|
Sida 1 av 11
|
|
|---|---|
|
Min verkstad (ej bmw) håller på att nysta i vad jag kan ha för motorvärmare in min F11 som även har dieselvärmare. De har pratat med den lokala BMW-verkstaden i Luleå, Englunds, och de monterar bara kontaktvärmare från DEFA om jag minns rätt. Enligt min verkstad finns det även en slangvärmare från Calix med självcirkulation. Det tycker jag låter bättre än kontaktvärmare men de är osäkra på om det kommer att bli problem eftersom jag har dieselvärmare. Någon som har slang och parkeringsvärmare eller vet vad som gäller? | |
|
Slangvärmare alla dagar i veckan! Defas blockvärmare är ett skämt, märks nästan inte att den varit inkopplad tre timmar. BMW har börjat montera Calix slangvärmare med självcirkulation, så om "din" verkstad inte vill montera en sådan så byt verkstad. |
|
| Är du säker att det även gäller bilar med dieselvärmare? Vet du någon verkstad man kan hänvisa till för rådgivning? | |
|
Tittar man på Calix hemsida så verkar de ha en version för bilar utan dieselvärmare och en version för bilar med dieselvärmare. Jag lät installera min värmare hos Bilia Trollhättan, tidigare ANA Bil. |
|
|
Jag monterade slangvärmare med cirkpump på min M525 E60dA-08 med lysande resultat. Ringde först defa, sedan calix och sist BMW. Alla sa att det inte kommer att fungera och generera felkoder. Ha, det var det bästa jag gjort i värmarväg. Gör detta igen. Även mina släktingar har detta och vill inte vara utan. Nu har jag dragit om slangarna på dieselvärmaren så att den värmer motorn med. Mvh Jonas B |
|
|
Kapar tråden lite: Vad får man betals för slangvärmare + kupévärmare + installation ungefär? Var hamnar eluttaget utanpå bilen? Diskret eller fult svart plastuttag som på t ex Vilvo. |
|
|
Mitt eluttag satte jag i gallret runt dimljuset. Svart på svart. Lätt att ut och montera. Mvh Jonas B |
|
|
Jag fick prisuppskattning baserat på slangvärmare, kupevärmare och batteriladdare på nästan 9000 kr. Detsamma för kontaktvärmare skulle bli 6000 kr. Det konstiga var att monteringssatsen för slangvärmaren gick på 2400 så det skulle de kolla upp, lät lite orimligt. Mycket pengar men när det är -30 så kommer jag garanterat ångra mig om jag snålade. |
|
|
Jag har defa nr 412754 slangvärmare med cirkulationspump på min 530dx med dieselvärmare. /Jonas |
|
|
Aha, vad jag förstod så fanns bara Calix slangvärmare till F11. Men där ser man. Visst ingår installationspaketet i detta pris? Länk |
|
|
Gå till skroten och köp kablaget. Superbilligt. Vår skrot har lådor med defa o calix var för sig. Ett par hundra bara. Lägg pengarna på bra värmare ist. Ångrar man inte. Mvh Jonas B |
|
| Brynet du kör med OWL då eller? | |
| Jag lät BMW installera en Calix slangvärmare med kupéuttag och kupéfläkt till min E61 530d för ett par år sedan. Det kostade då 6000 kr precis. | |
| OWL ? | |
|
Hade på min förra E60 monterat Defa från början till slut. Bytte ut oljevärmaren till Länk som värmer både vatten och olja då den värmer fort. Satte den intill oljekylaren mitt på högersidan på 525dA-08 ( 3.0). Fungerade ypperligt. Har nu F10 M520dA-16. Där har jag flyttat om slangarna så att dieselvärmaren värmer motorn och cupé mot bara cupé tidigare. Mvh Jonas B |
|
|
Slang nr 4 vid oljekylaren: Länk Vid -15 var även tråget med olja varmt efter ca 40 min. Har sett andra värmare som fungerar likadant för halva priset. Det har ju hänt lite sedan jag köpte/monterade mitt system. Hade även defas platta cupévärmare i början......den är bara dyr, men tar ingen plats. Testade sedan en från Harald-nyborg för 99:- Den gav bättre värme och stänger av värmen när det är nog. Dvs sparar el då den inte behövs. Fast den bygger lite mer i tjocklek. Funkar bäst stående på golvet. Mvh Jonas B |
|
| När man använder en cirkulationspump för man inga felkoder. Motorn blir ju jämnt uppvärmd överallt! | |
| Åker man på felkoder annars? Den min verkstad hittade var en calix med självcirkulation. | |
|
Brynet: Bra gjort där. Ja, den kallas OWL... Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Har en värmare med cirkulation i min e60, mycket nöjd. Kopplad via slang till värmepaketet. Men jag undrar en sak då jag ska sätta värmare i min e39 523, de värmare som man ska sätta på nedre kylarslang, och som skapar självcirkulation, hur funkar det egentligen? Man får vattnet att cirkulera baklänges genom vattenpumpen och in i motorn antar jag. Men hur får man återcirkulation så att värmaren får nytt kallvatten att värma upp? Cirkulerar vattnet från toppen baklänges ut i övre kylarslangen? ***bmwcs 2202*** |
|
|
Ang F11 LCI med dieselvärmare; enligt mina två olika BMW åf så är det "inte möjligt" att montera elektrisk motorvärmare, åtminstone inte en som värmer vattnet och oavsett cirkulationsvärmare eller annan typ. För det första påstår de att systemet ("-något spjäll eller dyl") är stängt och vattnet cirkulerar inte när bilen är avstängd(?). För det andra påstår de att det blir felkoder och att systemet inte fungerar. Detta pga att det finns yttre gränsvärden som indikerar fel och stänger av. T ex när motorn är avstängd, utetempen är -20° och motorns vattentemp stiger till +50° så har det uppstått en omöjlighet (alltså programmerarna har sagt att detta förhållande kan inte inträffa i verkligheten). Gränsvärden har överskridits och ett fel har sannolikt uppstått och för säkerhets skull "stänger systemet av" (???). Det är säkert inte korrekt återgivna berättelser men jag förmodar att det ligger något bakom dessa påståenden. Mina två olika åf säljer och monterar inte elektriska motorvärmare vare sig till en ny F11 eller en F20. En säljares rekommendation var -Låt montera kupévärmare och en batteriladdare som du ansluter till motorvärmarstolpen, så kommer den alltid att starta". Båda mina åf erkänner motvilligt att de i flera år tidigare har sålt/installerat elektriska motorvärmare som i efterhand har visat sig inte fungera. De värmer inte motorn. Kunderna verkar i de flesta fall inte ha märkt detta eftersom kupén har varit varm och skön... Min F11 har dieselvärmare som enbart värmer kupén. Jag tycker allt detta är fullständigt vansinne! Självfallet vill jag ha motorvärmare och jag kommer undersöka detta vidare. Kontaktvärmare på oljetråget borde åtminstone gå få att fungera. Det hade jag under 8 vintrar i min E61. Inte så väldigt effektivt men oändligt mycket bättre än att helt vara utan motorvärmare. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.