|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har haft torkarbladen i 1,5 år och börjar tycka att det snart är dags att byta. Det är org. Från fabrik. Kollade med BMW men de var snordyra... Vad rek ni för torkarblad? Kan man köpa org på nätet billigare? Typ Tyskland eller nått :) Tack på förhand! | |
| Jag kör med Bosch. Beställer från Tyskland. | |
|
Håller de länge? Har du en sida att rek? |
|
|
Länk Jämför priserna t.ex. med Länk |
|
|
Köp original. Köpte Bosch på mekonomen och dom dunkade jättehögt vid varje vändning. Bmw original är tysta och har mycket lång livslängd. Detta är min erfarenhet. |
|
|
Har fått den uppfattningen också, har köpt Bosch till min gamla Opel men tyckte att de gav sig fort men saker kan ju ändras :) Kan man köpa orginal billigare på nätet i Tyskland eller lönar det sig inte? |
|
| Kör också med Bosch. Valeo och Trico e ju erkänt bra också. Just vilket märke som leverar till BMW hade varit roligt o veta. Finns ju en del företag som tillverkar torkarblad. Men tippar på nån av dom tre ovanstående. | |
|
Jag har köpt på ebay Länk mvh alex alex |
|
|
Är det Bosch som sitter original. I alla fall var det det på min F11 Står inte Bosch, men logotypen fanns tryckt på metallen. Köpte nya Bosch från Tyskland, dom var identiska med "original" förutom att även BOSCH fanns präglat plus den lilla loggan |
|
|
Har läst på andra engelska bmw forum att de flesta rek. original, då dessa håller längre än bosch, valeo.... Men det låter konstigt om bosch är original att de upplevs hålla kortare. Det bästa är väl att prova helt enkelt :) För det verkar ju inte gå att köpa original billigare på nätet Tack för alla svar! |
|
| Det är valeo xtreme silence som är original | |
| Jag har under mina 35 år som bilägare köpt icke original torkarblad vid några få tillfällen, och alltid ångrat mig. Jag har hållit mig till VW, Volvo och BMW och min erfarenhet är att original alltid är de bästa och mest prisvärda torkarna. | |
|
Men.... BMW (eller VW eller valfritt annat bilmärke) tillverkar väl inte egna torkarblad? Lär vara Bosch eller Valeo ,har inte koll på alla tillverkare av dessa som ändå ligger bakom den produkt man köper extra dyrt i en BMW-kartong? Jag har i många år bytt till Bosch och dessa ser ut som de som satt på bilen original och har alltid fungerat mycket bra för mig. Gäller fler bilmärken än på de BMW jag har. En gång för många år sedan kollade jag vad en uppsättning torkare kostade hos BMW, 800kr och köpte sedan Bosch motsvarande modellanpassade för 400kr, funkade perfekt. Så i mina ögon är det att kasta pengarna i sjön om man åker till BMW och köper hos dom. Niklas Fransosen |
|
|
Nu tror jag att det faktiskt är SWF som har gjort torkarbladen till F30/31. Jag köpte SWF och de var identiska med de som satt på bilen - även märkningarna med vit text som sitter vid fästet såg identiska ut i utförandet och placeringen. SWF vet jag har varit OEM-tillverkare åt BMW på tidigare modeller som E36 och E46. På E39:an är jag ganska säker på att det var Bosch som var "originaldel" på fabriken & reservdelsförsäljningen. Dock kan det ju vara så att BMW har fler leverantörer än en - inte ovanligt när det gäller vissa delar. (t ex generatorer Bosch/Valeo) Det kan också vara så att BMW byter leverantör över tiden när de gör nya upphandlingar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
BMW tillverkar inga torkarblad och har flera leverantörer och att köpa dessa på BMW är som ovan slänga pengar i sjön. Bosch, funkar Valeo mfl har jag kört med några år funkat bra. Är bättre att byta blad oftare än att köpa dyrblad som man kör för länge med typ. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Min bild är också att det varit SWF som gjort originalbladen till F3x-serien. Men som Hasso säger så låter det rimligt med flera leverantörer. Har köpt SWF och Bmw original de ggr jag bytt och rent subjektivt var original mycket bättre och höll framförallt längre. Men jag kan haft tur resp otur... | |
|
Inom torkarblad finns det väl också ”tillräckligt” bra... Köper man Bosch eller Valeo mfl blir man sannolikt nöjd. Det viktiga är snarare att byta i tid. Lite som med däck. Kör själv alldeles för länge innan jag köper nya och blir alltid lika förundrad över hur bra det känns med nya mackor:) |
|
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Bytte blad på min F36 för 1h sedan. Original satt SWF men dessa byttes ut mot Bosch från OKQ8, 520 SEK för paret (orkade inte vänta in beställning från Ebay). De nya är längder bättre än gamla original :). Vi får se om de håller i 4 år också. |
|
Hållbarheten hänger ihop med skicket på rutan och har man haft originalblad i fyra år på en fin ruta som med tiden blästras och repas och sedan sätter på nya blad oavsett märke, upptäcker nog många att de nya bladen håller kortare tid och drar slutsasen att det måste bero på sämre kvalitet på gummit...men det beror troligen på att den slitna rutan sliter mer på torkarbladen än en ny fin ruta... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| I mitt fall så var det precis tvärt om. Bytte till originalblad på en två år gammal ruta medan jag satte på SWF på en helt ny. Men helt rätt att man bör hålla isär olika saker. | |
|
Har aldrig blivit nöjd med Bosch torkarblad, alla jag har haft/köpt har haft kort hållbarhet, typ som Biltemas standardblad för 39.90:- Biltemas blad för en hundring är mycket bättre "Bäst i test" SWF är som tidigare sagt bra grejer. Personligen köper jag 2 blad på Biltema för 200 spänn, och byter varje höst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.