AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.385

Hösten kommer - slang eller blockvärmare?

Sida 10 av 11
36
Näversjön
F11 520d -13
Värmaren sitter med utloppet lite snett uppåt, enligt manualen.

Länk

wa
12
wampas
F11 525dX-13
Hittade en generell beskrivning för installation Länk
wa
12
wampas
F11 525dX-13
Modifierade fästet idag för att få, vad jag tror, en mer korrekt installation. Länk
Tog även ett kort uppifrån och zoomar man in bilden Länk så står det "This side up".

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Pumpmotorn är borstlös, slitage ska inte vara beroende av hur den vänds.

Läcker det vid liggande montering/liten lutning - stor risk att man bränner elementet. Läcker det vid stående montering (vid låg placering) läcker det "bara".

Mina erfarenheter av LF Bros (4 värmare i 2 bilar).

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Angående oljetemp. Innan man startar kan den vara ~50°. Alldeles efter man startat kan den gå upp lite, sett 68° som mest, därefter störtdyka till ~5° (lite beroende på utetemp).
Det är oljan i värmeväxlaren, oljefiltret som värms upp (oljan i oljetråget värms inte, men blir mkt fortare varm med varm motor).

---
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Bästa investering jag har gjort på en bil. Tankar bilen gång i månaden kör inte speciellt mycket men har inga kallstarter alls och lyckades köra 950km blandad körning då var det 33 km kvar till tom tank
alltås landar det på 7,1 helt okey för blandad körning
36
Näversjön
F11 520d -13
Här en bild på AN MV3 när slangvärmaren varit igång i 1 timme utetemp -2°
klart godkänt enligt mig. Men det vore intressant att få lite uppgifter på en bil som har kontaktvärmare om det finns eller en med dieselvärmare "kopplad" till motorn.

Som ni ser är batteriet slut, men ett nytt AGM Banner 92 Ah är på väg :-) Samma som sitter i som original, faktiskt.

Länk

fo
6
fordf
520d Touring -09
Porsche Boxster
Tänkte dela med mig av min lösning av montage av en AN MV 3 D samt defa batteriladdare i en BMW E61. Tanken va först att sätta den på slangen mot torpedväggen från kupevärmaren. Men platsbrist, svårighet att placera MV:n "stående" (enl instr) samt att jag inte ville kapa slangar där svårighet att åtgärda ev läckage/problem i framtiden gjorde att jag valde att sätta den vid kylaren. Skaffade en BMW org slang till och "nyttjade istället kopplingarna för skarvning". Tillverkade två egna stag för montaget som håller upp/fast motorvärmaren. Funderar dock på att flytta batteriladdaren då den vibrerar mycket där den sitter..

Länk
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Fordf, har precis beställt en AN MV 3D 1000w. Funkar placeringen bra och motorn blir ordentligt varm?

Vilken W körde du på?

Hej! Jag behöver lite hjälp!
Monterade en AN MV 3D 1500w i min 523 -97 i helgen.

Satte den där slangarna till värmepaketet går in. Pga. av svårigheter att placera den så fick jag montera den så den pumpar "motströms"
Om ni kollar bilderna så har jag kapat slang "12" och pumpar i pilens riktning.
När jag kopplar på värmaren låter det som det kokar. Har haft den i ca 30sek som längst och då verkade det som den slog av.

Jag är rätt säker på att jag inte har någon luft i systemet då jag var nogrann med luftningen och har körde några dagar innan jag kopplade in värmaren.

Vad jag läst mig till så ska värmeventilen vara öppen när tändningen är av.
Stämmer detta?
Ser ni något problem med att min placering och att jag pumpar "motströms"?
Ni som har samma modell.. Hörs det väl när pumpen går?

Länk
Länk

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Ja efter 16 minuter.Har du väntat?
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja, det hörs rätt tydligt att pumpen går.
Lägg handen på värmaren när du kopplar på. Den ska inte bli tokvarm med en gång.

---
marin849: Ja jag läste nånstans att det tar en kvart för ventilen att öppna helt så det var jag medveten om.

Sverige: Jag får testa mer imorrn. Kan det vara så att pumpen ej fungerar och att endast värmaren går? Ångrar att jag inte provkörde den innan jag monterade den.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Läser detta med intresse, har precis beställt en AN MV 3D och ska installera den inom kort. Hur viktigt är det att den monteras helt "stående"? Är det ok om den monteras lutande, säg 20 grader?
Ferlin: Jag vågar inte svara på din fråga om den går att montera lutande men jag kan tipsa om att du ev. behöver sådana här Länk
Jag köpte 2 sådana och 1st slang från Biltema, art nr 52503
Länk
Hej igen!

Min AN MV 3D skjuter proppen nu men ANAB var snälla och skickade en ny.
Jag hade ritat in placeringen på pumpen fel i mitt förra inlägg.
Här kommer en ny, den gröna ringen med en pil är värmaren.

Länk

Jättetacksam för synpunkter på denna placering, vill inte att en till går i sönder.
fo
6
fordf
520d Touring -09
Porsche Boxster
Chip_saffire Länk
Hej! sent svar men....
Ja det funkar bra där den sitter. ja det blir ordentligt varmt. Köpte 1500W

Lösningen är klockren tyvärr verkar kvaliten på motorvärmaren vara dålig. Jag med har fått byta. Pumpen slutade fungera, troligen släpper den in fukt. Jordfelsbrytaren slog till. Det var så jag upptäckte det. Min kompis har fått byta 2 (har nu gett upp) Inga problem hos ANAB, man får alltid en ny men det är ju skitgöra att byta...
Har nu satt in en ny och det funkar som det ska igen...men för hur länge?
bo
16
bosv
F11 520d xdrive -15
Hej kapar tråden med en undran.
Någon som har ensådan här värmare?
Länk
Verkar enkel att installera.
/bosv
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länken funkar inte...

---
*S
93
*Salo*
530iA Touring -06
335iA -07
MB E63 BiTurbo -12
Jag monterade också en AN MV 3D som fungerade i några dagar men som sedan löste ut på jordfelsbrytaren. Jag testade att megga den och den hade ett stort jordfel. Jag fick en ny som jag för nyfikens skull meggade innan montering. Den hade då ett litet jordfel direkt uppackad från paketen...

Detta gjorde att jag gav upp. Det fick bli en Defa blockvärmare. Bättre än inget...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.