AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
13.095

2013 320d F31 Diff olja

Sida 6 av 7
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
JSN:Tömde ur o fyllde på nytt. Ingen sköljning.

IR655:Jo det e skönt även att det blev kostsamt i slutändan :-). Tråget en lax,oljan 750:-,hall/lyft hyra 800:- med en sne jävla lyft :-)+2470:-. Men,men man lär sig efter sina misstag.

Två sköna ryssar som går all in:

IR
74
IR655
2015 F11 530dx GDM Tune 331hk/675nm
Haha! Dom där ryssarna går all in och byter mechatronics'en. Dom kan läcka från den delen som jag förstått. Hans tråg såg ganska blöt ut från nån läcka så...
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Härligt att det löste sig. Funderar starkt på att köpta tråget å oljorna själv men låta en verkstad byta ut allt.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
gaspo; Så vitt jag kan se i ZF:s listor så är din länkade olja inte en godkänd olja?

Du kanske blandar ihop det med att Motul påstår att den ska motsvara?
Men jag är rätt övertygad att ZF inte har godkänt denna olja. Jag personligen skulle inte våga rekommendera någon annan olja än den som ZF tagit upp i sin lisa över godkända oljor. Vad du själv väljer att köra på för olja är ju en sak men att generellt lova andra bilägare att oljan möter alla kraven är ju lite mera riskabelt, eller hur? Jag skulle i vart falla vara försiktig med ett sådant påstående.

ULF: Vet att du har problem med mig o jag VERKLIGEN med dig! Vart LOVAR jag andra ägare? Jag skriver att den möter kraven,visst kanske klumpigt av mig o skriva så. Får väll formulera om mig:om man läser databladet så verkar denna olja kunna,kanske vara något att ha. Men Säg mig varför skulle Motul,Redline,Eurolub etc våga skriva som dom gör. Dom måste ju kunna möta kraven som ställs. Sedan om ZF inte har godkänt dom eller ej ja vem vet.

IR655 skriver att hans olja också möter KRAVEN. HAR DU LÄST TRÅDEN.

Jag har lagt ut 2470:- mer än vad jag räkna med. Dessa pengar hade varit roligt att ha till annat.

Ber så hemskt mycket om ursäkt om jag råkat haverera någons automatlåda.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Extravagant:Tack! Ja fan om du e osäker lämna in.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ringde o prata med Motul idag. Trevligt samtal skönt o veta att man har riktigt bra olja i lådan.

Extravagant:Köper du tråget på eBay o får med skruv som jag fick. Kolla skruven noggrant mina var för långa för vissa hål. Använde dom gamla.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Eftersom det är ZF som tillverkar lådan så skulle jag nog föredra att fråga dem.

Om man frågar försäljaren som tjänar pengar på att sälja oljan så är väl svaret rätt så givet, eller..?

Men förhoppningsvis så har du väl en hyggligt acceptabel olja i lådan(?).
Dock är den inte godkänd eller rekommenderad av ZF och därmed finns inga garantier för att oljan skulle vara "riktigt bra" för denna ZF låda.

Man kan leva på hoppet eller så kan man välja en garanterad produkt.

Jag påstår inte att du gjort fel utan för informationens skull berättar jag bara hur man kan göra för att säkerställa att man gör rätt, om någon annan skulle föredra det...
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
ULF513. Som jag ser på ZF lista över godkända oljor krävs det för 6HP19 lådor endast att oljan ska vara klassad enligt spec 83220142516 villet Motul oljan är. Det är endast såvitt jag kan se i listan endast 3 och 4 växlade oljor som måste vara av visst märke...? Motil är ju dessutom stora så tror knappast de skulle lista fel på hemsidan. Men om du kan övertyga mig/oss om motsatsen så varsågod.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf:Kontrar genom att skriva:om man frågar ZF som tjänar pengar på deras olja så sjävklart ska det vara deras olja. Herregud Ulf tror vi alla vet att ZF skriver o säger att det bara ska vara deras produkter i deras lådor. Dom har säkerligen hemliga ingredienser. Men jag litar på Motul som är ett oerhört stort o välrenommerat företag plus verkstan som utförde jobbet. Oljan ska vara riktigt bra o det litar jag på.

Alla gör vi som vi vill!! Rätt eller fel ja vem vet. Men en sak Ulf,att jag generellt lovar andra ägare är ren o skär BS. Jag skrev/skriver att det ska vara en mkt bra olja. Sen får ju folk göra precis vad dom vill.
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Citat:
"Denna olja möter alla kraven"
Detta tolkar jag som ett generellt löfte.

Det kanske är en feltolkning av mig, men om jag feltolkar dig så finns givetvis risk att även andra feltolkar dig.
Då är det väl bara bra att du och jag kan hjälpas åt att i positiv anda försöka rätta till detta missförstånd?

OBS: Återigen, jag påstår inte att du gjort fel!
Men för informationens skull berättar jag bara hur man kan göra för att säkerställa att man gör rätt,
om någon annan skulle föredra det...

Vet inte varför du kämpar emot att jag ger sådan info till andra?

ZF publicerar en lista med många godkända oljor.
Jag (m fl?) har länkat till den i annan tråd på detta eminenta forum. Använd gärna sökfunktionen.
En majoritet av produkterna är sådana som ZF själva INTE säljer.
Jag har inte funnit din olja i denna lista.

PS: Du må ha problem med mig, det är helt upp till dig själv, men jag har inga som helst problem med dig.
Att kunna skilja på sak och person är viktigt för mig.
IR
74
IR655
Jag slänger in att jag är nöjd med mig själv och mitt samvete om jag använder vätskor/oljor som möter tillverkarens spec. Bara för att BMW tex rekommenderar Castrol till motoroljan kommer jag inte och springa och köpa Castrol. Jag är lika nöjd med Allan Ballans motorolja som möter spec XYZ (överdriver för att föra fram min poäng).

Jag kör för övrigt Mannol i motoroljan, återkommer när/om allt rasar (ironi).
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Länk Sidan 4. Godkända oljor för 6HP19: > BMW Oil No. 8322 0142516. DVS den Motul olja som gaspo hänvisat till. Däremot, s 5 samma dokument så står det att för 3 och 4 växlade lådor skall det vara den olja ZF hänvisar till i dokumentet. Har du en annan dokument du pratar om Ulf? Lägg märke till här att jag inte är GASPO och är helt neutral vad gäller era tidigare problem. Jag är endast ute efter rekommenderad olja till mitt byte och skulle jag följa ZF dokument kan jag lugnt också välja den MOTUL Gaspo hänvisat till. Men länka till någon dokument så jag själv får läsa....

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ulf:Motul bl.a. möter specifikationerna (kraven) det e något Motul får ta på sig. Skriver bara vad jag läst i Motul datablad. Nä den finns inte i ZF's godkända lista. Har inte påstått att den är godkänd heller. Skriver även längre upp att det kanske va dumt formulerat av mig. Att den möter KRAVEN. Den möter specen skulle jag skrivit. Läs några inlägg upp.

Jag motarbetar inte dig. ZF skriver o säger att man skall enbart använda deras olja. Gör detta allihop. Men jag har rätt o göra va fan jag vill.

Att du inte skulle ha problem med mig nä nä. Det e inte första gången du ger dig på mig. Du hånar mig i andra trådar o har så gjort innan.
IR655:Skriver att hans olja möter specifikationerna i ett tidigare inlägg. Men detta skriver du inget om?
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Till er alla;
läs gärna mitt svar igen här ovan 08:49.

Vem som helst av er får påstå precis vad han vill och jag har inte sagt att någon av er har gjort något fel.
Skulle ni också på samma sätt kunna tänka er att acceptera min kompletterande info, som i välvilja även är riktad till andra som läser denna tråden?

Ytterligare förtydligande:
För att hjälpa andra och för att undvika missförstånd har jag i positiv anda försökt att informera.
Vare sig BMW eller ZF har godkänt denna olja (så vitt jag vet).
Att andra, vem som helst, påstår att deras egen produkt "möter kraven" eller något liknande uttryck, är absolut inte samma sak som att ZF eller BMW skulle ha godkänt produkten.
Detta borde ni inte motsäga och/eller det borde väl inte vara så svårt att förstå?

ZF:s lista över godkända produkter upptar många oljor, INTE bara sina egna oljor.

Jag har inte tillgång till uppdaterad ZF-lista just nu, men använd gärna sökfunktionen så hittar ni nog ganska enkelt min eller andras tidigare publicerade listor i detta forum, eller på annan plats
(om ni nu mot all förmodan skulle vara intresserade av fakta och sanningen!).
ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Slutsats. De oljor som är klassificerade som är klassificerade enligt BMW M1375.4 / 83220142516 möter de krav ZF har på oljorna men är INTE godkända av ZF.

Precis om vilken motorolja som helst. Vissa bilfabrikanter såsom BMW och Volvo rekommenderar eller godkänner endast vissa oljor (läs Catrol för dessa två märken) men andra motoroljor som möter specifikationerna för motorolja är riskfritt att hälla i motorn. Ungefär så!

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Ingen motarbetar dig!!! Det jag skrivit är ju bara info om den olja verkstan hällt i och säger är alldeles ypperlig. Får jag inte skriva detta? Jag rekommenderar ingen något. Har heller inte påstått att den är GODKÄND! Den finns inte med på GODKÄNDA oljor.

Verkstaden hällde i denna. Jag litar på dom. Men jag får väll hoppas på att min låda inte rasar nu. Ringde för säkerhetskull upp verkstan o prata med dom igen och dom "påstår" att den är kanon och fungerar alldeles utmärkt till din låda.

Jag e hemskt ledsen om någon uppfattar det som att jag skriver att denna olja är bäst o den ska ni använda.

ex
231
extravagant77
325i Touring E91 2006
Jag kör på Eurolub Gear Fluide BM Special och för mig räcker det att den möter spec för min automatlåda.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Extravagant:Precis!

Har nu pratat med Motuls representant i Sverige i 45min. Mycket givande samtal. Och att han tog sig tid att förklara trots att han var hemma med sjukt barn.Han berätta allt mellan himmel och jord angående oljor. Han pratade inte bara väl om Motuls oljor utan även andra märken.

Enligt Motuls datablad så står BMW's egna reservdelsnr på oljan med kolla gärna Motuls hemsida för datablad. Detta nr får du inte skriva i ett datablad om den inte uppföljer kraven godkänd av BMW. Då blir du illa kvickt knäppt på fingrarna av BMW.

Verkstan jag lämnade in min bil hos har handlat olja från Motul i väldigt många år. Och är väldigt kunniga på BMW. Jag litar på dom och Motuls representant att jag har en kvalificerad olja i min bil.

Sedan än en gång jag påstår inte att denna olja är bäst eller att man ska hälla i denna. Jag skriver bara vad jag läst och fått berättat för mig.

Upp till var o en att hälla i vilken olja dom vill. Jag tar inget ansvar för det.

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
IR655:Var det några probs o byta diffoljan? Jag slängde min pump jag hade till växellådsoljan rätt in i väggen så den sprack. Så har ingen pump längre. Men såg att castrol oljan har en liten pip kanske funkar o köra in oljan utan pump? Var det denna olja du använde:Länk. Vad var det för size på Insex? Jävla jätte bult :-) verkar vara M22 enligt realoem.

Äh kom på nu att du måste ju suga ut den befintliga oljan. Det finns ju ingen dräneringsplugg.
IR
74
IR655
Gaspo:

Tänkte precis skriva att den gamla oljan måste sugas ur och nya pumpas in. Jag har dock inte hunnit byta oljan än då semester och ny jobb-schema kommit i vägen för de :-)

Däremot hade jag tid att installera 2x12" LED ramper till extraljus innan jag åkte iväg på semester 😂🤔
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.