställen drygt 9,5. Stängde av defrostern 0! Men nu blev rutan lite varm såklart. Men inte imorse när det var 7 grader. Nu när jag mätte 12,5 grader.
Dr
362
Drib
325i-08
Då verkar den kunna fungera. Alltså något intermittent. Kan ju vara kontaktproblem pga begynnande kabelavbrott, kontaktproblem relä eller säkring. Börja med det enklast -rengör säkringen.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Det roliga e att jag hade bort bägge säkringar igår hur fina som helst. Testa o slå på defrostern med dom urtagna o visst fan tänds lampan o det klickar i ett relä ??
Dr
362
Drib
325i-08
Har någon dragit om din el? Rycker du säkringarna kan den ju inte funka?

Jag får nog prova nästa helg hur min defroster beter sig map relä o säkringar.
Återkommer...

PS. Kom på att defrostern även har auto-off (skall stängas av efter ett tag). Så om den har stängts av automatiskt är det ok. DS

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jo testa förut efter hämtat frugan. Satte på defrostern och visst stängde den av sig efter ett tag. Men tycker det e ett jävla mysterium hur defroster knappen kan lysa när man rycker säkringarna och att även reläet klickar. Men min bil verkar inte vara som andra E modeller :-). Inpa lirar ju inte helt ok på min bil heller. Korrekt installerat etc.

Tror att reläet är ett multirelä. Har mina aningar om att det är detta:Länk
Dr
362
Drib
325i-08
Det där är ju Terminal 30g relä. Rör inte det.
Tror relät sitter i mitten av 3st på vertikal rad längst till vänster.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Sitter bara två andra relän bakrutetorkare och främre. Här skriver dom om det svarta:Länk.

Men min bil verkar ju inte va som andra med utdragna säkringar etc :-). Vore kanon om du kunde kolla din när du får tid över.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.