|
Sida 2 av 11
|
|
|---|---|
|
Ulf, kvalificerat skitsnack från dina återförsäljare tycker jag det låter som... Ta en titt på Defas hemsida då Defa är BMWs hovleverantör av motorvärmare Länk Om du väljer bil, bmw, 530 så kommer en lång lista upp med olika 530. På F10/11 dieslar så ser du versioner för både med och utan Webasto. Vidare så finns kontakta oss längst ner, jag drog iväg ett mail i somras som jag fick ett riktigt kvalificerat svar på. Slutligen prata med fler verkstäder, tex Bilia Trollhättan där jag fick min motorvärmare monterad i somras. |
|
|
Hur fungerar värmesystemet på F10/F11 då? Som på E34, E39, E60? Dvs magnetventiler som är normalt öppna? Inga problem isf. Annars krävs extra styrning av dessa för att få det att fungera. Med en tillräcklig cirkulationspump och en korrekt installation som gör att vattnet cirkulerar på rätt sätt måste det bli väldigt svårt (eller omöjligt) för elektroniken att skilja mellan att "motorn är uppvärmd med motorvärmare" eller "motorn är varm för att den forfarande inte svalnat". Såvitt jag vet kan man återstarta en delvis varm motor utan att vänta på att den svalnat. ;) |
|
|
Ang. slangvärmare på nedrekylarslangen kan den inte göra mkt nytta? Termostaten är stängd så varmvattnet måste "interncirkulera i samma slang" och värma upp kylaren och eventuellt lite av motorn också. Någon riktig installation kan det knappast bli. På en E39 är det bara att sätta värmare med pump på en av slangarna till kupevärmen. |
|
|
Kan man inte ha motorvärmare så är ju bilen direkt värdelös i svenskt klimat. Är det -30 så kvittar det med batteriladdare. Ska montera in slangvärmare inom kort. Blir spännande att se när det blir kallt på riktigt vad den har för effekt. |
|
|
Hade en Nissan 200SX med slangvärmare på övre kylarslangen. Vet inte vad den hade för effekt, men den värmde rätt så bra - tills man startade, då dök tempnålen ner. Fast det kan ju ha varit så att tempgivaren satt rätt så nära värmaren, och att motorn i själva verket inte var så varm... Nej, bättre med slangvärmare mellan kupéelement och motor. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Just det, den värmde rätt så bra vid ena kanten av motorn, men motorn blev inte riktigt uppvärmd. Rätt position är mellan kupe och motor - det är ingen tvekan om det, eftersom hela vattenvolymen cirkulerar och allt blir uppvärmt. Det fungerar bara med forcerad cirkulation om bilen är någotsånär modern. Min temp sjunker inte vid start, allt är ju jämnt uppvärmt. :) |
|
|
marin849: Precis. Jag satte mig igår och tittade på hur rören går och var termostaten sitter. Precis som du säger kan vattnet inte cirkulera det hållet. Sp t.ex. Biltemas värmare som enligt anvisningen ska sitta där funkar inte på de motorer som är byggda så. På äldre motorer kanske det går. Det får bli likadant som på min e60 med en värmare på kupéslangen, med cirkulationspump, alternativt separat värmare och koppling till bilens cirkulationspump för kupévärme så den startar när värmaren är på (med 12v adapter). ***bmwcs 2202*** |
|
| Någon som har momterat en OWL slamgväare på en F10/11 525d? bilder kanske? Hade det på min e60 typ en vecka sen sålde jag den men den lilla stunden var trevlig. | |
| Jag blir inte klok på det här kan någon bekräfta om om slang nr 7 är längst till höger alltså returenLänk eller är det mitten? | |
| Oj oJ blev jätte fel sorry, Här kommer länken som var tänkt från början Länk | |
| Jag fattar noll, Länk | |
|
Det är det nog. Men ta och mät! Varm motor på tomgång, fläkt på max, temperatur på max, alla spjäll öppna max. Känn på slangarna! Returen är kallare än de andra. |
|
| Okey ska testa inom kort, Men kollar man på bilden så ser det it som längst till höger visst? | |
|
Funderar på o installera en slangvärmare på min bil. Kollade på slangarna o det verkar vara gott om plats för att göra detta, gäller bara o ta rätt slang 😀 Antar att det är den som går mellan från motorn in i torpedväggen. Är det bara sätta ett par klämmor på slangen för o stoppa vatten från o rinna ut, kapa slangen o sedan montera värmaren? Behöver man lufta kylsystemet sen tro? |
|
| Precis så enkelt är det som du skriver, Jag gjorde det på min e60 och har nu hittat rätt slang på min 525d. Man varmkör den ordentligt och fyller på med kylvätska innan du startar värmaren. Det ska vara självluftande vad jag har hört och läst här på AP. | |
| Jag vet dock inte hur jag ska göra med med kontakten på fronten funderar på låta den vara kvar i motorrummet ocj skippa göra hål i fronten, Någon som har gjort det på en M front F10/11? | |
| Japp, sitter i det svarta gummit innanför dimljuset. I stort sett osynligt och funkar bra. Om möjligt sätt kontakten ovanför ribban som delar gummit på mitten, enklare att få upp locket då. | |
| Taget, har du möjligtvis en bild på det? | |
|
Har fått bekräftat även från Defa support att det inte är alldeles självklart att bara montera dit en slangvärmare och få det att fungera och värma motorn på rätt sätt: "-Det stämmer att BMW bilarna har ett spjäll, eller en ventil till värmeväxlaren, som stängs. Den slår till när tändningen slås av på bilen..." |
|
| PS: Et önskemål från mig är (självfallet?) att motorn värms. För mig är det inte tillräckligt att själva slangvärmaren och vattnet i slangen blir varmt... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.