|
Sida 4 av 11
|
|
|---|---|
| Ja jag kommer att känna på motorn oavsett då jag själv är lika nyfiken på funktionen så jag kan meddela hur det går när det blir kallare. | |
| Kör slangvärmare från Calix. Verkar fungera som den ska, ger i alla fall utslag på oljetempen när den varit inkopplad ett par timmar. | |
|
Jag har också Defa-värmaren i min bil. Jag upplever att den fungerar, men har nu blivit nyfiken och kommer mäta coolant temp vid tillfälle. Har dock varmgarage hemma så där använder jag inte värmaren. /Jonas |
|
|
Angående ventilen som hindrar webaston från att värma motorn så stänger den cirkulationen till motorn när den får ström, enligt andra trådar här som diskuterar att koppla ur den. /Jonas |
|
|
Är verkligen nyfiken på resultatet från Fahlekorv. Nästa sak är att jag alltid har trott att det är 520d som är storsäljaren och 530d enbart var en liten del. Men när man ser vilken modell som folk har här så verkar det som om det nästan enbart är 530d som säljer där det skiljer sig med några få 535d och 525d :) |
|
|
Tack alla för intresserade svar, det uppskattas och är värdefullt! |
|
|
Vet inte om alla BMW har så, men på många modeller stängs värmeventilen när man stänger av bilen och efter en kvart öppnas den igen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Dagens observation, två timmars värmning efter en natt med -15 grader. Själva värmaren var knappt ljummen så ingen idé att känna på motorn. Troligen för kort värmningstid för den temperaturen. Ska nog ta och jämföra med vår andrabil som har blockvärmare framöver. |
|
| Noterade också ett ljud som liknar element som behöver avluftas. tänker att det kan vero på att kyla gör att vatten krymper. Kan man avlufta kylvattensystemet? | |
| förresten, vart mäts temperaturen på kylarvattnet? Tänker att den gömda menyn som visar tempen borde kunna vara ett bra sätt att mäta hur bra slangvärmaren värmer. | |
| Själva värmaren borde vara tydligt het, den ska nog knappast gå att nudda efter två timmar, även om det varit -15°. | |
|
ljud som liknar element som behöver luftas betyder nog "stäng av, det kokar i värmaren" dvs du har ingen cirkulation. Så blir det iaf på min E39 om jag startar motorvärmaren med ventilerna till kupeelementet stängda. Eller om jag har värmaren igång och av någon a ledning sätter på tändningen och stänger av tändningen igen. Då är ventilerna stängda i 16 minuter. Men jag förstår inte riktigt varför det är så svårt. Vad är det för ventil som stänger? Var är den? Om den är normalt öppen (som alla gamla BMW) kan den inte hållas stängd mer än en kort tid efter att man kört annars tar ju batteriet slut. Är det en magnetventil? Varför kopplar ingen så att den öppnas av motorvärmaren i så fall? Ger det felkoder? Det brukar gå att lura. Jag startar ju bilens egen pump när min värmare går, men för att det skall fungera använder jag ett relä och dioder så att pumpen startsr antingen när bilen vill elller jag vill, samt att bilen inte sätter felkod för "öppen krets" eller "kortslutning" etc. Fungerar utmärkt när jag hittade rätt värden. Men innan jag listade ut vilken minsta last bilen krävde gick pumpen bara en minut sedan ständes den av med felkod. |
|
| Jag fattar noll, kommer det att funka på en F10 eller inte ? Det är alltså OWL jag pratar om. | |
| Fast om den inte har cirkulation och "kokar" så borde ju rimligen värmaren vara rejält mycket varmare att känna på marin? | |
| Ulf530 är du säker? Tänker att om det är cirkulation så blir ju värmaren avkyld av det kalla kylarvattnet och det blir alltså en jämn långsam uppvärmning istället för blockvärmarna som däremot blir rätt heta. | |
| Catch_me jag vågar inte säga bu eller bä ännu då jag inte vet nog mkt om hur bra det "borde" fungera. Lite osäker just nu. | |
| Läste någonstans att en motorvärmare på 500w kan höja tempen med ca 30 grader. Är det -15 får man alltså upp tempen i vattnet till +15. Rimligt? Skulle iaf förklara att det inte känns så mkt när man känner efter. | |
| Är lite osäker på om min hinner bli varm utanpå om man startar med cirkulationen strypt, det kokar ju direkt så att säga. Bara runt själva värmeelementet. På min Defa 1500W löser termosäkringen ut rätt så direkt och man måste återställa (trycka in den) för att få värme igen. Den har termosäkring och termostat. | |
|
Ja, jag är helt övertygad om det. Den blir riktigt het. Som du säkert förstår så måste den lilla värmaren ha god kapacitet och bli riktigt varm för att den ska ha förmåga värma upp hela (kylsystemet ca 12liter?) och hela motorn (ca 100 kg?) även om utetemperaturen skulle vara -25 eller faktiskt även -40°C. Jag misstänker att alla (eller de allra flesta?) som har elektrisk motorvärmare på F10/11 har sådana som inte fungerar. Eller åtminstone inte fungerar så som avsett. Eller så är det de som har kombinationen med dieselvärmare på sina bilar som inte fungerar(?). Skulle det kunna vara så att många bilägare bara tar för givet att det ska fungera men att de egentligen inte vet? (Hoppas att mina misstänker trots allt är fel...). De kanske inte är så korkade ändå de BMW återförsäljare som slutat sälja och ta betalt för elektrisk motorvärmare? |
|
| När jag kört värmaren på jobbet så har jag fått mkt bättre effekt än hemma. Men något är ju skumt helt klart. Ska slå en signal till defa imorgon om jag hinner. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.