|
Sida 7 av 7
|
|
|---|---|
|
Sicken jävla julgran! Grymt! Undra om det e nån jäkla speciell temp det ska va på diff oljan också? :-) verkar gå i uppåt 3 liter enligt realoem. Var det oljan jag länka till som du köpte? Borde vara rätt? |
|
| Extravagant:Har du kört oljebyte än? Kan säga att min låda lirar fin fint o har inte rasat än :-) | |
|
Testa idag o köra ett byte av diffoljan. Upp på lyft o skruva loss pluggen till diffen. Försökte kolla nivån. Haynes rep handbok säger: oljenivån ska vara upp till påfyllningshålets nederkant. Om så inte är fallet tillsätter du du den specificerade oljan tills nivån når upp till påfyllningshåletsbotten?? Hänger inte med där. Först nederkant sedan botten? Samma fast dom skriver det olika? :-) Försökte iaf kolla nivån. Inte lätt då hålet sitter snett uppåt och det inte finns mycket plats att kunna titta rakt in. Iaf ficklampa o o ett försök. Inte tillstymmelse upp till nederkant. Försökte guppa bilan lite för att se om det om det skulle skvalpa över lite men icke. Ja,ja tänkte jag ,försöker suga ut lite iaf med denna handsug/pump:Länk. Sjukt kass pump/sug förövrigt. med medföljande stenhård plast slang. Fick ut 3-4dl bara. Då slangen ej gick att böja. Körde in slangen långt. Man behöver en slang böj för att komma ner o suga. Fyllde på 4-5 dl. Visste inte om jag våga slänga i mer. Har kollat på vissa klipp där folk gör detta ingrepp. Nån suger ut en liter o fyller på lika mycket:Länk. Här en annan video där man fyller på tills det rinner över:Länk Tror ni jag har låg nivå av olja i diffen? Kunde säkerligen hällt i resterande halvliter av flaskan. Lyften jag använt är av denna typ:Länk |
|
| Gaspo: du ska fylla på tills det rinner över från påfyllnings-hålet. Jag har fortfarande inte bytt min, ska se om jag kan smöra in mig på en bekants verkstad. | |
|
Fyll tills det börjar rinna ut ur hålet - då är det i nivå med nederkanten av påfyllningshålet...och det är korrekt nivå! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok då misstänker jag att jag har riktigt dåligt med olja i diffen. Då jag inte såg olja när jag lossa pluggen. Ska väll inte behövas några speciella procedurer för att kolla nivån. typ att man ska behöva köra ett bra tag för att oljan ska bli varm o sedan vänta ex antal minuter. | |
|
Det skall inte behövas någon speciell procedur med varmkörning, men det kanske kan vara lämpligt att låta prylarna tina upp lite om man kör in från -20 grader C eller så... Om oljan är hyfsat varm, underlättar det iofs pumpningen upp till diffen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Får slå i det jag har kvar av flaskan. Blir då 0,6l jag fyllt på. Hoppas man står hyfsat vågrätt bara. Förresten dom är kanon flaskorna Castrol har. Att man drar upp en ordentlig pip är ju kanon. Slipper använda pump för att fylla på. Bara trycka ut från flaskan. :-) | |
| Fick i knappt 200ml till så börja det rinna ordentligt. Så 3-400ml totalt saknades. Beroende på hur vågrätt bilen stod :-) man vet aldrig med pelarlyftar :-) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.