AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.388

Hösten kommer - slang eller blockvärmare?

Sida 8 av 11
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Rättelse den ska slå på igen vid 60° men en sak som jag reagera på var att värmen kom i 80° inom 1-3 km
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Ja men under de premisserna så är väl allt frid och fröjd!
Grattis till en god lösning.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
När jag gjorde provmätningar på OWL och LF Bros hade både en hysteres på 20°.
OWL 80 slog från vid 75° och slog till vid 55°.

Kör man värmaren "för länge" så att termostaten slår av, så slår den inte på förrän tempen sjunkit 20°. Det optimala är att värmaren är på så lång tid det tar för den att bli så varm så att precis termostaten slår ifrån.

Prova med olika lång inkopplingstid - 0,5 timme, 1 timme, 1,5 timme (även beroende på yttertemperatur).

Även om värmaren går längre än 2 timmar kommer ju inte motorn att vara kallare än 55°, men man tjänar inte på det (vid de förhållandena).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ja ska prova mig fram, Var i kontakt med säljaren och han menar att det är värmeslingan som blir 80° sedan slår den av sen på igen vid 60° inte vattnet vilket jag har missförstått, Jag har ju trott att vattnet blir det men nu inser ju jag att det aldrig kommer att vara varmare än 55-60°

Men det spelar ingen roll för 1700kr 50-60° varm bil räcker långt.
Ha
4
Hayt
F11 530dA M-sport -13
Catch-me, du råkar inte ha några bilder på din installation i motorutrymmet?

Tänker mest på hur du fäst själva värmaren i motor/kaross eller om den sitter endast i slangarna.

Jag går själv i tankarna på o installera en likadan värmare.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Hayt; Tog inga bilder men kan göra det om du vill det. Det går utmärkt att låta den sitta i slangarna eftersom den är så lätt och får dessutom stöd underifrån av ström kabeln som man fäster på ett lämpligt ställe med stripes.

Ha
4
Hayt
F11 530dA M-sport -13
Vore kanon med bilder om det är möjligt.

Ok, det låter ju enkelt o bra o slippa fästa den separat.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag ordnar det imorn, Det är verkligen super enkelt.. Bara att kapa retur slangen alltså ta bort en bit ca 4-5 cm sedan sätta dit värmaren.. Glöm inte bara att fylla på kylvätska sedan varm köra bilen ordentligt innan du startar den första gången.

PMa mig till mobil nr så skickar jag några bilder imorn
Har en OWL 1s-Pro som jag funderar på om den verkligen är rätt monterad, efter en timme vid 0° så säger KTMP-MOM 23°, vilket låter lite om man jämför med andra i tråden.
Den är monterad så här (inte min bil på bilden :) )
Länk

Vilket ställe rekommenderas att den monteras på?
Har hört vid 1 på bilden i riktning mot 9.
Länk

Bilen är en 525D LCI 2008, det tar även ca 10-15min i vid nollan för att det överhuvudtaget ska komma värme i kupen vilket känns lite länge.

fo
6
fordf
520d Touring -09
Porsche Boxster
Hakar på Otto_Ruben här... Har läst igenom forumets alla (tror jag) diskussioner runt detta och fastnat för "ANABs" AN MV 3 D.

Det jag dock inte hittar är vart den ska sitta på en N47 motor (520d -09)?
Inte heller förstår jag om den ska sitta åt ett visst "håll" (flödesriktning)?
Har läst att den ska monteras stående?

Behöver jag tömma hela systemet vid installationen?

Finns det någon vänlig själ som kan förklara och/eller lägga upp en bild.

Om någon har tips vart det är enklast att montera uttaget i karossen/grillen så är även det välkommet.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hade 64 grader imorse efter 1h40min i minus 3. Rutan hade redan börjat avisats pga värmeläckage från värmepaketet.

Tips: Kör med återcirkulation i början. Då slipper man blåsa ut all luft ur bilen och värma upp den igen. Blir snabbt väldigt skönt i bilen och sidorutorna isfria också (när det är kallt och eller torrt ute dröjer det innan det börjar imma igen, så man kan köra återcirkulation utan problem). Efter 1km hade jag 83C och isfritt runt om.
No
160
No1MAXIMUS
X5 3.0 -04
740iA -00
Bra tänkt med återcirkulationen. Ska provas ikväll.

Vet ni vad skillnaden är på en snigel och en BMW?

På sniglarna sitter slemmet utanpå...
fo
6
fordf
520d Touring -09
Porsche Boxster
Förvirrad!!! Nu har jag läst alla trådar igen.. tittat i motorrummet och på flödesschema och funderar fortfarande på vart den ska sitta utifrån följande: Jag läser att flera monterat både OWL och mvd 3. Båda dessa har 16mm innerdiameter på in och utlopp.
Citat marina849 ”En rätt monterad (=orienterad) slangvärmare monterad mellan motor och kupeelement.” Flera andra vittnar om att ”Jag har installerat slangvärmaren (owl varianten) på returen från värmepaket” samt” värmaren monteras på utgående slang från kupevärmepaketet”. På calix instruktion står följande ” Motorvärmaren monteras på slangen mellan motorn och kupévärmeväxlaren.” (Kupevärmeväxlare = kupeelement= kupevärmepaketet). Vad calix har för diameter vet jag inte.
Om jag ser rätt på min bil så går…de andra två slangarna från torpedväggen(kupelementet) till ”värmeventilen” som sen via en pump? går vidare till kylaren?
Alla mina slangar från torpedväggen och den från/till värmeventilen är på 26mm torde då vara en innerdiameter på 19mm?

Detta är väl ett slutet cirkulationssystem? Så egentligen borde jag väl kunna sätta den vartsomhelst? eftersom värmaren dessutom har en inbyggd cirkulations pump. Jag läser citat ” Apropå riktningen så brukar rekommendationen vara att sätta den i flödesriktningen men på värmepaketets retur. Detta för att få onödiga förluster i värmepaketet och att motorn ska få varmast möjligt” Är flödesriktningen från motorn in i kupeelementet (torpedvägg) eller från kupeelementet till värmeventilen?
Om jag nu sätter den på en slang som är nitton och vätskan ska gå igenom en 16mm stryps flödet där sedan när jag kör bilen (i min värld). Fattar jag fel eller spelar det ingen roll?

Det ända stället som jag ser i mitt motorrum, i den cirkulationskretsen som har en mindre diameter är slangen till expansionskärlet… Någon skrev citat ”Ursäkta men jag vill berätta att min slangvärmare blir monterat av en bmw mekaniker från fjälkinge föra veckan på returslangen som går till expansionskärl ” (men Calix och era rekommendationer motsäger ju detta om jag har fattat rätt)
Flera av er som skrivit ”mellan motor och kupeelement.” har e39… har de andra diametrar på slangarna? Eller spelar det ingen roll att man ”stryper”. (eller var jag borta på fysiktimmarna på skolan)

Just nu tänker jag att det spelar ingen roll att man ”stryper” och att jag ska sätta kniven i slangen som går ut från torpedväggen och in under motorn, så lågt som möjligt och placera värmaren i horisontellt läge (ej liggande) …och att vätskan flödar från torpedväggen och mot motorn…???

Jag är så jävla förvirrad just nu… so pretty please... with sugar on top -hjälp mig!
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
E61?
Går slang 1 här...
Länk
Ihop med 7 här...?
Länk

Vad finns det för monteringsalternativ, var finns det plats, var går slangarna?

Man behöver inte tömma systemet på kylarvätska. Går att klämma åt slangen med ett par klämmor, på var sida om snittet.

Går bra att sätta 19mm slang om 16mm rör, med bra slangklammor.
Det blir en liten strypning, men den är försumbar.

---
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Har ca 30 grader i vattnet efter att defavärmaren (block skulle jag tro) stått på hela natten, i ca 8-9 minus på min 320d -12.
Hade närmare 50 grader om jag inte minns fel på min 520d -09 som jag hade en slangvärmare calix monterad på.
ma
7.450
marin849
Och efter start?
Innan jag satte dit en riktig värmare hade jag ungefär samma. Max som gick att komma upp i var ca 30-35 oavsett inkopplingstid. Men efter start sjönk det alltid till 20-25 beroende på utomhustemp, efter att kylvätskan cirkulerat runt o värmen jämnat ut sig.
Visa användare
2.331
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Blockvärmare, då tänker jag mer på och de gamla hederliga "doppvärmarna" (frostplugg, som blir mer och mer sällsynta.)
Kontaktvärmare sitter ofta mot oljetråget.

---
_p
656
_pancho_
BMW M2 -17
BMW M2 Competition -19
BMW M3 SMG -02
BMW M3 Coupe -07
MB GLE350DE -21
Rättelse, kollade imorse: 20 grader i motorn vid start, gick upp till 30 efter en minut igång med motorn. Värmaren hade stått på ett dygn. Ca 10 minus ute
ma
7.450
marin849
Fordf:
Ja, man kan sätta pumpen var som helst när den har inbyggd pump. Optimalt är på returen till motorn. Eftersom det finns en temperturskillnad före och efter värmaren (som beror på effekt, flöde, utetemp, kylvätsketemp) så är det lite varmare efter värmaren än före, därför är det bäst att värmen går in i motorn (”i flödesriktningen, på värmepaketes retur, dvs tillbaka in i motorn”). Ju högre flöde desto mindre skillnad och i praktiken är det inte avgörande.
E39 har 19 mm invändigt på slangarna till kupevärmen.
Flödet stryps lite med 16 mm, det kan ha någon mätbar (men ej praktisk) effekt om du står på tomgång och har värmen på 32C och full fläkt, annars kompenserar värmereglering för det. Som sagt, inget att bekymra sig över.
Det finns ett flöde genom expansionskärlet men sätt den nånstans på slangarna från/till kupeelementet.
Ja, gör som du skrivit.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Tror vi måste reda ut en sak många verkar bland ihop de olika värmarna

Blockvärmare: sitter i blocket värmer vattnet direkt i motorn/blocket

Slangvärmare: Kopplas på en slang och värmer sen vattnet med självcirkulation

Kontaktvärmare: Sitter på oljetråget och värmer oljan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.