AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.738

Defroster bakruta,speglar!?

Sida 2 av 3
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Fan blir inte klok på detta. Ena stunden e backspeglarna glas riktigt ordentligt varma nästa så man bränner sig på dom. Då efter jag satt på defrostern. Ibland e dom ljumma utan att ha gjort nått utan bara vanlig körning utan defroster. För att sedan vid nån annan körning iskalla. Tempen ute har varit likvärdig. Defrostern bak värmer inget alls.
Dr
362
Drib
325i-08
Har kollat mitt "mittenrelä" (har iof inget relä till bakrutan, då jag saknar bakrutetorkare). Mitt relä klickar inte alls men såg att det ska vara "silent typ", så det är nog normalt. Men, jag kan inte känna att slingorna till bakrutan blir varma på min bil heller. Samtidigt är det varmt i garaget (ca 15 grader), så misstänker att den inte slår på? Backspeglarna blir iaf varma. Får väl testa lite till...

Reläet ska heta K13 om jag minns rätt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Hittar inget relä på min till bara defrostern. Kollar man realoem både på din o min så får man fram detta:Länk inga resultat?

O så detta:Länk

Tror inte din säkrings panel ser likadan ut som min iofs. Men skumt på realoem. Mittenrelä? Jag har nått relä som klickar iaf:-) men kan inte känna vilket. Har kännt o tryckt samtidigt. Bytte även ut det svarta större reläet utan framgång.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Mätte idag igen. 12 volt dryga på vänster sida längst utvpå slingorna för att sedan droppa ju längre bort du kommer. Tydligen som det ska vara. Men likförbanbat ingen värme?
Jag har liknande intermittenta problem med min bakrutedefroster. Ibland drar den igång och fungerar och ibland inte. Verkar inte vara avhängigt yttertemperatur heller.
Idag t.ex vid cirka -1,5, fungerade ytterbackspeglarnas avfrostning perfekt, men bakrutan frostades inte av.
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Väcker liv i en gammal tråd...

Häromdagen var det min "tur" att drabbas av att den eluppvärmda bakrutan inte hänger med... speglarna blir varma, säkring 47 och 79 är hela, ingen spänning när jag mäter vid trådarna. Har hört med BMW och det är antagligen batteriövervakningen som 'prioriterar' bort bakrutan vid för låg spänning.

Jag har mätt 12,02 i vilande så det är ju så klart inte världsbra. Gick upp till endast 12,3 efter laddning så det är väl dags att byta. Rev och kollade, det är ett icke-AGM av märket Banner på 90Ah, snart 8 år gammalt så det är väl bara att byta... Mätt 14,8 vid tomgång så laddningen verkar ok. Jag har inte fått någon varning om låg spänning än. BMW ska ha 5 675 riksdaler för ett Varta AGM 92Ah inkl montering och nollställning av övervakningen.

Gaspo, m fl: Hur gick det för er?

Min fråga är: Kan man 'lura'/programmera om batt övervakningen, eller är det bara dumt tänkt? Den borde ju kunna gå på när motorn är igång.

/Anders

Dr
362
Drib
325i-08
Vill minnas att gaspo bytte betteriet, därefter fungerat allt. Dock misstänker jag att en utjämningsladdning hade räckt.

I din situation hade jag börjat med en utjämningsladdning. Har du en ctek-laddare, prova kör programmet "recondition".

Man kan hålla på att byta batterier var 3-5 år om man vill, men i många fall tror jag detta är helt onödigt. Jag kör fortfarande med orginalbatteriet och belastningstester säger att det är i mycket bra condition (90%). Hade dock liknande problem när bilen var ny-inskaffad 2011. Kör alltid utjämnämningladdninager ett par gånger per år. (AGM).

Du l"urar" batt övervakningen mha extern laddning och batteriet kommer må bättre och hålla längre.
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag har en C-tek men den är inte så avancerad. Visar bara när den laddas, samt när det övergår till underhållsläge.

Däremot kan man välja 14,4 el 14,7v - har kört med det senare valet.

Ingen skillnad om laddning sker från polen i motorrum/direkt på batteriet, ELLER?

Clas O har en C-tek CT5 för 899 alt MXS 7,0 för 1 149kr - den senare har någon 8-stegsprocess med avsufaltering, bulkladdning, mm.

Synpunkter/råd på ovanstående?

/Anders

Dr
362
Drib
325i-08
Ladda batteriet från motorrummet. (Ja, det är skillnad då du sannolikt har IBS)

Har du inte varmgarage så skulle jag välja en laddare med temperaturkompensering. (Optimalt, men lite dyrare)

Undvik att ladda med 14.7V om det inte är svalt alt är ett AGM batteri.

Räkna med runt -23mV/grad relativt 20 grader (vid laddning)
Ex Vid -20 grader=> 15.2V (15.6V AGM)

Val av laddare ska matcha dina behov, batteriet och kanske plånboken.

bo
283
borka
325i Cab -10
Tack för input!

Jag börjar med att inhandla en MXS 7.0 då den har rekondprogrammet.

/Anders

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Jag bytte batteri! Ångrar dock starkt att jag inte gjorde som Drib skriver.

Jag köpte denna för ett tag sedan:Länk. Riktigt bra faktiskt.
Dr
362
Drib
325i-08
borka, jag misstänker att det ska vara AGM batteri i din bil. Kolla upp detta först. Om så är fallet är ditt befintliga batteri riktigt misshandlat pga överladdning. I detta fall hade jag överväkt att byta ut batteriet till rätt sort.
bo
283
borka
325i Cab -10
Jag köpte en mxs 5.0 (799:-, Jula) Med köldkomp, rekond, mm. Batt tog tyv bara en tiondel, stannade på 12, 1-2 volt så det är väl slut då. När började BMW med AGM? Min tillv 201003 hade det inte. Får lämna in den på felsök, men allt pekar väl på batt. Får bli ett 92Ah AGM, har ju tänkt att behålla bilen ett tag. Och tänkt aty köra även under vinterhalvåret.

/Anders

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Är du verkligen helt 100 på att det inte sitter ett AGM? Vilken färg har batteriet? Kan du ta ett kort på dom olika nummerserierna,ovansidan batteriet.
bo
283
borka
325i Cab -10
Helt säker kan jag inte vara, men det står inget om agm iaf. Har 2 bilder, hur/var laddar jag upp dem?
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Länk sedan lägger du in länkarna här.
bo
283
borka
325i Cab -10
Länk

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
AGM!
bo
283
borka
325i Cab -10
Tack!

Framgår ju inte så tydligt! :) Hursom tar ju det lite eller ingen laddning längre :( Bara att byta OM nu inte defrostern är trasig. Speglar blir som sagt varma, ingen spänning vod trådarna i bakrutan. Får höra med verkstad i morgon.
Dr
362
Drib
325i-08
Ok. AGM bra! Stort batteri o liten laddare...hur lång tid lät du laddaren sitta i ? Var det laddaren eller du som avbröt laddningen? Var batteriet olastat när du mätte spänningen?

Normalt: Ladda batteriet fullt (lär val ta ett dygn). Låt batteriet vila 1 dygn. Nu kan du göra ett sk SoC mätning om batteriet är och varit olastat.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.