AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.761

Var är BMW:s motsvarighet till V90 CC, Allroad, Alltrack?

Sida 1 av 2
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Nu kommer Mercedes med en liknande modell: Länk

Vet inte om det finns en tråd men jag tycker det saknas en 5 serie touring med höj- och sänkbar fjädring, lite plastskydd och sånt som får en att må bättre när man kör över snövallar eller mindre sly som kan dyka upp om man kör på skogsvägar. Jag gillar inte att åka SUV men jag skulle gärna vilja ha möjligheten att höja fjädringen några cm.

Är jag ensam om denna tanke?
Det saknas ju en 5-serie med luftfjädring anser jag som blivit drogad med Audis sköna fjädring i många modeller.

/Anders
e3
336
e39520it
520dT -14
Fins väl inte en Mercedes-modell under G-wagen som inte har en motsvarighet hos BMW, så det är nog bara en tidsfråga nu:)
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
det fixar du själv :> Länk
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Förhoppningsvis långt borta. Man tar en perfekt designad kombi, höjer den meningslösa 2-3cm och sedan slänger på omålade plastlister överallt. Resultatet är en gräslig bil som inte har några nämnvärt bättre egenskaper än originalet.

-------
//Lövet
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Hoppas det e39520it! Dessa modeller verkar ju vara mest eftertraktade modellerna i Sverige så kommer det en sådan modell av 5-serien så känns det väldigt spännande.

Även om det inte är så stora skillnader mot de ordinarie modellerna av A6, passat och V70/90 så tycker jag det är ett perfekt mellansegment istället för att köpa SUV:ar som ändå inte är särskilt bra offroad.

Men Lövet, A6 Allroad är väl en oerhört justare bil än A6 Avant!

/Anders
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Anders: Tänkte precis skriva samma sak!

=)
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med känsla: Inte alls i min mening. Den är främst fulare än en vanlig A6 Avant. En vanlig A6 med luftfjädring á 19.000kr gör samma jobb utan att behöva plastkitet.

Det här behovet av höjd fjädring vet jag inte när det kommer för det är i alla fall inte på allmän väg. Under vintern nu hyrde vi ett hus långt ut i skogen utanför Södertälje när vi höll på med nybygget. Vägen dit var enskild och oplogad. Vi hade en höjd Outback och en helt vanlig framhjulsdriven normalhög bil. Det var under stundom 20 centimeter nysnö på vägen och runt nyår 20 grader kallt.

Antal gånger vi körde fast med Outbacken = 0
Antal gånger vi körde fast med vanliga bilen = 0

(Behövet av höjd fjädring tror jag mer beror på stela gubbknän på tjänstebilsmarknaden...)

Outbacken var förstås oslagbar när vi skulle köra flyttsläp i snö, det hade nog inte gått med fwd, med det hade med fyrhjulsdriften att göra inte höjningen.
-------
//Lövet
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Stor skillnad på nysnö och hårdpackat snö med isklumpar. Ibland är några extra cm mycket värd. Har haft ett antal bilar, höga som låga, en orsak till jag bytte bort S5'an nu senast, inget trevligt när det låter som bilen körs sönder i underredet. Var osäker när jag köpte min nuvarande bil, var även och provkörde en A6 med just luftfjädring, gav typ 3 cm extra. Jag är så långt nöjd med 5 serien och har än så länge inte haft några problem. Varken med hårdpackat snö och is eller stora isklumpar som lossnar från hjulhusen på andra bilar.

Crille
Men hallå, luftfjädringen är för mig inte att få några cm mera markfrigång utan istället är det ju den sköna mjuka fjädringen som är vanebildande.

/Anders
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Vanskligt att endast utgå från egna erfarenheter. :)

Det stämmer säkert att många egentligen inte behöver högre markfrigång. Men när man har riktig vinter så blir det efter ett tag spår i vägen med hårda upphöjningar mellan körbanorna. Har man lite högre markfrigång så behöver man inte fundera så mycket över att underredet ska skrapa i när man gör omkörningar. Ibland släpper bilar större isklumpar som byggts upp under slaskigt väder som kan vara vanskliga att köra över.

För min del händer det dessutom att jag vill parkera på ängar emellanåt. Kör ibland på lite sämre skogsvägar. Inga offroadäventyr utan bara lite utöver det vanliga.
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Med känsla: Den kan du ju få i en vanlig A6, det är det jag menar. Luftfjädring är toppen. Behöver man inte olackade stötfångare för.
(Som är dyrare att åtgärda än en vanlig omlack om man skrapar dem...)

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jo men nu handlar den ju om smak här - många (inte alla), mig inräknad, tycker att Allroaden är snyggare / mera spännande än den normala kombin, likaså hos Volvo.

Därmed har de ett existensberättigande, som marknadsanalytikerna tydligen redan kommit fram till - diskussionen är således rätt onödig, bara för att du ej gillar de här modellerna (Lövet)..?
Tittar man på försäljningsstatistiken så får man ju säga att framförallt A6 Allroad är en succé, framförallt med nuvarande prisläge som gör den väldigt attraktiv ex vis jämfört med BMW 520 d X-drive F11.

/Anders
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo men så har den ju rabatterats oerhört kraftigt jämfört med övriga modeller. Frågan är med andra ord vad som lett till försäljningen, höjning och plasten eller den kraftiga rabatten. Jag vet vad jag tror ;-)

Sani: Onekligen har BMWs marknadsanalytier kommit fram till att modellen _inte_ är tillräckligt attraktiv på marknaden för att tillverkas. Inte tvärtom.

-------
//Lövet
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Tror nog att du är ganska ensam om att tro som du gör Lövet. A6 Allroad är ett eget varumärke som skiljer sig tillräckligt från A6 för att sälja bra på egen hand. Att den fortsätter att sälja bra (tack vare kraftig rabatt) är inte något konstigt med tanke på var modellen befinner sig nu i sin livscykel.

Och BMWs marknadsanalytiker kan helt enkelt ha kommit fram till fel slutsats eller också är det ett strategiskt beslut som fattats över deras huvuden...
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det enda vi vet är att BMW kommit fram till att modellen inte är tillräckligt attraktiv för att tillverkas eller hur?
Att ni tycker den är snygg är lika ointressant egentligen som att jag tycker den är ful. BMW verkar dock hålla med mig :P

-------
//Lövet
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ja alla tycker olika. Det intressanta blir att se när eller om det kommer en liknande modell. Själv tror jag inte det går att undvika så mycket längre när samtliga konkurrenter är med i racet och att folk bevisligen vill ha livsstilsmodeller. Hade det inte varit för att BMW är det enda märke där jag verkligen sitter bra i stolarna (långsmal) så hade jag troligen kört en allroad.
LL
909
LLoydan
Audi Q7 50tdi
Yepp, men A6 allroads försäljningssiffror talar för sig själva, och A4 allroad och Passat Alltrack och Xc70 och Octavia Scout ...etc...etc...

Så att även BMW skulle kunna sälja sina bilar med lite "olackerade stötfångare" är ingen vild gissning...även om du nu inte gillar det...;)))
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
........och så kan man ju få dem lackerade, på Audi iaf (men det kan se illa ut i sin tur) ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.