|
Sida 11 av 11
|
|
|---|---|
|
Sorry, här kommer en bättre länk: Länk |
|
|
Se där, blockvärmaren har "återuppstått". --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Salo, hur många ohm handlade det om? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag har kört min värmare från ANAB nu i ett år. Fungerar bra! Brände dock den första, men tror det var pga av att det inte var riktigt tätt så värmaren startade tom...:) |
|
|
Sverige, 2 Megaohm för den defekta använda och 50 Megaohm för den nya så ett litet jordfel. Jag råkade få fel värmare skickad vid reklamation av MV 3D:n som var en MV 1D. Provade megga den och den var helt utan jordfel. |
|
| Skrev fel i tidigare post. Den defekta hade 1 Megaohm. Mätningen utfördes med 250V = 0.5 x 2 som var visat värde | |
| Min MV3D från Anab höll i ett år, funkade en gång denna säsong, nu knäpper det bara i den. Funkade dock grymt bra så länge den gick... | |
|
Gränsvärdet har ju varit 1kΩ per volt. 0,25MΩ vid 250V, 0,5MΩ vid 500V. 1MΩ till jord löser inte jordfelsbrytaren (30mA), det ger en felström på mindre än 1mA. Men sen så sjunker troligtvis resistansen när elementet värms upp. Har åxå varit med om byte av LF Bros, Anab. Läckte > kom in luft = bränt element. Kommer inte ihåg resistansen, men det var närmare kΩ än MΩ. Den verkar rätt känslig för att kunna fungera problemfritt - rätt installation, rätt placering, inge luft. Har använt min nuvarande i två år. Kör men motorvärmare året runt (dock bara kontaktvärmare på sommaren). Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Beroende på var felet ligger, mätningen av den defekta gjordes på bänken inomhus tömd på kylarvätska och rumstempererad miljö efter några dagar. Det rätta hade varit att mäta direkt i bilen efter jfb löst ut. Inga andra resistiva laster igång under den jfb som tar garaget konstaterades. Men en helt ny som leder igenom är inte bra. Man kan undra vad värdet hade blivit efter fyllning av kylarvätska och ute i fuktig miljö. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.