AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.823

M5 ess vt2 650 på blocket...

Sida 1 av 2
bu
73
bubbi
328i touring -13
Någon som vet något om denna?....är det något man vågar köpa...

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Ingen input annat än att jag vill säga att den är cool.
Och slurplar nog lite bensin :-)
Inte omreggad/typad med kompressorer. Kan bli stora problem om du orsakar en skada på den = du kanske inte får en spänn av försäkringsbolaget.

Jag tror att även om du blir påkörd av en annan bil så kan den andres försäkringsbolag neka ersättning då bilen i princip är ett ombyggt fordon och inte registrerad för gatbruk i det skicket.

Skulle vara intressant att veta om Kamux gör sig skyldiga till en olaglig handling om de säljer bilen utan att informera köparen om förhållanden för ombyggda/trimmade bilar.

Kul bil men inget jag skulle köpa. Du får en fin lågmilare för samma pengar.

EB
Det som slog mig nu är ju att den är besiktigad nu i augusti.
Har kompressorerna monterats efteråt eller bryr sig inte besiktningpersonalen om ifall bilen är ombyggd?

EB
ra
976
rawsezx
Tesla Model X Long range Raven

Grym kärra! som sagt slukar nog nån liter soppa eller två per mil beroende på körstil! Gällande besiktning så har den nog demonterats av innan. Eventuellt så kan det räcka att bara ta bort remmen och skicka in org. mjukvara så är bilen i originalskick.

Gällande försäkring så kommer garanterat den andra bilens försäkringsbolag gå in och betala ersättning för M5:an, givet att den andra bilen är skyldig till olyckan vill säga, ersättningen kommer sannolikt att vara då för en normal M5:a och ingen hänsyn tas till ev. skador på kompressor mm.

Är man själv skyldig till olyckan så är det nog lite knivigare beroende på situation. Totalkvaddar du bilen på ett olagligt street race som blir någorlunda uppmärksammat, eller råkar du backa på tant Agdas Ford Focus utanför ICA så tror jag att ersättning betalas ut i det sistnämnda men att dom med näbbar och klor kommer försöka undan att betala ersättning i det första scenariot.

Rent generellt så är det transportstyrelsen som avgör om ett fordon är trafikdugligt eller inte genom att skatten är betald och godkänd besiktning, sedan så finns det en del kontrollorgan för att detta upprätthålls, bilprovningar samt polisen.

Det finns inget generellt hinder att bygga om en bil och få den godkänd, men problemet är ju att det är nästintill omöjligt för en vanlig privatperson att få fram alla papper och underlag som krävs som dokumentation. Bästa exemplet på detta är väl Koenigsegg med 1360 hk och 1360 kg som exempel - gatlegal.

Tredjepartskador kommer dock alltid att betalas ut.

Jag är nyfiken på rent juridiskt huruvida man ställer sig till ett olyckscenario av allvarligare karaktär där i ena fallet så har man precis bytt bromsar, och med obefintlig kunskap gjort arbetet felaktigt, som sedan är till grund för olyckan, i nästa scenario där kompressorn sitter monterad och olyckan orsakas på grund av denna?

Just ur försäkringssynpunkt så är ju dessa vinstdrivande företag, ta med kompressorn och låt dom räkna på det och ge dig ett pris, nått försäkringsbolag kommer säkert att hitta en lösning som täcker detta, sedan vad prislappen blir är väl en annan sak, själv betalar jag 20k per år för min orignal M5:a då med villa, garage, ingen under 25, småstad, högsta bonus (9/9) och högsta belopp i självrisk.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
På ett fordon som är helbilsgodkänt kommer det aldrig gå att få modifieringar i klass med detta godkända.
ra
976
rawsezx

Klart det går (rent teoretiskt) men man får ju göra hela typgodkännandet själv med allt vad det innebär. Men det kommer ju inte stå BMW i papperna efter typningen eftersom vi är med i EU så kan man i princip göra likadant som Burkard Bovensiepen har gjort/gör.
Klart du vågar det,
o ven FN bry sig om förbrukning om man är intresserad av en prestanda bil !!!
Visa användare
247
Kaffeh
Lexus IS300H - 14 Svartmetallic

Tidigare:

525iA Sedan - 02 Toledoblau
120d - 09 Alpinvit
523i Sedan - 98 Canyonrot Metallic
Saab 900 2.3I SE - 95 Vinröd
Kamux sålde en BMW 335i till en polare... Ingen rolig historia. Slutade med att dom köpte tillbaka den och exporterade den till Finland, efter att den legat ute ett halvår nästan.

Länk

Hade inte handlat något från den där firman

Edit:

Ser nu att det tom är exakt samma ställe som hon köpte av. Nej, köp inte den. Stay away.
seb_540
328i M F30
kamux är kända skojare som tar in krockade bilar från usa, skulle inte ens köpa en rulle soppåsar där.
Hej rawsezx,

Varför uttalar du dig om saker som du har absolut INGEN koll på?

Typgodkännandet själv???
Kommer inte stå BMW i papperna?
Göra likadant som Alpina har gjort/gör?

Tre fel av tre möjliga...
ra
976
rawsezx

Hej Grillchips!

Tack för dina synpunkter.

För mer information i ämnet: Länk
Så du menar att jag som privatperson kan köpa ovanstående begagnade ibruktagna fordon, genomföra ett typgodkännande, döpa det till GrillChips VT650 och därmed få in modifieringarna i VTR?
ra
976
rawsezx

Grillchips, hade du inte haft en sådan taskig attityd från första början så hade vi säkert kunnat diskuterat kring ämnet och på så sätt komma fram till vilken väg man enklast går tillväga för att få en gammal M5:a godkänd med kompressor.

Men när du istället gör ett tafatt försök till nån form av härskarteknik (och dessutom misslyckas fatalt) så finns det liksom inget diskussionsvärde med dig som användare.

Gällande mina kunskaper angående typkodkännande av både fordon och komponenter så tillhör jag den lilla klicken människor i Sverige som faktiskt har förstahandserfarenhet av detta, man kan faktiskt säga att när du sitter där med blanka och kåta hundvalpsögon och frenetiskt sätter stämplar på dokument när du registreringsbesiktigar fordon (eller vad du nu påstår dig göra) så är det jag som skapat dessa dokument.

Man kan säga att hela din yrkesmässiga existens bygger på att sådana som jag utvecklar, dokumenterar och typgodkänner produkter inom fordonsindustrin så att du ska kunna sitta och sätta stämplar på dessa dokument.

Tänk på det nästa gång du sitter vid ditt gråa skrivbord att det är rawsezx på autpower som ser till att jag kan sätta mat på bordet åt min familj...

Men om jag ändå ska försöka besvara din fråga i sak.

Det finns inget hinder för en privatperson att registrera sig som fordonstillverkare, uppfylla de krav som ställs och senare registrera sin egna produkt som ett gatlegalt fordon - Vem vet det är kanske du som får sitta och stämpla alla de dokument som krävs för att få den rullande på gatan... (*wank wank*) Seså! Kryp tillbaka nu till ditt gråa kontor på sbp...

Visst känns forumet så mycket trevligare när vi använder oss av raljerande påståenden, grandiosa självbeskrivningar, härskartekniker och är allmänt otrevliga?!

Vill du fortsätta diskussionen så starta en ny tråd gällande ämnet, detta tangerar till offtopic.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur mycket jobb/pengar behöver man lägga ner för att kunna typa in en bil som "egen fordonstillverkare"?

Är det inte enorma summor och tid vi pratar om!?

Och bara för att bilen är godkänd i en kontrollbesiktning, innebär inte det automatiskt att bilen är laglig - besiktningen kan ha missat (medvetet eller omedvetet) kompressorerna och/eller kan det vara så enkelt att remmen/remmarna har varit avhängda vid besiktningen och därmed har de inte varit aktiva (det finns inget som förbjuder dig att åka omkring med inaktiva komponenter under huven)...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ra
976
rawsezx

Jag misstänker att det är en hel del kostnader inblandade.
Bara att typa in fordonskomponenter startar prislappen hos SP på 50k, och det är bara för tester, sen ska det skrivas dokumentation, ev. ytterligare tester.

Så nej självklart är detta inte ett alternativ då du troligtvis kan köpa en Koenigsegg några gånger om innan du har en E60 M5:a med kompressor (som då även måste uppfylla dagens emissionskrav).

finns det inget som heter "amatörbyggt fordon"
Ma
339
Malleru
M3 e92 -12
@GrillChips

Apply cold water to burned area
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Pasa: Jo, men då finns det en begränsning på hur mycket effekt bilen får ha i förhållande till bilens vikt.

-------
//Lövet
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Pasa...men ett "amatörbyggt fordon" är väl just...amatörbyggt!
Då pratar man om sådant som byggs från grunden eller i "bästa fall" om diverse byggsatser där byggandet skall dokumenteras/besiktigas/inspekteras vartefter bilen byggs.

En fabriksbyggd bil där man "bara" trimmat den, lär väl svårligen kunna klassas som "amatörbyggt"!?

Sedan har du som sagt rätt strikta regler för hur mycket effekt/vikt som ett amatörbyggt fordon får ha, som redan nämnts!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tjena allesammans!

Otroligt häftigt med kompressor,den går ju bra redan orginal, så den måste ju vara ganska vild som den är nu!

Kompressorkitet har ju kostat en slant, kostar dom inte runt 100 tusen? Någon har säkerligen älskat den bilen, jag menar 100 tusen,på en pryl till den!

Är denna pryl matchad med löpande service och underhåll? Rent spontant så känns det så, någon med $$$ har ägt den.

Vill man ha en m5 med kompressor, så är det billigast att köpa en färdig? :)

Även om den hade haft 900 hästar, så anser jag att det hänger på föraren om det händer något. Min mamma hade antagligen kört lika riskfritt i den, som hon gör i sin Mitsubishi..

Sedan om försäkringen gäller, eller inte, kan ju kvitta när man väl valt att köpa just den bilen. Man vet risken från början så att säga. Jag skiter i om någon annan kör med kompressor trots att man inte får, jag ser hellre att folk gör det, än att folk kör med blanka däck?

Sedan så kostar det väl nästan likvärdigt alla bilar, att använda 650 hästar? Visst drar denna mer än min orginala m6, men denna går ju fortae, och låter säkert vassare!

Du kan ju alltid maila och fråga om det sitter ex michelin pss på den? Om det är någon kommande reparation? Osv osv, och gå rakt på sak med att du undrar hur lågt den kan släppas med tanke på eventuella "fel" och med hänsyn till "svårsåldhet" ?

Hur som helst, jäkla fräck bil med fantastisk färg!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.