|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej tänkte köpa själv och försöka montera en calixvärmare till bilen MoK som blocketannornser brukar säga. Anledningen att jag beställer själv är att pris på grejerna är 2700 ca och Englunds i luleå som sätter i samma grejer skulle ja 10.800 för att göra det. Nu till min fråga finns det ett färdigt hål i torpedväggen eller måste man borra själv? | |
|
Lite off topic, men har du kikat på dessa Länk ? Är ett gäng här på autopower som installerat dylika med bra resultat, skulle gärna göra det själv men har ingen elstolpe längre :( |
|
| Är det blockvärmare eller slangvärmare du fick pris för från Englunds? | |
|
Det frågade jag aldrig men låter dyrt ändå tycker jag. Var ioförsig med en laddare som jag inte tar med i beräkningarna. Men hur som helst så vill dom ha minst 5000kr för jobbet och så svårt ska det inte vara att montera en motorvärmare |
|
| Ja, det finns hål i torpeden, till höger, men det är pilligt att få igenom kabeln. | |
| Lyfter denna lite nu när kallare tider närmar sig snabbt. Var placerar ni kontakten i fronten? Har ni fått in kupevärmarkabeln på passagerarsidan genom befintligt hål? Vad behövde demonteras för att nå genomföring? | |
| Msport? Till vänster om det högra dimljuset, i det mjuka gummit. Finns en bild jag lade upp på detta forum för ungefär ett år sedan. | |
| jsn, ok tack för input. Ja, msport. Får se hur jag gör, kanske hamnar på undersidan av rent estetiska skäl. Det som gnager mest är genomföring genom torped. Den kan ju av erfarenhet vara hur enkel eller knölig som helst. | |
|
Vet inte hur F10/F11 ser ut då min var monterad när jag köpte bilen. Jag har dock gjort en guide för E60 vilket kanske kan användas som idé? Länk |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag lämnade in min på M-bilar i Västerås för ungefär 1 månad sedan, gick på 8800:-. Men jag fick 10% rabatt på det då jag är med i BMW CS. Jättefint gjort och jag är nöjd, sen hade jag kunnat göra det själv men jag orkade inte. Materialet går på ungefär 3500-4000:-. |
|
Gjorde precis detta på min E61 530xd igår kväll.. vet inte om det är samma som på f11an men drog igenom kabeln till kupévärmaren där orginalkabelstammen satt. Fanns ett till hål som inte var uppklippt som jag klippte upp. Inga problem. Genomföringen satt under kupefiltret på förarsidan. Lättade på skruvarna som håller interiören under ratten, tog bort den borstade metalllisen som utblåset sitter i på mittkonsolen och drog kabeln där, ner sen bakom handskfacket och kom ut vi fötterna på kupesidan. Får se hur jag gör med uttaget. Tror nästan jag borrar igenom kofångaren för att få den att sitta fast ordentligt... risken är väl annars att den efter ett tag hänger och dinglar när frun varit där och våldat...:) |
|
|
Jag har monterat kontaktvärmare på ett antal bilar. Inget svårt jobb, det meckiga är som nämnts att komma in i kupén, men det går. Om nån vet var man kan gå in i en F11 vore det finemang då jag troligen åker på ett sånt jobb snart. Uttaget får man hitta ett lämpligt ställe för och inte vara rädd för att borra :) Tycker det är helt ok effekt på kontaktvärmare faktiskt, men mkt viktigt att smeta dit ordentligt av "kontaktpastan" som följer med. Missade det på en 320d och det blev inte bra alls. |
|
|
Precis, jag borrade och popnitade fast plattan som man sen skjuter på kupévärmaren på. Skruva kändes inte så kul då man inte riktigt vet vad som är där bak... men borra och pipnita funkade kanon! |
|
|
Kul att kommentarerna kom igång men än så länge har vi inte hittat någon som faktiskt gått igenom torpeden själv?! Jag har beställt kablkage så hoppas hinna ge mig på detta inom ett par veckor. Beställt Defa på Mekanoika enligt följande: Benämning Artikelnr Antal Pris Summa Kontaktvärmare DF-414842 1 st 1 006 kr 1 006 kr Grenkabelsats DF-460766 1 st 787 kr 787 kr Skarvkabel DF-460803 1 st 262 kr 262 kr Anslutningssats DF-460785 1 st 498 kr 498 kr Nykundserbjudande 15% ew755bfp Summa 2 553 kr Frakt 0 kr Kupevärmaren har jag Defa "slim" sedan tidigare. |
|
|
Jag kan dela med mig hur jag gick till väga för att dra in kabeln till kupévärmaren i en f11:a. Svårt att hitta information kring det men efter en gnutta tur och mycket googlande så fann jag denna länk Länk Jag använde en defa-termini-kabel vilket underlättade då den har en smalare del. Efter installationen är det endast den tjockare delen som är synlig i motorutrymmet. Den smala delen täcks av kåpor. Jag valde att gå in på passagerar-sidan via ”huset” för fläktmotorn. Relativt enkelt att plocka bort fläktmotorn sedan ser man in i kupén när den är borttagen. Det svåraste momentet var att ta upp ett lagom stort hål i gummitätningen för att ta sig in till fläktmotorhuset. Hålet med kabel tätade jag sedan med bitumen tejp. En bild (innan buntbanden är på plats). Länk En bild där kabeln kommer fram inne i kupén (fotbrunnen) Länk |
|
|
Kanon, vad är termini-kabel? De jag sett från Defa är de vanliga rätt tjocka varianterna. Installerade du en kontaktvärmare eller slangvärmare? Jag är i valet och kvalet mellan vilket jag ska välja. |
|
| Stiligt Wampas, tack! Ja attans en sån kabel hade jag ju på förra bilen. Nu gick jag bara på lista vad Defa rekommenderade för delar förstås. | |
| Attans det är ju en termini kupevärmare jag har med andra ord..gör om gör rätt redan på beställning från min sida alltså. | |
|
Ferlin: Kabeln Länk Jag har både kontaktvärmare (300w) och slangvärmaren (mv3d, 1000w). Har ett warmup-kit med bluetooth så jag kan styra kontaktvärmaren och slangvärmaren av/på idag från app. Kupévärmaren (1400w) ligger utanför styrningen. T-koppling från matar-/anslutningskabeln (den som sitter i fronten). Räknar man ihop effekten så ligger man på gränsfall vad en 10A säkring klarar. Tror man får sätta in 13A säkring om man har 1,5mm2 kablar i så fall är det lugnt. När jag använder uttag som har 6A säkring får jag helt enkelt slå av kupévärmaren på knappen eftersom jag prioriterar att motorn är varm. |
|
|
Både och, det var seriöst! Men oj va gött din motor ska må i kylan :) Installerade du allt själv? Jag har monterat kontaktvärmare själv förut men gruvar lite för slangvärmare, ser framför mig kladd med glykol och problem med att lufta mm. |
|
|
Gjorde det själv. Förvånansvärt lite kladd faktiskt:). Minns att jag klämde åt slangarna försiktigt före och efter tänkt plats för värmaren innan jag kapade. Läkte ut ca 0,5dl glykol om ens det. Har för mig att jag bara tryckte på slangarna efteråt för att ”pumpa” lite. Startade motorn och lät det självcirkulera en stund. Har inte märkt nått problem med luft i systemet. Är extra viktigt att montera slangvärmaren efter instruktioner så det inte kan uppstå luftfickor i den. Risk för överhettning då med trasig värmare som följd. Kört snart ett år med slangvärmaren inkopplad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.