AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
4.017

Tips på vinterfälgar?

Sida 1 av 2
Verdi
Fick inte med några vinterhjul när jag köpte F11:an.

Minst 18". Helst 19" Tänkte utmana mig själv och köpa nåt icke original för en gångs skull. Men jag har dålig koll på fälgtillverkare. Vilka håller bra kvalitet? Behöver ju inte superlätta eller märkvärdiga fälgar. Bara nåt som funkar och har bra rundhet och precision i tillverkningen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Den stora skillnaden är inte rundheten eller liknande, utan ytbehandlingen!

Många eftermarknadsfälgar har dålig ytbehandling som inte tål mer än några få vintersäsonger innan de ser bedrövliga ut.

Av den anledningen är originalfälgar ett säkert kort, men även kvalitetsmärke som BBS brukar ha bra ytbehandling - men de är inte billigare än originalfälgar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Verdi
Aha. Ja det låter ju rimligt.

BBS är väl ett av få märken jag har koll på. Vilka andra är bra? Någon som är extra prisvärd?

BBS SR har jag kollat lite på. De är ju hyfsat billiga för att vara BBS väl?
Jag var väldigt nöjd med mina BBS SR som jag hade till förra bilen, det enda som egentligen störde mig var att ekrarna gick lite längre ut än fälgkanten vilket man var tvungen att hålla koll på när man parkerade vid en hög trottoarkant.

Jag gav 8000:- för en uppsättning 18" på ebay, men vet inte om de finns kvar för det priset längre.

Kommer nog köra originalhjul i år.
Kan du tänka dig begagnade originalfälgar? I så fall så skulle jag kolla Blocket - få saker har så lågt andrahandsvärde som begagnade fälgar. Gör inget om de är lite kantstötta om de ändå skall rulla i slasket. Sen köper du nya däck till dem.
Verdi
Ja, jag såg att de sticker ut lite.

Länk

2017:-/st för 18" och 2800:-/st för 19".

Från Leebmann
18" 631M kostar 3400:-/st
19" 351M kostar 4800:-/st

Är ju viss skillnad ändå. Lätt att bli snål när man ska köpa för privata pengar. :)
Verdi
Kristoffer_K,
Självklart. Det är ju originalplanen att köpa begagnade. Helst 351M-fälgarna. Men det är uruselt utbud. Iaf just nu. Finns faktiskt inte en enda sån uppsättning till salu i hela Sverige.

Finns en uppsättning 350M 18" för 5900:- men jag tycker den modellen är ful rent ut sagt.

Sen finns det några uppsättningar komplett med däck men då är det tyvärr centraleuropeiska friktionsdäck på. Själv tänker jag köra dubbat eller Hakka R2.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Utbudet av originalfälgar är betydligt bättre i Tyskland. Jag har i två omgångar köpt från Tyska eBay. Där verkar det finns många som gillar eftermarknadsfälgar för det fanns ett stort utbud där fälgarna rullat några få mil bara och var prissatta betydligt bättre än motsvarande "nya" fälgar. Synd att Euron rört sig åt fel håll det senaste året men jag tror att det fortfarande kan löna sig.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag tidigare köpt Audi kopior av Italy fälgar. Och de har hållit bra i fyra vinter säsonger. Därefter börjar det bli rätt sunkiga. Men det skulle nog original också bli?

jag köpte nu nya 19" BMW kopior och hoppas det fungerar bra. Totalt med däck och givare 19k. Och det är ju inte så farligt tycker jag.
Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag tror man egentligen skulle låta en lackerare dra ett par klarlack över dem. Då skulle de nog hålla tror jag.. Kanske till och med bättre än original.

Orundheter har jag jag aldrig upplevt. Man ser det rätt enkelt hur mycket vikter däckgubben måste lägga på. Och tycker inte heller här det varit mer vikter än original fälgar jag haft. Hade en uppsättning Audi fälgar "original" som däckgubben svor rätt mycket över. Han sa att han aldrig behövt sätta så stor vikter lite här och var. Och kliade sig i huvudet om maskinen hade gått sönder.
Verdi
Är kopior ok säkerhetsmässigt? Såg en uppsättning 351M-kopior som såg bra ut men vet inte om jag törs köra med dem. Tillverkaren hette tydligen "Stuttgart". Någon som vet vad det är?

Visa användare
1.024
Alf_VON_Sil
BMW X4 20d
Jeep Wrangler YJ
"Skogsbesten"
Jag skulle nog inte köpa kopior av någon privat person. Det finns riktigt kassa Kina kopior. just av de fälgar du nämner. De vete fan om de är säkra?

Men köpa av typ italy fälgar borde i alla fall vara bättre? Men vill man vara på den säkra sidan, så är nog alltid original att föredra. Även om även de också kan fallera. Det var ju inte länge sedan M fälgarna för Z4 gick mitt i itu... Och det var original.

Vad jag vill minnas så drog inte ens BMW tillbaka de fälgarna. Utan låtsades att det regnade trots att mängder falerade.
Verdi tycker du verkligen att den här fälgen är ful? Länk

Har du ingen smak mannen?

Spraya dom svart då är det ingen som ser hur dom ser ut. Jag har en sprayburk med svart färg som du kan få. :)

Allvarligt talat så skulle jag välja svarta eller mörka fälgar för då syns det ingen större skillnad ifall hjulen är smutsiga eller ej. Typ dom här Länk Det är bekvämt att slippa tvätta fälgar på vintern.
Verdi
Det får nog bli grå BBS SR om det inte dyker upp nåt bra på blocket snart.

Verdi
18" eller 19"?

Komplett set med 18" BBS SR och Nokian Hakka 8 = 17 000 tkr
Komplett set med 19" BBS SR och Nokian Hakka 8 = 22 700 tkr

Är ju snyggare med 19" men för vinterhjul kanske det är bättre med 18"?
me
364
mephisto
M240i/6 -17
19'' är inte överdrivet stort på en F11 och vem vill köra runt med en "ful" bil halva året? :)

Letar 19'' fälgar till Sciroccon i vinter. Köpte 19'' vinterdäck och krängde på originalfälgarna när jag hämtade ut den i februari.

Kommer nog inte kränga om för en vinter till utan letar efter nya fälgar. Vill ha original även på vintern men det är oförskämt dyrt. VW skulle ha 34k för bara fälgarna.

Verdi
Finns det inte att köpa från Tyskland? Eller begagnat?
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
Jag skulle satsa på original. Ser inte snyggt ut med eftermarknads på en sån relativt ny och dyr bil.
Har du kollat med fler ÅF om de inte har/kommer ha några kampanjer snart? Bavaria Solna hade ett gäng kompletta däck/fälg/rdc från förra hösten som de nu sålde ut när jag var där i onsdags. Nu vet jag inte om det fanns nåt till F11, men exempelvis sålde de oanvända 18 tums Style 415 till F31 för 18 000. Ändå vara en skaplig rabatt.
Verdi
Ja just det. Skulle ju ha åkt dit. Men hyr-mercan inbjöd inte till några utflykter direkt. Så tråkig bil.

Kan ju köpa originalfälgar från Leebmann också. Håller med om att det ser bäst ut men inte till vilket pris som helst.
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Liten marknad med beg original 19'' till VW i Sverige.

Snygga, konkava fälgar men vågar man köpa? Är det lite för billigt eller dåligt?

Länk

Detta dök upp när jag sökte efter BBS 19 till min, kanske något för dig?

Länk

Verdi
Vore perfekt om de passar på en F11? Det är ju för M5:an. Nån som vet?

Googlade och hittade en kille här som körde de på en 535d. Länk

I annonsen står det att de är 9,5" men det måste vara fel. Ska vara 9" breda enligt alla officiella sidor. (Om det är originalfälgar)

I vilket fall så hamnar framhjulen 13,7mm längre ut och bakhjulen 20,7 mm längre ut om jag nu räknat rätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.