AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.985

Återkommande motorproblem och BMWs förnekande av problem. E92 2008

Sida 1 av 2
El
15
El Gato
320i -08
Tänkte att jag skulle berätta lite om återkommande motorproblem som jag har samt BMW Segeltorps och BMW Sveriges hantering av ärendet.

Jag har under årens lopp haft återkommande motorproblem och vid fyra tillfällen fått byta tändspolar och injektorer. Nu är det den FEMTE GÅNGEN och verkstaden vill ha 26500kr för att byta alla tändspolar och injektorer.

Jag har då hävdat att de inte hittat det verkliga felet dvs. det som gör att samma komponenter gång på gång går sönder. BMW Segeltorp hänvisar dock bara till att de följer sin diagnosdator och så länge den säger att det är ok så är bilen reparerad.

Min fråga är då hur länge ska kunder och försäkringsbolag betala ut stora summor för att det uppenbarligen är något annat fel som ligger till grund för detta?

Jag har diskuterat detta med VD Urban Tibbelin som skjuter ifrån sig problemet och säger att de "anser sig ha lagat felet". Han tillägger även att "bilen har ändå gått 12500mil" och att "det kostar att äga en bil".
Jag har varit i kontakt med både BMW Sverige och BMW Segeltorp som nu tycks vilja skjuta problemet mellan varandra. Det verkar tycka att "skylla på varandra tekniken" är lämplig för ett företag i denna storleken.

Detta började precis innan semesterperioden och deras svarstid på mail har många gånger varit väldigt långsamma. I och med detta samt att jag inte riktigt visste vad jag skulle ta mig till, (eftersom jag inte hade lust att fortsätta betala dem för samma fel om och om igen eftersom det aldrig håller), gjorde att bilen blev stående hos dem under ca 1,5 månad.

Jag bestämde mig sen för att hämta hem bilen och verkstaden ville då ha 1830kr för att de läst av bilen i datorn, vilket de kallar för en "felsökning". Jag frågade då vad de exakt hade kommit fram till. De hade konstaterat det som jag redan vid inlämnades av bilen påpekade att det med absolut störtats sannolikhet var tändspolar osv. samt att de inte har någon mer förklaring till VARFÖR detta sker. Därtill så tillade han att de skulle ta ut en parkeringsavgift om den stod där längre. ( :D Vilken kundservice!! )

Att varför man har samma fel fem gånger var alltså inte av intresse. Han frågade också varför om jag redan visste om felet inte lagade den själv. Jag svarade som det är att jag har ingen bilverkstad och förlitar ju mig på er expertis. Det är ju därför jag anlitar er!

Jag tycker mig ha gjort allting rätt enligt BMW rekommendationer och både servat och reparerat hos dem. Trots detta så ska jag bara fortsätta att betala om och om igen. Uppskattningsvis så är jag efter nästa reparation uppe i halva bilens värde i bara reparationer. Detta känns helt orimligt och jag känner mig mycket besviken över hela denna historia som skulle vara fylld av körglädje och inte ångest över huruvida motorn ska hålla eller ej.

Detta blev ett långt inlägg så jag stannar här. Fortsättning följer...

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Låter helt sjukt! Lider med dig. Men detta börjar bli BMW i ett nötskal nu.
Transocean
Sen är det ju även så att det är garanti på BMW-delar/arbete vilket man inte skall glömma bort när BMW vill ha betald.
El
15
El Gato
320i -08
"Låter helt sjukt! Lider med dig. Men detta börjar bli BMW i ett nötskal nu."

Ja, tack för din support. Jag verkar inte vara ensam heller. Problemen verkar vara relaterade till N43 och dess 6 cylindriga variant N53, kanske även N52. Vet inte säkert. Oavsett så är det sjukt att BMW bara blundar för det och inte verkar vilja kännas vid problemet. Hur kan man sälja en bil för nästan 400 000kr med en motor som återkommande havererar?
Hade det varit slitagedelar så hade det kanske varit en annan sak men tändspolar och spridare kan väl inte räknas som det. Jag har har i varje fall aldrig varit med om det på tidigare bilar.
El
15
El Gato
320i -08
" Sen är det ju även så att det är garanti på BMW-delar/arbete vilket man inte skall glömma bort när BMW vill ha betald. "

Nej, precis. Problemet är att det höll så pass länge att det inte går att åberopa det.

Senaste gången den var inne så höll det ganska länge och jag hoppades på att det skulle vara löst men sakta men säkert så började bilen gå sämre och sämre. Lite i förnekelse så drog man ut på det men till slut så gick det inte längre utan fick ta mig dit igen till verkstaden på två cylindrar.

Det var den femte gången och då tog jag med mig all historik och sa att jag i princip redan visste var det var. De skulle, som sagt, felsöka och konstaterade bara att allt behövdes bytas utan någon aning om varför det än en gång gått sönder.

Det är ju som att man är slav till den där diagnosdatorn och vägrar tänka själv och använda sunt förnuft.
Transocean
@ El Gato:

"Nej, precis. Problemet är att det höll så pass länge att det inte går att åberopa det."

Får inte ihop detta. Det är 2 års garanti på delar/arbete och du byter för femte gången?
El
15
El Gato
320i -08
"
Får inte ihop detta. Det är 2 års garanti på delar/arbete och du byter för femte gången? "

Jag förstår. Den fjärde gången så bytte man till en nyare modell av tändspolar och jag trodde då att det var löst. Har inte pappret framför mig men för ung. 3år sedan. Den har sen gått knaggligt senaste året och jag borde ha gått dit så fort jag märkte någon symtom men som jag skrev så var man ganska less på det hela vid detta laget och jag började fundera på att bara byta bil.

Den femte gången är alltså där jag står just nu. Denna reparationen har inte blivit gjord ännu för jag försöker hitta något bättre alternativ än BMWs verkstad.

BMWs verkstad tycker att jag ska vända mig till ARN men det är väl också för att de vet att de inte hjälper en med reklamationer som är så gamla.
El
15
El Gato
320i -08
De tidigare reparationerna bekostades av mig, genom försäkringsbolag m.m. 4 tändspolar byttes på "goodwill" vilket är ett ganska löjligt namn då det borde heta återkallelse pga fabrikationsfel. Tyvärr så var det som sagt inte heller en lösning som höll i längden.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej,
tråkigt med alla problem du fått uppleva! Kan inte du lägga upp datum och km
då du fått byta olika saker så vi kanske kan se en bit överblick. Hur länge gick bilen dåligt innan du lämnade in den sista gången? Har du kört på 95 eller 98 oktan?
Det endda jag kan tipsa om är Spiros på danviksbil.se han har mekat bmw i 35 år.

Mvh
Asken
Ni
958
Nip
320i-04
Låter ju förfärligt med så återkommande samma problem - eller är det precis samma saker som byts varje gång?

Och om en verkstad inte går med på att det görs på garanti, helt delvis, så kanske byta verkstad redan andra gången. Det blir ju breddad erfarenhet med personal med olika verkstäder som titat på samma sak.

Bara att en VD för bolaget uttalar sig så undvikande "det kostar att ha bil" om ansvar ger ju indikation om de borde få fler jobb alls. Jag skulle då exploderat vid en kommentar av det slaget.

Har Bosse Bildoktorn program ännu?
Både som hjälp från någon som har bred erfarenhet - och publicitet på ärendet.

Andra sätt är väl om Plus-programmet på SVT tycker det är något, om det finns kvar. Har inte haft TV på några år.

Bara det jag läst på PA om N-serien motorer får då mig att aldrig överväga byte från gamla goa M-serien.
Ma
650
Mats Landh
e61-06
Rover Mini Cooper-92
Mardrömsscenario! Håller tummarna för dig. Jag är inne på Askens linje. Du behöver en verkstad som vet vad dom gör. Tyvärr verkar BMW ta ner flaggan sakta men säkert på många av dom stora verkstäderna. Rösta m fötterna o välj annan firma.
ad
71
adb
BMW E61 530i lci
Tråkigt att höra, Jag råkade också ut för att byta spridare :( Tycker det är ett solklart konstruktionsfel från bmw att så många har problem med spridarrna, tändspolar, högtryckspump, nox sensor osv på dessa motorer.
Har aldrig tidigare haft dessa problem och då har jag haft äldre bilar som gått betydligt längre. Hur som helst,
kan starkt rekommendera G.W Enginering i Bagarmossen. Göran där är riktigt riktigt duktig.

Lycka till!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Skulle precis skriva GW i Bagarmossen. Han verkar veta vad han håller på med och gjort utmärkt arbete när jag anlitat dem.

-------
//Lövet
Har bytt 8 st spridare, 6 st tändspolar, Nox-sensor, högtryckspump, (digital)termostat. Tot 16.000 mil. 530-08.
Allt verkar vara bundet till Skandinavien och dess fartbegränsningar.
Mao att N43-N53 går alldeles för mycket på sk mager drift.

Hn
174
Hn
F31 330iX -16
Lite fundering kring Anders007's teori. Om man nu har en trasig NOx-sensor så gissar jag att bilen aldrig går in i Leanburn-mode. Skulle det kunna vara en mer gynnsam driftsituation, att hela insprutningssystemet beter sig "som vanligt" då det slipper växla läge lean/normal, och man även slipper denox-processen? Trasig NOx tänder ju inte MIL numera tycker jag mig ha förstått. Jag vet inte om vad som händer om NOx-katalysatorn blir full, om motorn påverkas negativt.
Det kostar lite mer soppa men det är ju småpengar jmf med nya spridare mm 1 ggn/år.

Ni
958
Nip
320i-04
..eller en annan fundering...

Är inte E9x 6-växlade, och att motorn då är undermåligt anpassad för så låga hastigheter vi kör.

Min E46 funkar bra i 40 km/tim då den är lågt växlad - men en nyare bil jag hyrde när den var på service fixade inte 40 på 6e växeln.(Sug på den alla klimathotare som tror de gör något för miljön med 40 i stan, vi kan inte köra på högsta växel längre).

Och vi kör gärna på högsta växel, men vi borde kanske köra på 5an istället i sverige om inte 90-väg eller högre. Om det nu finns mycket problem med motorn som den är programmerad för varvtal och belastning i sverige.
Enligt GPS och även hastighetsmätare.
3000 varv / 150 km och då drar den 0.75.
1800 varv / 90 km och då drar den också 0.75 plus att motorn mår skit.
Ja jag vet att det är psykologiskt men 1 dl mer eller mindre är precis Hn säger småpengar.
1 spridare kostar 2.650 kr = 200 lit bensin.
El
15
El Gato
320i -08
Hej alla!

Tack för alla svar! Har varit fullt upp så har inte riktigt hunnit skriva. Ska ta och svara lite en och en tänkte jag.

" Hej,
tråkigt med alla problem du fått uppleva! Kan inte du lägga upp datum och km
då du fått byta olika saker så vi kanske kan se en bit överblick. Hur länge gick bilen dåligt innan du lämnade in den sista gången? Har du kört på 95 eller 98 oktan?
Det endda jag kan tipsa om är Spiros på danviksbil.se han har mekat bmw i 35 år.

Mvh
Asken "

-Ska lägga upp lite mer info sen när jag hinner och har alla papper framför mig.
-Har alltid kört på 95. Kan 98 vara bättre av något skäl?
-Tack för tipset, där.

MVH

El
15
El Gato
320i -08
Nip,

"Låter ju förfärligt med så återkommande samma problem - eller är det precis samma saker som byts varje gång?

Och om en verkstad inte går med på att det görs på garanti, helt delvis, så kanske byta verkstad redan andra gången. Det blir ju breddad erfarenhet med personal med olika verkstäder som titat på samma sak. "

Nja, typ samma saker. Exakt samma felsymtom. Ska kika mer exakt. Lite olika spridare, tändspolar och vid sista tillfället alla tändspolar och nu vill de som sagt byta alltihop igen.

Jag ångrar verkligen att jag fortsatte med BMW Segeltorp. Jag tänkte i och med att de har all datorutrustning och hållt på med bilen så mycket så kanske de har bra förutsättningar samt känner något slags ansvar för att det ska funka vid det här laget. Tyvärr så hjälpte inte det alls. De verkar inte vilja tänka själva och inte heller verkar de tycka att det är något konstigt i att bara fortsätta ta betalt och byta delar. Jag äger bilen som privatperson och tjänar inte så att jag bara kan pumpa in pengar i deras verksamhet utan att det gör något.

( Jag driver själv företag på deltid inom en annan bransch och de gångerna jag inte lyckats lösa uppgiften inom bestämt pris så har jag själv sett till att fixa det utan extra kostnad. Jag har inte haft någon missnöjd kund än så länge. Alla jobb blir inte superbra förtjänst men det känns viktigare att man kan stå för det man gör och ta ansvar för det. Så får man lära sig och sen räkna om till nästa gång. )
El
15
El Gato
320i -08
"Mardrömsscenario! Håller tummarna för dig. Jag är inne på Askens linje. Du behöver en verkstad som vet vad dom gör. Tyvärr verkar BMW ta ner flaggan sakta men säkert på många av dom stora verkstäderna. Rösta m fötterna o välj annan firma. "

Tack Mats!
Ja, jag tänker gå någon annanstans. Jag har vid ett tillfälle varit i kontakt med Per på Bil och Motorteknik och fått mycket bra bemötande där. Just nu lutar det dock mot att ta ner bilen till Jönköping och lämna in den hos Rinaldo som jag hört mycket gott om.
El
15
El Gato
320i -08
"Tråkigt att höra, Jag råkade också ut för att byta spridare :( Tycker det är ett solklart konstruktionsfel från bmw att så många har problem med spridarrna, tändspolar, högtryckspump, nox sensor osv på dessa motorer.
Har aldrig tidigare haft dessa problem och då har jag haft äldre bilar som gått betydligt längre. Hur som helst,
kan starkt rekommendera G.W Enginering i Bagarmossen. Göran där är riktigt riktigt duktig.

Lycka till! "

Hej Adb! Tack för svar och tipset. Tråkigt att du också hamnat i denna delbytarcirkus. Tycker också att det framstå som solklart konstruktionsfel. Troligtvis så är BMW rädda att de ska behöva återkalla en massa och försöker mörka och sopa problemen under mattan på olika sätt.
Har du möjligtvis några exempelpriser ifrån GW engineering på jobb som du gjort där?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.