AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.381

Hösten kommer - slang eller blockvärmare?

Sida 9 av 11
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Och slangvärmare finns i två typer.
Den dåliga sorten som sitter på stor slang mellan kylare och motor. Självcirkulation.

Den bra sorten som sitter mellan motor och kupeelement, och har en cirkulationspump.
fo
6
fordf
520d Touring -09
Porsche Boxster
Tack Sverige och Marin849 för era svar, en sten har lyfts från mina axlar :-)
”Sverige”…ja e61
Appropå slang 1 och 7 så …Vet ej… tror inte det… För att se vart de går måste jag palla upp bilen och ta bort skyddsplasten under. (Men det blir inte förrän jag fått mina delar i veckan…)
Om jag förstår bilden rätt så är 7 ett metallrör som viker neråt och sen viker av mot torpedväggen och skarvas till en slang för att sedan vika bort över mot passagerarsidan…Slang 1 försvinner in under motorn ungefär vid mitten på motorblocket.

Tack båda! då är mina bekymmer kring strypningen klargjord och de är mao försumbara.
Ett klargörande bara för säkerhets skull…. Om jag vill att de ska vara så varmt som möjligt i motorn… Så sätter jag på värmaren på slang ”1” och ser till att den pumpar vattnet från torpedväggen ”mot motorn”?
Är detta normal flödesriktning även vid körning? (antar att det inte spelar någon roll då det aldrig ska vara igång samtidigt…) men bara nyfiken…
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Aa
15
Aaaaaaalm
f34 320D -14
Hej!
Håller på och monterar värmare i min e61 lci bensin 6:a.
Calix blir det då jag har det på andra bilen. Motorvärmare + Kupéuttag.

Men jag velar mellan slang och kontaktvärmare, tanken är att köra med Calix fullt ut. Går jag in på Calix hemsida så rekommenderar de en kontaktvärmare RE675. Men det borde väll gå med en slangvärmare med, de är ju universal? Finns många modeller att välja på...

Någon som har bilder på installation med slangvärmare? Har läst igenom tråden men blir inte helt klok. Tänkte använda en med sjävcirkulation isf. Samt om det är väldigt besvärligt att montera, eller löser man det hyffsat lätt?

Mycket tacksam för svar!

Mvh. Magnus
ma
7.450
marin849
Vilken typ?
Den som sitter på kylarslangen? Fungerar det ens på den bilen (ngn som provat?).

Någon som provat självcirkulation med slangvärmare mellan motor och kupe? Jag är skeptisk. Det är svårt att få till någon bra höjdskillnad, och även om man får till det är jag skeptisk.

Om ingen med praktisk erfarenhet kan intyga att något av ovan fungerar skulle jag rekommendera en värmare med pump som överlägset alternativ eller en kontaktvärmare i andra hand.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Calix har en cirkulationspump.
Länk
ma
7.450
marin849
Den pumpen samt en Calix PH2000 så kan vi snacka riktig motorvärme.
Aa
15
Aaaaaaalm
f34 320D -14
Okej, här är en annan jag sett på blocket. Snål som man är :)
Länk

Någon som testat en sådan? Den har dock DEFA-koppling, men det kan man ju lösa.
Hur är dem att montera, dessa slangvärmare?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är ett antal företag som säljer LF Bros på blocket nu.
Länk

---
Aa
15
Aaaaaaalm
f34 320D -14
Tack för input!
Lutar mer åt slangvärmare med cirkulation.

Någon som har bilder på installation?

Den tunnare slangen på bilden
Länk
Som går neråt från den större kylarslangen, är det den som brukar användas? Bara rycka ur den och komplettera med en extra slangbit, så originalslangarna kan hållas intakta.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja man kan gå på den slangen (har gjort det).
Men nog inte bara att rycka ur och ersätta med en annan slang, sitter inte med vanlig slangklamma.

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Kollade du länkarna?
Här kommer den igen, bilder mm, LF Bros på en N52.
Länk

---
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Annars är det rätt sällsynt med bilder här från de som installerat LF Bros...

---
Aa
15
Aaaaaaalm
f34 320D -14
Hej!
Absolut, jag kollade igenom alla länkar, stort tack för dem!

Fick inte allt helt klart för mig, det var därför jag skrev igen. Men nu tror jag att jag vet hur jag ska bära mig åt. Kupeuttaget är på plats nu i alla fall, så det är bara från förgreningen till motorvärmaren kvar.

Tänkte beställa en sådan LF bros nu i dagarna, så kan jag posta någon bild på installationen sedan, då det inte fanns mycket bilder :)
36
Näversjön
F11 520d -13
LF Brothers eller Länk jag har monterat den här AN MV 3 D från Anab på min F11, jag följde Calix monteringsanvisning för deras motsvarande värmare.
Länk Länk

Det funkar kanon, jag hade värmaren på min nu avsomnade E61 2010 den fungerade utmärkt även på den hela förra vintern. Jag köpte hela kitet med alla kablar 1000 spänn, skapligt billigt. En kniv slangklammer 24mm *2 samt 2 st långa buntband, 2 klämtänger och ca 30 minuter senare en glad F11 som får varm motor innan start -10 1.5 timme ca 50 grader i vattnet och 5-10 i oljan enligt Carlyn och det får väl duga? Jag bifogar någon bild senare.
wa
12
wampas
F11 525dX-13
Hej.
Jag kan bidra med en bild med en LF Bros (MV 3D, 1kw) installerad i en f11 525dx, n47s1-motor. Länk
Utöver slangvärmaren kör jag även med defas kontaktvärmare (0,3 kW) och defas bluetooth warmup-kit med tillhörande batteriladdare. Har i dagsläget inte gett mig på att installera kupé-värmaren. Dels har jag inte hittat ngn bra instruktion vart man tar sig in till kupén (vill ogärna borra) samt så blir totala effekten för hög för vad säkringen på jobbet klarar av. Matarkabeln till slangvärmaren sitter på kupévärmarens tänkta plats på reläet. Erfarenheter hittills är goda. Coolant- och oiltemperaturen i "hidden menu" följer varandra. Coolant brukar vara några grader högre. Ex. -10 grader. 3 timmar inkopplat. Oil 43, Coolant 47.
36
Näversjön
F11 520d -13
2 bilder på installation efter Calix monteringsanvisning i inlägget innan. Slangen är returen från (pumpen suger från värmepaketet) värmepaketet och går in i motorn. Det är den understa av de 3 slangarna som går in i värmepaketet på torpedens vänstra sida. Till Calixvärmaren finns en monteringssats som gör att värmaren hamnar på "golvet" en bra bit under den jag monterat, men jag tyckte det var enklare att montera från ovansidan och fästa med buntband.
Plastsjoket över motorn är inte med på bild. Skönt att se tempmätaren stå på strax över 50 grader vid start och dessutom få lite värme direkt. De ventiler som nämns i tidigare inlägg öppnar en stund efter att motorn stängts av.

Länk

Länk

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Näversjön och wampas, trevligt med bilder. Har ni monterat värmaren såhär Länk med utloppet uppåt?

---
wa
12
wampas
F11 525dX-13
Fösökte att eftersträva rekommenderad installation med tanke på luftfälla. Värmaren är inte i våg utan vinklad lite. Vinkeln gör att utloppet blir högsta punkten och inloppet lägsta. Är en liten vridning så det finns en risk att lite luft kan samlas uppe i ena hörnet. Tror inte det påverkar värmeelementet i värmaren. Hoppas i allafall inte det:). Sverige, vet du hur känslig värmaren är? Kanske slits roterande delar mer om inte värmaren är i exakt i våg?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.