AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.378

Hösten kommer - slang eller blockvärmare?

Sida 6 av 11
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack mården.
Ditt och allas engagemang är så värdefullt.

Fortfarande en gåta för mig varför BMW åf vägrar montera motorvärmare, att man föredrar alla diskussioner med kunderna och alla problem det kan medföra hellre än att montera Defa värmare.
Om man har ett avtal med Calix men deras prylar inte fungerar så borde det väl inte vara något som helst problem, särskilt inte för en fristående återförsäljare, att köpa in Defas prylar, med eller utan avtal med Defa.

I min värld inte svårare än att man faktiskt kan leverera olika däckfabrikat beroende på kundens önskemål eller beroende på att en fristående åf "gillar" ett annat fabrikat (se detta som ett exempel, snälla, dra nu inte igång ett resonemang om däckfabrikat i denna tråden!)
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Håller helt med dig Ulf.

För min del var det först att dom monterar inte Defa utan enbart Calix pga att Defa inte var godkänd för BMW.
Efter samtal med Defa fick jag reda på exakt vad jag behövde (inkl, artnr) och Calix hade då ingen variant som passade till min 530xd med webasto.
Det var först då som min åf monterade in den Defa som jag ville ha men jag fick lägga ner en del arbete på det.
Så jag litar inte helt på åf utom dom kan i princip säga vad som helst bara det passar dom för ögonblicket utan att faktiskt ha rätt kunskap.
Visa användare
474
Le Boeuf
X3 20d A xLine xDrive -19
Frågan är väl varför just din ÅF nekar då andra ÅF monterar slangvärmare på bilar med dieselvärmare..

I mars när jag skulle montera värmare så var det inte helt självklart att det fanns en som passade, men efter lite efterforskning från ÅF så löste det sig.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag har själv kollat med två av varandra oberoende åf och fått samma svar. Två norrländska åf som tidigare har montera många motorvärmare.
Dessutom har jag läst här på forumet och även hört från andra att det finns fler norrländska åf som har fattat beslut om att inte längre sälja motorvärmare.

Så jag tror att det är ganska utbrett,
det är i vart fall inte bara en/min åf...
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Jag har fått defas kontaktvärmare monterad hos en BMW återförsäljare men kunde även få calix var helt upp till mig vilken jag ville ha

Pratade även med en annan BMW återförsäljare och dom monterade bara calix så det verkar vara upp till varje ÅF att bestämma själva.

Varför Calix har en cirkulationspump på slangvärmare iaf på 520d 2014 och nyare är att när temperaturskillnaden blir för stor så lyser motorlampan när man startar motorn men slocknar när temperaturen har utjämnas.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Fast det blir ju ändå en hel del rutor att skrapa utan kupévärmare mården, iaf där jag bor :)
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Håller med om att det är märkligt att så många ÅF säger att det inte fungerar. Vem ska man kontakta för att få korrekt info från BMW egentligen? Om man nu förutsätter att defa gett korrekt information. Vore intressant att gå till botten med på riktigt.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Mobe har du noterat något om temperatur på kylarvattnet efter att du kört blockvärmaren?
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Fahlekorv jag har kollat men har inte lagt några siffror på minnet, ska kolla imorgon och återkomma.

Hade även defas kontaktvärmare på förra 520d:n men upplever den som sitter på nu som effektivare. Oljenålen går över 50 grader väldigt fort iaf har dock inte haft några -20 nätter än.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag vill inte ha någon motorlampa och några lagrade felkoder. Alltför stor risk att det medför problem eller diskussioner t ex vid ett eventuellt garantiärende
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
mobe; härligt höra att kontaktvärmaren på oljetråget verkar vara hyggligt effektiv. I min värld är det bästa alternativet att värma motoroljan m h t att minska slitage vid kallstart etc.

Motorvärmare som värmer kylvattnet lär ju knappast ha någon större uppvärmning av 7 liter motorolja som hänger under motorn allra längst ned i oljetråget, vid kanske -30°C i utetemp...

Om oljan håller 50° så värmer den nog riktigt hyggligt även uppåt i motorn och i motorutrymmet.
Dock mycket svårare för kylarvattnets värme att gå nedåt till motoroljan, av naturliga skäl..?

Som jag sagt tidigare, jag är inte orolig för startförmågan.
Utan jag vill mera ha motorvärmare för att minska slitaget och av komfortskäl mm.

mobe; berätta gärna om du kollat något mera: Utetemp? Oljetemp? Hur lång inkopplingstid? Etc.

Finns flera med erfarenhet av kontaktvärmare på oljetråget?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Sitter värmaren verkligen på oljetråget? De brukar sitta strax ovanför oljetråget, på nedre delen av motorblocket.

Det handlar ju om hur mycket värmeenergi man tillfört, efter några sekunder efter start har ju temperaturen jämnat ut sig. Är t.ex. bara oljan varm före start så är oljan kall igen när den åkt ett varv i motorn. Är däremot hela motorblocket och kylvätskan (som har en betydligt större termisk mass aän oljan!) varm är oljan också varm när den snurrant runt ett varv. Dessutom är ju oljefilmen som finns kvar i motorn varm också.

Så oavsett hur värmen kom dit och var, kommer block, kylvätska och olja att "snabbare bli varmt" i relation till hur mycket energi man tllfört totalt, snarare än var man värmt, ftersom det jämnar ut sig så.snabbt vid start.
mo
85
mobe
BMW 520dAT -19
Temperatur med defas kontaktvärmare efter 3h med en yttertemperatur på -5 . Bra eller dåligt får nog var och en bedöma. Men som med allt så går det givetvis att få det bättre om man vill.

Vatten: 13 grader
Olja:24 grader

Efter 3min
Vatten: 48 grader
Olja: 59 grader
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
-21 grader ute

3 h värmning

Vid start:
vatten + 10
olja +8

När jag sedan startar motorn så går siffrorna uppåt.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Bra mobe, stort tack!

Imponerande att tempen stiger så bra på bara 3 minuter och 59° på oljan motsäger marins teori här ovan.
Oljan blir alltså inte kall när den åkt ett varv i motorn.

Skulle självfallet vara intressant få en liknande mätning gällande en slangvärmare.

Sannolikt är en slangvärmare och att värma kylvätskan effektivare och snabbare. Men det är absolut inget dåligt alternativ att värma motoroljan särskilt inte om man är beredd att ha lite längre inkopplingstid.
Om motoroljan är nära 30° varmare än utetemperatur så är jag nöjd.
Det borde vara ett väl så gott alternativ (kanske tom bättre?) för att motverka högt slitage vid kallstart.

Med slangvärmare inkopplad en timma eller två, vid utetemp -20°, så gissar jag att oljan fortfarande är väldigt kall nere i oljetråget, även om vatten/kylvätskan har uppnått en god temperatur. Det finns ju väldigt lite som kan leda värmen nedåt till oljan.
Det är väldigt mycket svårare att suga upp olja som är -20° i jämförelse med 10° varm olja, skillnaden är viskositet är extremt stor!
Visst jämnar det ut sig ganska snabbt, men då är ju "skadan" redan skedd

På min förra E61 var kontaktvärmaren placerad helt nere på sidan av oljetråget, alltså nedanför själva motorblocket.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Bra Fahlekorv, stort tack!
Mycket bra siffror
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Fahlekorv; "när jag startar motorn så går siffrorna uppåt"
Alltså siffrorna går uppåt både för oljan och kylvätskan = ingen avkylning sker när oljan (allt) snurrar ett varv i motorn.

Oljans temp är för mig överraskande positiv efter 3 timmar vid utetemp -21°.

...................
Tangentbord och grader:
en gång för länge sedan lärde jag mig att hålla nere Alt och skriva 248;
så poppar det upp °
Men förmodligen finns det ett enklare sätt i dag att skriva grader..?
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ja precis, ingen avkylning utan det går uppåt direkt.

Vart exakt är mätarna lokaliserade egentligen?

Motorn han gå kanske 15 sek innan jag fick fram siffrorna så det kanske blir missvisande för oljan då? Ska kolla siffrorna innan start nästa gång.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Tack för återkopplingen Fahlekorv, Då monterar jag min OWL idag har för mig att man hade diskuterat tidigare att just ventilen öppnas igen efter en stund men hittar inte den men ditt inlägg bekräftar ju det med..
mvh
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Hm. Jag ger upp.
Tänk mer själva är tipset.
Det är olika på olika motorer och givarna sitter på olika ställen. Dessutom har vissa motorer (alla turbomotorer?) värmeväxlare mellan olja och kylvätska. Och hur ser det ut utan värmare?
Att dra slutsatser på ett test är ju löjligt.

På min M54 sitter tex oljetempgivaren uppe vid oljefilterhuset nära motorblocket.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.