AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
10.321

Bmw M2, Is i magen?

Sida 1 av 2
Besökte idag min lokala BMW handlare då jag är sugen på M2.
Som jag förstått är det många som väntar på en.
Blev bemött med ett stort "jag vet ingenting", när jag frågade om det gick att beställa.
Blev erbjuden deras demobil nästa sommar.
1000mil har den redan rullat och de kunde inte garantera några mil.
pris? supply and demand. Budgivning på nuvarande listpris...........

Skall man ha is i magen när flaskhalsen släpper och beställa en nästa sommar istället?
Vad säger ni?
Är inte jätte sugen på ett överprisat demo ex.

:)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Idag är det oklara besked man verkar få att det i vart fall är 18 månaders leveranstid. Det borde i så fall innebära att de som är intresserade idag inte har fått någon bil till sommaren 2017. Även om leveranstiderna blivit kortare till sommaren kan man nog inte utgå från att man då kan beställa en bil till sommaren 2018.

Jag antar å andra sidan att antalet bilar på beg marknaden kommer öka till nästa år, varför priserna borde gå ner något.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Lägg en order och ha is i magen. Situationen bör bli något klarare inom ett par månader. I bästa fall så får du din bil till sommaren. I värsta fall får du hitta en begagnad bil som kommer ligga bättre i pris än idag.
Lite kontroversiell tanke, men testkör en M240i, M2 och en M4, fundera sen på om det är värt att vänta ett år på en M2, eller om du lika gärna kan...

1) spara ihop det sista till en snikutrustad M4 under samma period.

eller

2) köpa en M240i med leverans om några månader.

En M4, även snikutrustad, känns mer M-bil än en M2. Dock är den klumpigare och inte lika agil om man kör på bana. Så användningsområde spelar in. Men känslan kan inte jämföras.

Glappet mellan M240i och M2 är väldigt litet om man tittar på de senaste testerna (har bara spenderat någon timme motorväg i en M240i så kan inte själv säga om det stämmer), men med lite eftermarknadsdelar så får du en snabbare bil till lägre pris. Du går dock miste om ”M-känslan”.

Personligen hade jag valt en snikutrustad M4 om den huvudsakligen skulle användas till vardags, hade fokus legat på bankörning så hade jag tagit en M240i och slängt på en massa eftermarknadsdelar. Jag hade inte väntat ett år på en M2 (om det inte kommer en riktigt fet facelift MY18)
Verdi
Jag har ju min M2 på blocket så jag ska väl inte snacka så mycket. ;-)

Jag växlar mellan att verkligen älska bilen och att önska mig nåt mer bekvämt och praktiskt (använder min som bruksbil förutom nån enstaka BMW-träff) . Fyra dörrar, större bagage, mer ljudisolering, mjukare eller adaptivt chassi, xDrive, mjukare växlingar i stan... Fast då får man nackdelar också. Sämre styrkänsla, svajigare väghållning, sämre bett i bromsarna... Allt känns så avtrubbat. Inte helt lätt att välja.

Att köpa en M240i och "slänga på en massa eftermarknadsdelar" blir nog ganska mycket dyrare än att köpa en M2. Kanske inte inköpspriset men andrahandsvärdet på en sån kärra inklusive kostnaden för delarna blir en smärre katastrof. Och då har du fortfarande nackdelar kvar såsom sämre styrkänsla, långsammare låda och ett tamare utseende.

En M4 är ju fin men den är DYR och den blir antagligen väldigt mycket dyrare att äga än en M2 sett till värdeminskningen. Tror den tappar runt 50 tusen mer per år i värde än en M2 under de första 3 åren. Detta beroende på två saker.

1. Den är mer än 200 tusen dyrare. Dyrare bilar tenderar att ha sämre andrahandsvärde i procent också.
3. M2 är en populärare modell med högre efterfrågan. (än så länge iaf)

Men det är klart att en M4 är nåt annat än en M2. Lyxigare, snabbare... Men även vissa nackdelar. Och dyrare som sagt.
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Vad sägs om en snikutrustad M3 då ? där har du en praktisk snabb bil. Ta den som den är med manuell låda så kan du växla själv i stan. Vill man driva upp andrahandsvärdet, lägg till harman kardon och navi.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Ja eller en krockad M6:a - möjligheterna är oändliga.. :)
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Jag skulle också säga att användningsområdet avgör, som bruksbil är ju knappast M2 speciellt optimal, komforten är mycket att skryta med.
Som entustiastbil är den däremot klockren.

Min M2 levererades i måndags efter lång väntan och det är verkligen en bil man bli glad av.
Att betala listpris eller mer än så för en demobil som troligen inte blivit speciellt snällt körd är inget jag hade funderat på. Lägg istället en beställning på en ny och vänta och räkna med ca 1 års lev tid i dagsläget. Jag vet inte hur det är med rabatter med en beställning nu, men i vintras var det inga problem.
Sett i det perspektivet är de priser som nu begärs för de M2or som finns på marknaden enligt min uppfattning skyhöga.
Skulle jag lägga 6-700.000 kr hade jag hellre valt en M3 eller M4

BMW CS #5139
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Jag sålde min 997 GTS och skulle köpt en M2, men jag kände inte att den var värd 2-3ggr mer än en M135i efter provkörning. Så det blev lite oväntat en sådan med lite trimdelar och diff så stannar det under 300k totalt. Visst det är ingen M2:a och ingen riktig M-bil men jag tror inte M2:an har någon chans oavsett bana eller intervall. Visst jag fick inte speca den själv och fick inga nybilsgarantier. Jag hade nog hellre köpt en M235i/M240i som inte har ett år lev tid. Vad händer om BMW börjar prioritera M2 och dom får kortare leveranstider och samtidigt som efterfrågan minskar då du inte blir lika unik. Tycker M2.an är oförtjänt dyr om man jämför med M3/M4.
Verdi
Slippy,
Jag förstår ingenting. En rimligt utrustad M2 med DCT och lite annat får du för runt 550 tkr efter rabatt. En motsvarande M3/M4 kostar minst 800 tkr. En M140 kostar väl runt 450 tkr?

Fattar inte hur du får det till att M2 är dyr jämfört med M4? Som jag ser det så är det tvärtom. M2:an är väldigt prisvärd.

Jaha. Tycker inte det är rimligt att jämföra mot en 3+ år gammal "fultrimmad" bil där man måste betala svindyr helförsäkring och service. Och där det börjar komma fel som inte går på garantin... Kanske även behövs nya däck osv.

Skulle ändå bli förvånad om din bil är snabbare runt en riktig bana. Rakt fram kanske men... Även fast jag är så lite banexpert som man kan bli. :)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Verdi,

Kika gärna på blocket hur många M2:or du hittar för de pengarna. Billigaste ligger över 600k och då är det en beg och kanske demokörd.

Nej det kanske inte var korrekt att jämföra nytt mot gammalt, men det var ett lite kul exempel(och så som jag resonerade).
Känns som försäkringskostnaden är försumbar, jämför gärna den mot värdeminskningen på M2:an.

Nu är jag lite banräv och vet hur lätt det är få standard bilar snabba på bana min har även adaptivt chassi. (Jag kör gärna timeattack mot någon M2:a (man jämför varvtider))

Tack för alla svar!

Jag har kikat lite smått på beg m4:or men tror
Inte riktigt att den är i den prisklass jag eftersöker.

Var länge inne på m235 men när man kunde få en
M2 för ca 550 inkl rabatter så var det kanske värt.
Jag fick provköra en m2 och hade ett jäkla leende på läpparna.

En ny M2 med den specen jag är ute efter lär inte heller vara superdyr.

Jag klarar mig mes DCT och H/K.

Därav känns det dumt att klippa en av alla som ligger på 600' + med några mil på mätaren.

Sommaren är ju snart slut, hur tror ni det kmr se ut på marknaden nästa sommar?
Det lär väl finnas en del med 2-3k mil på mätaren för en vettig peng?
Kanske värt att hålla sig i kragen?
Is
157
Isty
M3 e46 -02
Volvo V40 T5 Carbon Edition -16
M2 juli/aug
Är lite i samma båt som du, ev. sälja E46an och skaffa en M2a nästa sommar. Blir M2orna inte billigare så blir det en CaymanS 981 sålänge x).
Verdi
Slippy,
Men du pratade ju om att vänta i ett år? Köper du en via blocket behöver du inte vänta. ;)

Själv inser jag att M2:an inte matchar mina krav och önskemål sådär helt perfekt. Har egentligen ingen användning av prestandan och jag vill nog faktiskt ha bättre komfort. Men så var det detta med Freude am Fahren. :)
Verdi, släng på ett Öhlins Road & Track och skruva inställningarna till mjukast :-)
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Magnus: Du som är bra på svängåka(om jag gissat rätt) hur tror du fighten blir här ovan? Preppad M135i mot M2.
Beror väl på hur mycket pengar man plöjer ner i 135an ;-)
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Verdi, klart du ska ha kvar M2an. Såg att du sänkt priset. Då finns det ju risk för att du blir av med den...
Verdi
Jo jag vet Dm3. En risk jag få ta. :)

Fick svar från Novation angående vinterhjul till M2 förresten. Uppsättningen med Michelin Pilot Alpin 4 kostar under 25 tkr inklusive allt. Vill jag ha samma fälgar med nordiska Nokian Hakka R2, vilket jag vill, kostar det 45 TUSEN JÄVLA SPÄNN!!! Är ju helt stört.

Jag tror inte jag törs köra med centraleuropeiska däck faktiskt. Inte den väg jag brukar köra. Så det var ju bra. Ett alternativ mindre. :)
Fälgarna kostar €435 styck hos Leebmann så strax under 17k och någon tusenlapp och sedan köpa däcken löst i Sverige.
Får av någon anledning inte redigera mitt inlägg... Men 1000kr i frakt var meningen att skriva.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.