|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Anders007 "Har bytt 8 st spridare, 6 st tändspolar, Nox-sensor, högtryckspump, (digital)termostat. Tot 16.000 mil. 530-08. Allt verkar vara bundet till Skandinavien och dess fartbegränsningar. Mao att N43-N53 går alldeles för mycket på sk mager drift. " Hej Anders, trist att höra att du också har problem. Jag tror att du kan vara inne på något där. Jag har hört liknande teorier ifrån en annan BMW-kunnig. Han menar att motor funkar för autobahn, eller för folk som t.ex. jobbar som säljare och kan "bränna igenom den riktigt". Att problemet är relaterat till att spridare sätter igen av smuts eller vad det är. Dvs. att köra för mycket korta sträckor sabbar till slut motorn. Om jag minns rätt, rätta mig om jag har fel, så sa han att detta blev bättre när man gick ifrån direktinsprutad till turbomotor. Oavsett så vägrar jag acceptera att man bara ska förlika sig med det och hålla på och byta delar. Om så är fallet så borde de ju sälja bilen med en massa info om att den bara passar vissa brukare. |
|
|
Svar på flera inlägg här: "Lite fundering kring Anders007's teori. Om man nu har en trasig NOx-sensor så gissar jag att bilen aldrig går in i Leanburn-mode. Skulle det kunna vara en mer gynnsam driftsituation, att hela insprutningssystemet beter sig "som vanligt" då det slipper växla läge lean/normal, och man även slipper denox-processen? Trasig NOx tänder ju inte MIL numera tycker jag mig ha förstått. Jag vet inte om vad som händer om NOx-katalysatorn blir full, om motorn påverkas negativt. Det kostar lite mer soppa men det är ju småpengar jmf med nya spridare mm 1 ggn/år. " "..eller en annan fundering... Är inte E9x 6-växlade, och att motorn då är undermåligt anpassad för så låga hastigheter vi kör. Min E46 funkar bra i 40 km/tim då den är lågt växlad - men en nyare bil jag hyrde när den var på service fixade inte 40 på 6e växeln.(Sug på den alla klimathotare som tror de gör något för miljön med 40 i stan, vi kan inte köra på högsta växel längre). Och vi kör gärna på högsta växel, men vi borde kanske köra på 5an istället i sverige om inte 90-väg eller högre. Om det nu finns mycket problem med motorn som den är programmerad för varvtal och belastning i sverige. "" "Enligt GPS och även hastighetsmätare. 3000 varv / 150 km och då drar den 0.75. 1800 varv / 90 km och då drar den också 0.75 plus att motorn mår skit. Ja jag vet att det är psykologiskt men 1 dl mer eller mindre är precis Hn säger småpengar. 1 spridare kostar 2.650 kr = 200 lit bensin. " Många bra tankar och resonemang här! Det är exakt den här typen av logiskt tänkande och felsökande som jag hoppats på hos BMW verkstaden. Det i kombination med rätt analysverktyg borde ju vara perfekt för att hitta och verkligen lösa alla fel. Istället så väljer de bara denna slöa, passiva delbytarmentaliteten i tron om att deras kunder har en otömbar kassa. Jag kan lite för lite om motorer men ert resonemang låter ju mkt rimligt. |
|
|
El Gato Jag lägger mycket fritid på att förkovra mig i fordonsteknik och jag är ganska säker på att du har problemen för att du har en av de modernare direktinsprutade maskinerna. Inget muntert tips men allvarligt, överväg att sälja och leta upp ett välvårdat exemplar med icke direktinsprutad motor istället (fram till 2007 om 320i) så får du lite högre bränslekostnader men förhoppningsvis lägre verkstadsnotor. Problemen ligger delvis i konstruktionen så man skall nog skylla mer på de som pressat fram bränslesnålhet framför hållbarhet, framför den enskilda verkstan. Dom vet säkerligen mycket mer än vad de tillåts tala öppet om avseende konstruktionsmissar..... Läser man på forum world wide så ser man att det väldigt mycket problem med de moderna riktigt bränslesnåla motorer, såväl bensin som diesel. BMW var tidiga med snåla motorer så för ett flertal av deras modeller så är det typ före år 2008 man får leta efter begade pärlor nu=bråttom ! (finns undantag såsom 130i där man hållt fast i skottsäkra N52:an längre) Resonemanget om att direktinsprutade bensinare med turbo skulle löst problemen har jag inte läst någon annanstans och vill nog läsa mer om det innan jag "köper" det argumenetet före jag väljer någon av dagens motorer. Jag skulle aldrig köpa en purfäsk teknik i vilket fall som helst....En sak är säker, biltillverkare säljer bilar på mode och det är f.n. bland annat bränslesnålhet som hägrar och de är vinstdrivande företag och de tjänar inte pengarna på att sälja bilarna utan på service och reparationer. De har tydligen sagt rakt ut att elbilarna måste vara mkt dyrare för de ser inte möjlighet att tjäna så mycket på service och rep på dom....Tittar man i USA så pressas tillverkarna till mer goodwill-kampanjer när de tabbar sig, finns gott om exempel där vi får betala för fel som konsumenterna i USA fått åtgärdat gratis eller subventionerat, DET är skevt så läs på utländska forum och se om hittar kampanjer utomlands för de fel du haft och va "jobbig" mot din verkstad så får de slussa vidare kritiken bara. |
|
|
Oj... hade bestämt mig för att byta min gamla 30000 mila 520I E39 till en E61 523 eller 525 LCI men inser nu att BMW inte är detsamma längre. Synd då man varit BMW åkare i 30 år! Behåller även min E46 Cab och GS 1150 hoj.... ska det bytas något blir det nog till japanskt... Det bemötande som BMW uppvisat mot trådstartaren och övriga accepteras inte! BMW Bayerische Motorproblem Werk ROMEL |
|
|
Familjen har haft ett 15-tal BMW. Allt från tidig E30 till F11. De som gått långa sträckor och många mil 20.000+ inga problem mer än vanligt slitage och knappt det. De andra med många starter, korta sträckor och "lugn" körning har krånglat desto mer. Och inte minst högre bränsleförbrukning! Bla 125i med 95 okt (7-10% etanol) 1.00 lit/mil Med 98 okt 0.91 lit/mil. Bara att konstatera att utsläppen tot blir värre med den sk miljövänliga inblandningen och att konsumenten/bilisten i vanlig ordning får bära kostnaden. Heja Miljöpartiet!! |
|
|
Det här är ju läsning som INTE är så jäkla rolig när man just köpt sig en begagnad 325i med N53. 10 000k mil har jag just passerat och första ägaren har fått NOX-sensor och tändspolar utbytta på garanti. Men nu har ju allt vad gäller motorgaranti och maskinförsäkring utgått. Hur orolig ska man vara? |
|
|
Många teorier här och även jag snappar upp en drös med fragmentariska "fakta" och skapar mig en uppfattning om hur det kan tänkas ligga till. Inte lätt att få fram fakta. Finns en källa till statistik med FAKTA om motorstörningar, iof mycket grövre detaljerat än önskvärt men ka dock ge en vink om vissa märken, modeller och årgångar drabbbats och det är försäkringsbolagens öppna statistik. Ser att olika års rapporter skiljer ganska rejält. Googla "maskinskaderapport", intressant ! Ni som har en modern bil med snålmotor, ni kan ju som alternativ till att oroas eller sälja av, njuta av lägre bränslekostnad och hålla tummarna att det funkar så länge ni har bilen. En bil med vettig konstruktionn ur synvinkeln vi diskuterat i denna tråd kan ha en undermålig växellåda eller rosta som bara den etc etc istället och det ka innebära ett nollsummespel, man kan få ett måndagsex även av en erkänt "felfri" modell och årgång. En Voldo 940 bara fungerar och man åker "gratis" men hur säker och kul är den? Alltid är det något.. Har DU koll ? |
|
|
Det verkar vara vanligt med problem relaterade till korta körsträckor. Speciellt för större moderna motorer och dieslar som inte blir varma och ventileras ut ordentligt. Hade en av dom första direktinsprutade bensinarna från Mitsubishi och den koksade igen rejält så det smattrade om ventilerna. När bilen var nästan 10 år gammal kläcker en meck ur sig att "statoil 98 oktan har ingen iblandad etanol, testa det". Halvvägs in på första tanken upphörde bilens ojämna gång, och efter några omgångar med 98 oktan hade motorn slutat koksa och allt uppbyggt sot på ventilerna hade försvunnit. Eftersom min 116i har direktinsprutning tankar jag bara Circle K 98 och gasar ur motorn ordentligt varje dag för att inte få sånna här problem. |
|
|
Jag kör ju min på endast 98 sedan jag köpte den. Förra ägaren körde bara på 95 och hade aldrig haft några större problem - förutom garantiutbyte på ovan nämnt. Jag vill tro att motorn går varm (har ju ingen mätare på E90), det är ändå 20-minuters färd i blandad stadskörning och motorväg 110. Jag försöker att i stan inte ligga på så hög växel, har hört av flera att dessa motorer mår bra av att ligga lite högre i varv (2,2k+). Datorn varnar ju inte för hög växel förrän man ligger på under 1200 och vill oftast att man ska växla upp vid 1800, troligen baserat endast på förbrukning. Känns även som att den indikatorn är baserad på hastighet och inte förutsättningar. (ie. "växla upp till 5" när man tröskar i trean för en uppförsbacke lagom fart och vill känna att motorn fortfarande är pigg). @BorgenscalleNär du säger "gasa ur ordentligt" - är det acceleration på lägre växel eller är det tröska motorväg hög hastighet över tid? |
|
| Jag kör som folk, men fort på motorväg. Brukar ligga i momsad motorvägsfart. Kör nästan aldrig riktigt korta sträckor. | |
|
Det där med 98 oktan och carbon build up var intressant ! Vet att den usla soppan i USA ger större problem och vet att 98:an här OFTAST är ren bensin och bättre för bränslesystemen än 95:an av flera skäl. Att ställa en modern motorgräsklippare med 95 i tanken över vintern ger numer stor risk att få lämna in maskinen för grundlig rengöring etc etc Har DU koll ? |
|
|
Glömde ju hela slutknorren. Statoils 98 oktan innehåller ingen etanol och är mycket ren vilket är förklaringen till varför många direktinsprutade motorer får sk. build-up. All annan bensin i Sverige har en viss del etanol inblandad, även shells premiumsoppa som inte längre saluförs. Den var å andra sidan väldigt ren och högkvalitativ, och tom rekommenderad av BMW. OBS. vet ej hurvida Circle K/Statoils nuvarande 98 innehåller etanol. |
|
| Nä, på deras hemsida står det ju bara att de har massor av härliga "additiv" men inget om vad det är för något. Bara att det är en "formula" för att få bättre prestanda och rengöring typ. Lurigt. | |
| Man får navigera sig fram till faktabladen via deras sitemap. Miles 95 innehåller 5% etanol, Miles 98 och 98 plus "kan" innehålla upp till 5% etanol enligt faktabladen. Drygt som faen.. Vet dock att andra mackar kan tillsätta så mycket som 7% etanol. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.