|
Sida 4 av 7
|
|
|---|---|
| Vad är normal arbetstemp? Kolla idag 87 grader efter normal körning | |
| Verkar väl vara normalt med den tempen du läst av då 75 grader är tempen för lock-up av sista växeln eller något jag läste lite snabbt nån stans :-) | |
|
En fråga till här. Det ska ju vara ca sex liter i tråget. När ni beställer olja. Köper ni sex liter eller har ni en extra liter till hands just in case? |
|
| Jag tar alltid extra just in case. I mitt fall beställde jag 20 liter bulk så jag har både extra och olja till några byten till. | |
|
4-6liter!! Säger dom iaf på videon. Så jag hoppas jag e safe med mina 6 liter :-). IR655:Dum fråga kanske men drog du åt avtappningspluggen på det mya troget? Borde väll sitta redan med sina 8nm? |
|
| En till fråga dom säger att det ska rinna lite tunt för korrekt påfyllning. Men det droppar ju för fan på videon:-). Om det bara droppar så känns det ju som att det e på väg o bli för lite olja. | |
|
@gaspo: droppar det vid 40 grader så är du safe. Då är det max nivå i lådan. Droppar det vid 50 grader så är det mindre bra för då är du vid Min nivå i lådan. Nu va de andra temp värden i 6HP lådan så se till att det droppar/rinner tunt vid det lägre oljetempen så är du safe. Rör inte avtappningspluggen på nya tråget, min var redan dragen så din lär vara det oxå. |
|
| Först ska man sätta på bilen växla r,d,123,P korrekt? Sedan ska motorn fortfarande vara på. Då ska jag kolla tempen med inpa när den når 30 så får man fort som fan hoppa ur bilen,hissa upp ur med pluggen. Hoppas man hinner detta innan oljan blir för varm. Datqn kommer ju ligga i bilen. :-) | |
| Eller vara två personer...? | |
| Stämmer gaspo, men jag lämna bilen på ramp/domkrafter när jag växlade igenom alla växlar etc. Med bilen igång så va de bara att rulla under bilen och kolla nivån och pumpa i mer. Mkt lättare om man är 2. | |
| JSN:Ehhh jo! Men tänkte göra detta på Fredag o då har jag ingen polare som kan hjälpa mig. | |
| Slangen: Har både en liten mejsel med hylsfattning och litet 1/4 spärrskaft. Om jag använder mejseln ska man då dra tills det tar riktigt stopp eller det bara nyper. Kan tillägga att jag e hyfsat stark i både handleder och underarmar inte för o skryta. Så frågan e ska man dra tills det säger stopp ordentligt eller ska det bara nypa? | |
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Toksvårt att förklara i ord. Jag skulle säga mittemellan dina två alternativ :-) Jag brukar ofta rekommendera att man använder en momentnyckel i en början och får en känsla av hur mycket som är 10 Nm, 50Nm, 100Nm och såvidare (jo jag vet att det är skillnad att dra med en 20 cm lång momentnyckel och en skruvmejsel - men ni förstår min poäng). Därefter kan man börja lägga undan den då man har en känsla för vad som är lagom (eller att man har momentnyckeln i handleden som alla uttrycker det). Ska erkänna att jag inte använder momentnyckel så ofta numera, men i början så drogs både ventilkåpor, dräneringspluggar och allt möjligt med momentnyckel. Nu åker den fram lite då och då (eller om jag känner att jag skulle vilja känna på vad tex 10 Nm är igen). För hur vet man vad som är lagom om man aldrig dragit åt en skruv korrekt? Du har ett ganska stort glapp mellan att den sitter lös och att du drar av skruven - var någonstans ska du lägga dig där emellan? De flesta kan hantera det här fint, man ser liksom att en M6 skruv inte klarar av alltför mycket och att man inte ska dra så hårt så packningen kläms ihop som en tändkrämstub och pressas ut åt båda sidor som man trampar på en banan. Men vi har nog alla stött på de där reparationerna där både det ena och det andra har dragits åt för hårt så material och annat gått sönder :-) Jag brukar även ibland låta folk prova på att dra hjulskruvar med en momentnyckel inställd på 110 Nm (det är där ungefär där det brukar ligga) och alla har i princip sagt : Oj, ska de inte dras hårdare än så !? eller Oj, jag trodde man skulle behöva ta i jättemycket mer för att dra åt med 110 Nm!! |
| Gaspo, vart bor du? Är inne på mobilen så ser inte om du är i trakterna så kommer jag o hjälper. | |
|
IR655:Såg att du bor i Nyköping. Jag bor i Göteborg så det e väll ungefär 35mil mellan oss :-) Grymt schysst av dig att ställa upp iaf. Fan nått nobelpris borde gå till dig. Slangen:Känner mig ganska säker på skruvning. Men det e ju skillnad på att dra nått så att det säger stopp eller bottnar o dra nått så det bara klämmer åt lite. Man drar ju ofta tills det tar stopp/bottnar sedan med moment. |
|
![]() 13.403 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Hade du bott lite närmare Malmö så hade du mer än gärna fått låna den lilla momentnyckeln - bara för att prova på hur lite/mycket 10 Nm egentligen är. Men om du skruvat en del så tror du fått en ganska bra känsla vad som är lagom att dra åt. Jag skulle säga att dra åt snug och sen dra åt tills det börjar ta emot en del. Men om vi säger såhär, du får ta i ganska bra med en skruvmejsel för att komma upp till 10 Nm. Jaja, jag vet - värdelös beskrivning - men det går inte att beskriva bra i ord. Alla använder olika ord och alla har sina egna defintioner på stopp/bottnar/snug/klämma och allt annat :-) Men vi kan faktiskt ge någon fysikalisk referens. 10 Nm är ju momentet som blir om du hänger en 10kg i ett snöre längst ut på en 10 cm lång stång. Ett enkelt experiment är att lägga en stång på ett bord, hänga 10 kg i ett snöre exakt 10 cm från bordskanten. Den kraften du behöver dra upp stången för att den inte ska trilla ned är i runda slängar 10 Nm och när man känner det motståndet när man drar runt skruven så har man dragit den till 10 Nm. I runda slängar... Inte exakt, men ganska kul experiment oavsett... |
|
Slangen:Thx! Beror väl lite på hur lång stången e också om man ska få exakta värden? :-) Jag har en momentnyckel. Köpt på Jula enkel men fungerar förvånsvärt bra. Har använts till spridare,högtrycksrören etc. Jämförde med polarens för 1800:- nån enstaka nm skilde. Tyvärr går min från 19-120 o polarens 30-200 har jag för mig. Så kan inte låna hans. O köpa en för sura pengar för jobb som man kanske gör nån enstaka gång nä. Har redan lagt ut sura pengar på filter,olja ,bits hylsor,lyft hyra. För mig e stopp när man drar något o känner att där sitter den drar jag mer går den av :-) Sedan e det ju lite olika från vad det e man drar åt. Kommer ihåg när man var yngre o råka dra av en av pinnbultarna till oken. Dessa e ju extremt känsliga. Lyckades dra av en hjulbult för inte så länge sedan också. Men det var mer otur. Tyvärr tappar ju järnet hållfastighet mer o mer ju mer du dra av o spänner på. Jag kör på mejsel med hylsa o drar åt men inte för kung o fosterland :-) Tack för alla tips grabbar. Ska bli roligt o sitta med datan o kolla tempen o sedan ut fort som fan och hissa bilen. Iofs så tror jag inte lådans olja hinner stick iväg många grader på en minut :-) |
|
| Bästa tråden på länge 👍 | |
| Har panik tömt all olja. Fyllde på men redan vid 3,5l börjar det sippra ut när jag fyller på. Jag fick säkert ut 5-5,5 liter! Arbetstempen e 45 grader fortfarande efter 2 timmar!! | |
| Tempen sjunker väldigt sakta. Ha tålamod och håll koll på när du är nere under 30 grader och se om du kan få in dom där sista 2-2.5 litrarna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.