|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft ett antal e46:or under dom senaste tio år så nu känner jag att det är dags att gå vidare. Och då är jag väldigt sugen på en E93:a årsmodell 07-09 antigen 325 elr 335 iaf dom som finns på nätet. Så jag undrar hur är dessa bilar? Vad jag har förstått så har 335 samma motor som 325 fast med en turboaggregat. Har aldrig haft bilar med turbo så det är lite nytt för mig. Jag vet hur den fungerar med hur länge brukar den hålla? Är det något annat känt fel på dessa bilar? Är det någon känd risk för inläckage runt plåttaket? Dom bilar jag tittat på har automat v-låda, något känt fel med dessa? Kom gärna med egna erfarenhet och tips! Tacksam på förhand! | |
|
När det gäller 325 så har jag erfarenhet av både 2,5-liter och 3-liter (från 08) versionerna. Måste säga att jag föredrar 2,5:an (t.o.m. 07) då den ej har lean-burn och högtrycks-bränsleinsprutningen som genererar missljud och i vissa fall problem. 2,5:an är den goaste 6:an jag kört av mina BMW (se min profil vilka jag haft innan nuvarande E92 325 2010) /Janne Surf Or Die!!! |
|
|
Tack att du delar med dig av din erfarenhet, surfjanne. Ja jag har också hört lite om högtryckinsprutning på vissa modeller. Men vad är lean burn? Antar att det har något med motor att göra. Har 325 från 07 samma efekt som 325 från 08? |
|
|
Nej det är inte samma motor, 325 - N52/N53, 335 - N54/N55. Från 08 är det "samma" motor på 325 och 330 - N53B30. Länk Länk Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Enligt autopowers medelspecifikationstabellen 325 från -07 har 3l motor på 218hk och från -06 är det 2,5l med samma effekt. Då e93 (cab) var första bil som lanserades med tredelat plåttak 2007, fanns det några fel som dom upptäkt och åtgärdat på senare modeller, någon som hört något? |
|
|
Jag har haft min e93:a i 5 år nu, det är en sen 07:a och jag stortrivs med den. Min har bara en 2 liters fyra som är rätt tråkig, men drar lite soppa. Jag använder min både privat och som servicebil i jobbet, många tycker det är knäppt, men varför köra en tråkig skåpbil när man kan köra BMW-cab. Har precis bytt kamkedja och vanos som blivit lite slitna efter 25000 mil.Länk BMW CS #5206 |
|
| ja den där med kedja är jag fullt medveten om, men det gäller väl endast dom 4-cylindriga motorer, därför vill jag ha en 6:a | |
|
De fyrcylindriga är värst, men jag fick faktiskt byta på min 523:a i våras. BMW CS #5206 |
|
|
Hej. Tomas_E36 har sett fel, E9x 325 har fram t.o.m. -07 N52 ,en 2,5liter 218hk och från -08 N53 ,en 3 liter 218hk som också är samma motor som det årets 330/272hk med annat insug och programmering (finns faktiskt som trimsats i efterhand för 325). Lean-burn är förhållandet luft/bränsle lågt vilket ställer högre krav på katalysatorn. 325 eller ännu hellre 330 (3 liter/272hk) fram till -07 är sköna "klassiska" BMW sugmotorer som jag personligen håller som favoriter då jag alltid tittat lite snett på turbomotorer...men jag tvivlar inte på att 335:an är en riktig höjdare också om man nu är lagd åt det hållet ;) Surf Or Die!!! |
|
|
Väldigt stor skillnad i kraft mellan en 325i och en 335i. En 325i låter fint men att en 335i har 40% mer effekt är något som verkligen märks. Det påverkar verkligen hur bilen upplevs. För att vara en motor med turbo så har 35i bra respons och kraftutveckling. Stor skillnad mot en normal turbofyra från samma era. |
|
|
Har en E93-335i-07. Har haft den i flera år och är verkligen nöjd med bilen. En 335i är en tacksam bil att öka effekten i, vilket är svårt att låta bli. Läs här på BMW Power i forumet ang. trimning av 335i. Är nog en av de längsta trådar som finns... Som cab funkar bilen kanon. Är som vilken cupe som helst när taket är stängt. Taket har aldrig läckt för mej vid körning. Ta det bara lugnt med vattenslangen vid tvätt i skarvarna mellan taket och karossen. Finns risk för läckage. Att sitta fram i bilen med vindavvisaren över baksätet upplevs som mer eller mindre dragfritt. Att sitta bak är dragit. Rekommenderas bara korta sträckor, eller vid låg hastighet. Jag har tidigare haft BMW cab med tygtak. De stora skillnaderna mot nu är det begränsade bagageutrymmet med taket fält, samt den ökade komforten med taket stängt. |
|
|
Var i Sthlm i lördags och provkörde 2st 325 e93 som jag fasnade för. Båda var från bilhandlare. Första stället där jag provkörde såg ut som en båtuppställning lokal, 10 st lyxbilar bland dom stog 325a från 09. Bilarna stog typ 5mm från varandra. Ja, bilen hade en del dörruppslag, huv var omlackerad med massa dammpartiklar på (jag skulle nog kunna lacka bättre själv i mitt garage) Men bilen gick hur bra som helst utan minsta vibration i ratten. 180000 skulle dom ha för den och det var inte ens m-paket på den. Andra stället jag åkte till såg ut mer seriöst men bilen som jag skulle titta på stämde inte alls med den jag såg på blocket. Man såg direkt att stötfångare fram var omlackad och färgen stämde inte alls samt att det vat stora glipor mellan stötfångare och skärmar. Massa stenskott på huven och sliten lack enda till plåt där gummilisten från dörrar möter karossen. Sedan när vi startade bilen så glck den ganska ojämt och när vi provkörde den så kände man en del vibrationer under körningen och vid inbromsningen. Dom ville ha nästan 200000 för den för 325 från 07. Jag vart så besviken att så dyra bilar var i så mycket dåligt skick. Min nuvarande e46 som är tredjedel av deras pris ser mycket bättre ut i lacken. |
|
|
Det är väl som vanligt med begagnade bilar att man tycker de är i sämre skick än önskat. Sen är det faktiskt nästan 10 år gamla bilar vi pratar om, så du kommer ju behöva acceptera en viss patina. Jag tittade på en 4 år gammal Z4 för något år sedan, som var skavd i varje hörn, revor i skinnklädseln och dålig inpassning av fronten. Det kändes överraskande på en entusiastbil med 3500 mil. Men de cabbar du tittar på har troligen används året om som bruksbilar och därför ser de ut därefter. |
|
| Ja jag är fullt medveten om att det är begagnade bilar men jag trodde väl bara om det är en firma så kanske dom har bilar i lite bättre skick än om du handlar privat. Men nu sprack den hör fördomen. Jag menar att man kan säkert hitta en bil privat som är i mycket böttre skick och för mycket bättre peng. | |
| Aha, min bild är inte att firmabilar är i bättre skick än privata bilar. Förutsatt att man sorterar bort de privata bilar av absolut sämsta slag, vilket ofta göres tämligen enkelt. | |
|
Min e93:a har gått 25000 mil, året runt, och jag brukar få beröm för hur fin den är. Underligt att folk inte är mer rädda om en bil som ofta är värd flera hundra tusen. Jag köpte min bil för 5 år sedan, då den var 3 år gammal för 190000:- tycker priset har hållit i sig bra. BMW CS #5206 |
|
|
För att hitta rätt BMW cab/coupé får man vara beredd på att resa lite...åkte Göteborg till Gävle för min. Surf Or Die!!! |
|
| Tomas_36, vilka exemplar tittade du på? | |
|
Surfjanne! Tittade på din e92:a, ser riktigt fin ut, ett bra exempel på att man sköter om sin bil. Vi verkar dessutom ha samma smak, fälgar, högtalare, mattor DRL är samma som på min bil. BMW CS #5206 |
|
|
Det är den här som har stötfångare i annan färg samt sittet sned, antagligen krockad fram eller nåt. Mycket lackskador på hela karossen (små repor). Säljarn påstod att spridarna nyligen bytta för 15000 men bilen pendlade på tomgången. Det var ingen glädje alls att köra den här bilen med skakande ratt. Hade det vart bil för 20000 kanske hade man acceptera alla dessa fel men för 200000 vill man ha någorlunda fin och brafungerande bil. Länk |
|
| Om det är någon som känner någon som ska sälja sin e93 i någorlunda brs skick så hör av er. Fasnade mest för röd och blå lack. Mpaket är ett plus. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.