AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.467

N20 motorn Bmw återkallar ?

Sida 1 av 2
kunde inte finna något om det i Sverige gäller det bilar här med eller hur är det ?

Länk

M v h
Länk

Något som berör svenska eller tyska bilar ?

M v h
Transocean
De verkar inte ha lärt nånting om detta är sant. Kanske borde man överväga en Mercedes nästa gång man byter bil.
Men gäller det svenska biar jag kan inte finna något här på forumet om det inte heller google ?

MB eller kanske Lexus ?

M v h
Transocean
Kan inte tänka mig att det inte skulle gälla svenska eller tyska bilar, nej

Ja Lexus blir det den dagen dom går att köpa med riktig automatlåda och inte den där CCTV eller vad den nu heter
Men borde et inte skrivas om det mer på te x det här forumet från folk som har problem då ? Det skrivs om andra motorer här med problem.

ok vet inte om den lådan sitter i alla modeller men den som jag tyckte var intressant var gs 450.

Transocean
Ja kanske....tror inte det sålts så många 2 liters bensinare till AP medlemmar, skall det vara bensin är det en sexa som gäller eller en åtta....
Men de borde återkalla och göra vid problemet i Sverige då med om det finns problem ? ska skicka ett epost till min närsta BMW verkstad / återförsäljare.

ps tala inte om vad för MB det blir jag finner säkert något dåligt om den med på internet :)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Bör gälla min X1a... Vi får väl se om det kommer hit.
Verkar väl i länken endast gälla US...

Jonas
Transocean
Och D och NL och Aus och många andra länder....
det skiljer ett antal hk olika motorer ?

Länk

Länk

Ha
5
HakanH
520iA Touring -12
Visst finns det problem med N20 motorn allt. Fick själv byta både kamkedja samt kedjan till oljepumpen hösten 2015. Denna höst fick man byta till en uppdaterad oljeledning till turbon (denna har en backventil så inte olja rinner tillbaka till turbon), detta fel visar sig genom att bilen ryker rejält om den stått still några dagar. Finns mycket information att hitta i USA ang denna motortyp. En grym källa till info är www.bmwtechnician.com

Och de bytena du nämner kostar en del man får lyfta hela motorn ? Finns det någon BMw utan kostsamma problem eller ska man välja ett anat märke eller kanske vara riktigt god vän med sitt försäkringbolag :) finner det konstigt att det finns så dyra motorfel på en bil som BMW.
Ha
5
HakanH
520iA Touring -12
Man behöver inte lyfta ur motorn för att byta kamkedja på n20. På min bytte man kedja och allt som hör ihop med den samt hela drivpaketet till oljepumpen (dyrt). Gick på försäkringen, vet inga exakta summor men de nämnde nått om drygt 30000kr. Även oljeröret till turbon togs på försäkringen, delarna till den reparationen var nog inte så dyra men jag tror det tar ca 6 tim att byta då turbon måste ur.
Skulle rekommendera att välja försäkringsbolag efter hur länge de ger maskinskade ersättning, inte värt att spara några hundralappar på försäkringen.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Behåll din Honda eller köp en Toyota Yaris, dom bara fungerar och är billiga i drift
Att åka BMW är ju aldrig billigt, och om man nu vill ha en BMW just för den där speciella känslan som bara dom har och är villig att betala för det så är i alla fall min prio, efter att åkt ett par F1x 2,0d
Sexcylindrig bensinmotor, Max 3/4 i storlek och bakhjulsdriven. Sen tror jag oxå att jag skulle prioritera manuell låda, det är faktiskt lite mer inspirerande att växla själv, bestämma själv hur jag vill utnyttja motorns prestanda och få använda vänsterfoten
Och Inte en massa dyr extrautrustning som bara uppmanar till att bli stulet. Vill kunna komma ut på morgonen och finna bilen intakt
HakanH jag har Länsförsäkringar de försäkrar upp till 12000 mil och 8 år har du en bättre försäkring ?

Goc Är det verkligen så drastiskt ? antinge måste du välja världens tråkigaste bil eller så måste du vara brederr på att ha den på verstaden halva tiden och en bra försäkring. Finns det ingen BMW med hållbar motor ? Hade en BMW -99 diesel sexa som höll bra. Sålde den på 37000 mil tror jag det var. Enda problem var att jag körde för korta rundor med den för att batteriet skulle ladda upp igen
Go
295
GoC
MB GLC 220d
inge så drastisk kanske, men om man nu vill ha en BMW så måste man ju vara beredd på att det kostar och att vissa fel uppstår, BMWs motorer är ju inte precis dom som är robusta och med litet effektuttag och jakten på dom sista centilitrarna av bränsleförbrukning med fortsatt stort effekttutag verkar inte ha ökat tillförlitligheten. Sen verkar BMW ägare hanen förkärlek att skriva om alla problem, och presumtiva köpare läsa på allt som finns. Men så klart, dom vänder sig till bilintresserade som njuter av att köra och är villiga att betala för det. Skall man bara transportera sig så duger ju en Dacia som inte kostar mycket mer än en stor service på en prestanda bil.
Så vill du ha en BMW så är det väl bara att köpa en begagnad F10 du tycker om och anser dig ha råd med plus att budgetera för vissa reparationer. Alternativet att köpa eller privatlektion en ny 118i med alla garantier och fri service. Trotts den lilla trecylindriga motorn så kör den ändå som en BMW.
Ha
5
HakanH
520iA Touring -12
Just nu har vi Folksam som har maskinskada upp till 12000 mil men ska sen byta till försäkring via Villaägarna. Den försäkringen ger ersättning för maskinskada i 10år eller 15000 mil.
wow HakanH är den försäkringen dyr och självrisken ? tycker den låter jätte bra, fast jag bor i lägenhet kansek det går ändå ??

M v h
Ha
5
HakanH
520iA Touring -12
Du kan räkna på pris samt kolla villkor på WWW.villaagarna.se
Man måste vara medlem för att kunna teckna. Vet inte om det går när man bor i lägenhet.
Ha
5
HakanH
520iA Touring -12
För oss blir skillnaden inte så stor jämfört med Folksam. Men har man som vi åkte på några kostsamma skador som hittills gått på maskinskadeförsäkringen så vill jag ha den kvar så länge som möjligt. Det får kosta lite extra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.