AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
8.749

behöver köpråd angående bmw 325i/330i e91

Sida 1 av 2
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
tjena behöver lite köpråd angående bmw 325i/330i e91

först var jag nästan helt bestämd på en 325i med 3liters motorn n53b30

eller en 330i från 2006

men är lite kluven så funderar även lite på den med 2,5 liters motorn med, den från 06-07

vad tycker ni här på forumet vilken skulle ni välja om ni skulle köpa en idag

och vilken utrustning uppskattar ni mest med era 325i alernativt 330i

det jag kan komma på som jag gillar är

1. svart halvskinn eller helskinn inredning med sportstolar

2. xenonljus

3.elektriska infällbara dragkroken

4.navigator

kom gärna med tips och råd

och för och nackdelar mellan dessa bilar

har ca 5-6 månader kvar av nuvarande lån så tänkte passa på att skaffa mej lite kött på benen innan eventuellt köp blir av =)

budgeten är på ca 100.000kr

mvh daniel
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
1. Se till att kolla efter rost i kanten mot rutan på bakluckan.
2. Köp en som vattenpump är bytt på.
3. Köp automat. Motorkaraktären passar det.
4. Motorn får inte gå ryckigt eller ojämnt.provkör även med kall motor.

Kommer ej på nåt mer just nu.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
330-motorn är såklart den bästa. Mer kraft utan att direkt höja förbrukningen. Men den är ovanlig och att ha den som krav begränsar kraftigt utbudet.

Sportstolar, skinn (halv/hel), xenon, pdc och manuell hade varit mina krav, sen hade den gärna fått ha navi och hifi också, men inget krav för det är ganska få bilar med navi.

Vilken budget tänker du dig?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Såg nu budgeten, scrollade lite fel på paddan.
No
5.161
Nockenwelle
Tesla Model 3 Long Range 2020
Håller inte med Ogway om automat. Jag hade en 330i-06 manuell och den motorkaraktären passade perfekt med manuell låda.
Ri
41
Rizzle
320d F31 -14
Finns det folk som köper manuell låda fortfarande??
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
tackar för alla svaren

de krav jag har är:

1.manuell växellåda

2. svart inredning med sportstolar helst helskinn eller halvskinn skulle kunna gå bra med tyg fast helst inte

3. xenon lysena med angel eyes

da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
och saker som jag gärna vill ha men som inte är krav är

dragkrok

aux och bluetooth eller usb uttag för stereon

navigator

m paket
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Rizzle, några finns det allt. Men det är inte många.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
Jag är väl en av de få då som inte kör automat.
automat kan säkert vara skönt ibland men jag skulle sakna känslan av att verkligen köra bil för mkt utan en manuell låda
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Tycker 330:n känns betydligt piggare än 325:an, och treviigt med råstyrkan också. Fast 325:an trevlig den också, mer symaskin över den motorn och riktigt trevlig gång. Kör själv en 330i automat, skulle mycket väl kunna tänka mig en manuell men beror ju på hur och var man kör och personliga preferenser. Automaten drar en hel del, ligger runt 1,2 i snitt på mestadels landsvägskörning blandat med lite kortare runt stan. Ingen snål bil! Jämfört med min manuella 530:a så drar 330:n ungefär 2-2,5 dl mer i snitt på den körning jag gör, ungefär samma som min andra 530:a med automat drar. (Är inte jätteimponerad över effektiviteten i BMW:s automatlådor...) Sportstolar tycker en del är bra, jag gör det inte.. Testa en längre sväng innan du bestämmer dig för vilka stolar du vill ha. Jag tyckte sportstolarna kändes bra under de rätt korta provkörningar jag gjorde i olika e91:or innan köp. Efter köp inser jag att sportstolarna (för mig) blir rejält obekväma efter ungefär en halvtimmes körning.. skulle inte satsat på sportstolar idag!

Navi hade jag som krav innan köp, blev ändå en utan eftersom jag inte lyckades hitta rätt bil med. Och känner ingen större saknad efter det, tycker det funkar ungefär lika bra med telefonen som navigator. HiFi professional ger riktigt bra ljud, betydligt bättre än standardradion och väl värt att leta efter. M-Paket är väl i princip lite annan front, Dynamic chassit (som ska vara samma som M-paketen kom med) verkade vara rätt vanligt tillval på de 330:or jag tittade runt på. Kan vara i stötigaste laget ibland ( jag vet, jag börjar bli gammal!) och ger onödigt låg bil men går ju trevligt när man sträcker ut lite. Skinn tycker jag är en självklarhet i en bil som denna och panoramataket också väldigt trevligt, känns luftigare och ljusare i kupén! Väl värt att ha!

Dragkrok går ju att eftermontera för att få lite större urval av bilar att välja på, blir inte lätt att hitta rätt bil om du har krav på att alla andra bitar ska stämma!

Beträffande Xenonljus så tror jag inte att jag såg någon bil som inte hade det när jag letade runt men klokt att ha det som krav, ljuset är inte jättebra ens med Xenon. Utan Xenon tror jag det blir ganska kasst.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Danne_e90, låter som min bil hade passat dig perfekt. Synd den inte e till salu:)
Lagt ner alldeles för mycket pengar och tid på den. Min bil var verkligen inte perfekt när jag köpte den. Det går ju förändra en del detaljer själv. Som tex dragkrok. Jag tror min sats gick på typ 3000kr på Ebay. Sen har jag uppdaterat min till en Lci också, med M3 front.
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
rille000

jo det förstår jag att 330in måste kännas mkt vassare

är din 258hk eller 272hk??

det med förbrukningen spelar ju in en del vid köp så helst skulle man ju vilja ha en 325i från 08 eller senare den med 3 liters motorn eller en 330i med 272 hk motorn

men blir nog sjukt svårt att hitta på 330i touring med 272hk motorn då min budget är lite begränsad

vill inte ta mer än 100-110.000 i lån

så därför kollar jag även på de tidigare 325i och 330i från 06 och framåt

och mina krav då som jag skrev innan är

1.manuell låda

2. xenon lysen med angeleyes

3.svart inredning med sportstolar helst skinn eller halvskinn

4.aux uttag på stereon

dom andra punkterna var bara saker som man önskar man kunde få med men de var inget krav

=) mvh
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
ogway

haha ingen fara förstår hur du tänker vissa bilar drar iväg i kostnad så det inte är värt att sälja överhuvud taget

såg du hade en 05a så det är ju med 2,5 liters motorn hur känns dom att köra?

har aldrig testat vare sej den med 3 liters motorn eller med 2,5 liters motorn

men läst att vissa skrivit att de känns slöa ? och de vore inte så kul om de vore det

och hur är dom i bränsleförbrukning

mvh =)
M3
11
M325ti
330iA cab -02
Köp en 325i nu, och när budget tillåter så uppgraderar du den till 272hk (insug + mappning) för ca 25k. Det är åtminstone möjligt på LCI bilarna, hur det är för -05-08 vågar jag inte svar på.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Min är på 258 hk. Med manuell låda gissar jag att den blir betydligt snålare att köra, borde i alla fall inte dra mer än min manuella 530:a d v s runt 0,95 för den typen av körning jag gör. Kör du mycket landsväg i konstant fart och hyfsat långa sträckor åt gången behöver det inte skilja jättemycket i förbrukning manuell kontra automat. Men så kör inte jag.. blir mest sträckor upp till två tre mil åt gången och kring Stockholm med en del start och stopp vid rödljus och då rinner dropparna iväg.

Uppgradering av 325 till motsvarande 330 går inte lika lätt på 05-08 som senare LCI. 325 är på 2,5 liter pre-facelift.

Och när det gäller stolsval, se till att prova en längre sträcka innan du bestämmer dig för sportstol!
da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
m325ti

ja helst vill man ju ha tag i en 325i med 3 liters motorn det vore det mest optimala

tror tm chiptuning skulle kunna få upp den i lite mer än 260 hk med original insug
om man nu ska chippa

da
142
danne_e90
bmw 320d -2005 e90
rille000

okeej a 0.95 skulle ju iaf vara godkänt

blir säkert svårt att komma lägre än så med en 330i iaf med 258hk motorn

skulle jag tro
Min fd. 325i -09 hade gjort av med två nox-givare och en högtryckspump före 6000mil. Tror det skulle ha kostat ca 20tusen att hämta ut den från verkstaden sista gången men som tur var gick det på försäkringen. Verkar som att man får räkna med pumphaveri om den inte är bytt redan. Skulle nästan tveka på att köpa en N53 utan gällande maskinförsäkring idag.

Vid slö och slapp brukskörning kan nog en 325i nästan upplevas slö jämfört med en 320d. Det är en motor som kräver varv för att komma till sin rätta men då är den betydligt piggare än en 320d.
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Danne, skulle inte säga att 2.5an är slö. Den kräver att man varvar den rejält. Men samtidigt så är det ju så satans underhållande att varva ur en bmw sexa så man gör det gärna:) Och dom mår bra av att varvas ur ordentligt ibland. Så slipper man bland annat att oljan vattnas ur och de smörjande egenskaperna i oljan försämras. Jag har bara kört femserie bilar med 3 liters motorn så jag kan ju inte riktigt jämföra. Men högtryckspumpen är ju som sagt jäkligt dyr att byta på N53. Något som man slipper på den mindre motorn.
När det gäller effekt, det finns ju chip till 2,5liters varianten som sägs ge kring 250 hästar, du kanske får prova nåt sånt?
Og
122
Ogway
F25 Bmw X3 2010
Jo, min drar 1,1 enbart stadskörning med 60 sträcka till jobbet i typ två kilometer. Kört 0,67 ner till Stockholm från Östersund som bäst. Det tycker jag e skitbra faktiskt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.