AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.375

Hösten kommer - slang eller blockvärmare?

Sida 3 av 11
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
jsn m fl: Har ni verkligen kontrollerat att motorn värms på rätt sätt?
Hur har t ex Bilia Trollhättan säkerställt detta, vilken teknisk lösning ha de valt att göra, om det nu är så att ventilen till värmeväxlaren stänger av cirkulationen när tändningen slås av?

Flera har sagt att slangvärmaren måste vara försedd med en termostat. Jag förstår då att värmaren slår utav för att inte överhetta.
Men jag fattar inte hur en termostat i slangvärmaren ska kunna ordna rätt cirkulation i motorn om ventilen/spjället är stängt för att förhindra cirkulationen?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Jag frågade verkstaden om detta när jag lämnade in bilen och de sa att där är inga ventiler eller liknande som öppnar och stänger. Inga problem att koppla in värmaren när motorn är nykörd och varm enligt dem.
Har inte haft några problem hittills med min värmare, det märks tydligt att den har värmt under de knappa te timmar den får gå innan jag tar bilen på morgonen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ok, vad bra.

På vilket sätt märks det tydligt att värmaren har värmt motorn på rätt sätt och att vattnet har cirkulerat i hela motorn?

Att där finns en ventil till värmeväxlaren som stänger när man slår av tändningen är nog ganska klart, åtminstone så vitt jag kan förstå.
Men visst kan det vara möjligt att det kan fungera trots detta. Jag skulle bara vilja veta HUR det fungerar...
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Sen kan man se motor temp via OBD tex Carley/ eller hidden menu osv..
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Jag funderar stakrt på att låta kabeln sitta kvar i motorrummet istället för att göra hål i fronten,, jsn gärna en bild om du har på din montering
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Det märks dels på motorgången när man startar efter att ha använt motorvärmaren jämfört med om man inte har gjort det, den går lenare om du förstår vad jag menar, dels så börjar tempmätaren stiga betydligt fortare när jag använt motorvärmaren.

Jag skall försöka fixa en bild vid något tillfälle.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Då har jag fått min slangvärmare monterad. Kändes varmt runt hela motorn när jag provkörde den och kände efter till skillnad från en kollegas bil som hade blockvärmare. Iskallt. Ska bli intressant att se hur den presterar närmaste dagarna.
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Ok första problemet. Den fungerade bra igår men när jag nu kände efter så är den helt kall. Cirkulationspumpen och kupévärmaren går så den har ström men ingen värme bildas öht.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Här kommer en bild på hur min montering ser ut
Länk
Här sitter uttaget i den undre delen, detta då kabelhärvan till Dynamic Light Spot ljuset tog lite för stor plats för att kontakten enkelt skulle kunna monteras i den övre delen.
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Snyggt, Gjorde du monteringen själv ? Och varför valde du att ha kontakten på den sida höger alltså?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Nej, denna montering gjorde verkstaden. Dock talade jag om för dem var den skulle sitta. Jag ville helst ha kontakten ovanför ribban men som sagt det blev för trångt där. På min gamla F10 LCI Msport satt den ovanför ribban, men på den bilen hade jag vanliga dimljus så det fanns gott om plats. Och den monteringen gjorde vi (jag + god vän) själva.

Den sitter på höger sida då jag har elplinten på höger sida :)
Ha
4
Hayt
F11 530dA M-sport -13
Fahlekorv, hur har det gått med din värmare? Har du fått den o fungera som du vill?

Förresten, vilken värmare har du installerat?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ja, jag tycker att jag fått klarlagt att där finns en ventil till värmeväxlaren som stänger när man slår av tändningen.
Då kan inte vattnet cirkulera.
Vad har ni för lösning som gör att ventilen öppnar när ni ansluter motorvärmaren? Eller har ni något annat "hokus-pokus" som gör att vattnet kan cirkulera och motorvärmaren får den funktion som avsett?

Att värmaren går och värmer vattnet precis vid värmaren kan jag begripa. Men hur går det till att få vattnet att cirkulera och att värma hela motorn?

Om vattnet inte cirkulerar så skulle ju i så fall en kontaktvärmare på oljetråget vara en bättre lösning (eller åtminstone en mindre dålig lösning...),
trots att denna metod har kritiserats både i denna och i andra trådar.

Påståenden som t ex "-Jag tycker att det känns bra och motorn startar fint" eller "-En verkstadsmekaniker sade att det skulle fungera", och liknande uttryck, är inte tillräckliga fakta för mig, särskilt om man inte testat på riktigt i åtminstone nedåt -20°C.

BMW å-f både i Sundsvall och Östersund, vilka är helt fristående från varandra, uppger att man tidigare har sålt bilarna med motorvärmare. Båda uppger att man slutat med detta pga att det i efterhand har visat sig att de sålda motorvärmarna aldrig har fungerat. Man har idag ingen lösning för att få det att fungera. Därför går det inte längre att beställa bilen med motorvärmare.

Även Defa har bekräftat till mig att BMW har ett spjäll som stängs.
Uppenbarligen säljer Defa motorvärmarsatser. Men jag har inte fått någon förklaring på hur de gör för att få det att fungera, bara att deras värmare har en termostat.
Men i min värld kan inte en termostat göra så att ventilen öppnar och/eller få vattnet att cirkulera...

Det verkar inte finnas någon i denna tråden som har en fungerande lösning, eller åtminstone inte någon som kan belägga att det verkligen fungerar(?).
Jag har heller inte kunnat finna någon annan som med säkerhet vet fakta.

Kanske är det trots allt BMW:s återförsäljare som har det ärliga svaret: "-Nej det går inte. Det fungerar inte eftersom vattnet inte kan cirkulera i motorn."

Själv har jag bilen i garage så jag kör fortfarande utan motorvärmare. Men jag önskar absolut en motorvärmar-lösning som fungerar för de få tillfällen jag parkerar på annan plats.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Jag är inte alls orolig för startförmågan.
Jag har alltid batteriet laddat och i god kondition. Den kommer alltid gå att starta, även vid -30°C.
Det viktiga för mig är att minska slitaget vid kallstart och jag vill att motorn snabbt ska bli driftvarm.

På E61:an hade jag kontaktvärmare på oljetråget som fungerade hyggligt under alla 8 år. Inte särskilt effektivt men det fungerade hyggligt om den fick vara ansluten rätt länge. Jag har aldrig någonsin upplevt något startproblem. Den startade alltid även om det var nedåt -30°.
Egentligen är det ju utmärkt att värma motoroljan för att minska slitage etc vid kallstart.

Men om man bara är ute efter god startförmåga så är det nog lättare att starta motorn om den har värmts upp genom vattnet/kylarvätskan (under förutsättning att det cirkulerar i motorn).
Fa
188
Fahlekorv
530dx Touring -11
Hayt det fungerar bra nu. Jag hade kört den för kort tid för att den skulle ha fått upp värmen.

Det är denna jag har: Länk

Nu har det inte varit kallare än -7 men hittills har jag noterat att den får upp värmen betydligt fortare och drar mindre bränsle på sträckan som jag kör varje dag till jobbet.

Återkommer med mer rapporter när det blir kallare.

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Intressant läsning, Jag har ju precis fått hem min OWL värmare... Har oxå garage hemma men man vill ju en varm motor.. Hur gör vi nu då?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Ulf530

Har följt dessa trådar om motorvärmare.
Gick in på Defa och tittade på monteringsanvisningen för slangvärmare till en F11 530d x-drive med Webasto. Där står det uttryckligen att det finns en pump med i systemet.
Frågan blir då vad ventilen gör.
Om ventilen bara stänger av för värmeväxlaren till kupen så borde alltså vattnet cirkulera genom motorn men ej till värmeväxlaren när man använder elektrisk motorvärmare.
Samtidigt är det ju så att Webaston enbart värmer värmeväxlardelen. För mig låter det som om man kan se det som 2 skilda system (motor och värmeväxlare) som kopplas ihop när BMW vill (dvs mha av ventilen).
Då ger det att Webaston enbart värmer kupen och Defa enbart motorn (logiskt då man har en separat elektrisk kupevärmare om man vill värma den elektriskt också).
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen Ulf530.

Jag har Defa monterat (bilen har också Webaston) och har använt Defan under 2 vintrar hittills då jag är i fjällen.
Det har varit ca -30 som kallast och motorn har blivit varm.
Startar fint även vid -30 och märker inga tendenser att det går trögt när jag startar. Står bilen vid slalombacken så märks det att det går trögare att starta då jag inte kan koppla in motorn där samt att Webaston enbart värmer kupen.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Hej mården,
jag köper din förklaring och det var också min förhoppning.

Men varför skulle då BMW återförsäljarna slutat att sälja elektrisk motorvärmare?
Att de vill sälja och tjäna pengar står ju utom tvivel...
Jag bedömer det som mycket trovärdigt när de erkänner (skamset!) att de tidigare under flera år har sålt och tagit betalt för motorvärmare som sedan visat sig inte fungera.

Jag hade en förhoppning, men får nog tro att den förhoppningen har kommit på skam, fram till dess att motsatsen bevisats.

Även jag har kollat på Defa:s anvisningar.
Sedan tog jag kontakt med deras support och de berättade att
"-Det stämmer att BMW bilarna har ett spjäll, eller en ventil till värmeväxlaren, som stängs. Den slår till när tändningen slås av på bilen..."
Men jag har inte kunnat få ett klart besked på om deras motorvärmare fungerar som avsett och i så fall hur/varför.
Det enda de har sagt är att deras värmare är utrustad med en termostat.
Vilket för mig är lite som "God-dag-yxskaft".

Som sagt, jag är inte heller det minsta orolig för startförmågan. Min bil kommer gå att starta i alla väder, oavsett motorvärmare eller ej.
Men jag vill alltså av andra skäl att motorn ska värmas.

Men om det fungerar som du säger, att motorn verkligen blir varm, så får jag väl sluta fundera på funktionen och bara göra slag i saken och montera Defa:s värmare,
och bara förutsätta att det funkar...
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej igen Ulf530.

Har varit i kontakt med Defa angående andra saker och fått den uppfattningen att dom är rätt kunniga.
Fahlekorv har samma värmare som jag. Jag kommer inte att använda min förrän till jul då jag åker upp men Fahlekorv kanske kan slå på sin och sedan handgripligen försöka känna på motorn ifall den har blivit varmare eller ej.
Sedan verkar det vara något mellan Defa och BMW som inte klickar då BMW enbart verkar rekommendera Calix (samarbetsavtal?)
Kan också säga att jag har inte haft någon felkod beroende på värmaren.
Har haft att om att batteriet har laddat ur för mycket men efter hjälp från Defa så verkar detta vara löst nu. Jag har GPS och använder en app i telefonen för att slå på värmaren. Verkar som om att bilen känner av denna lilla strömökning och inte går ner i riktigt sleep mode. Lösningen var att koppla Defa systemet direkt på batteriet, dvs bilen kan inte känna av den strömförbrukningen. Har hittills inte fått något larm om för hög urladdning på batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.