|
Sida 3 av 7
|
|
|---|---|
| Vart hittar man en momentnyckel som bara drar 10nm? Min nuvarande har 19 som minsta. | |
| 10nm är nästan ingenting. Se bara till att du drar bultarna i "zig-zag" mönster och dra dom med en 1/4 spärrskaft. Gummi-packningen runt tråget ska bara klämmas lite, inte mer än så. | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har denna (3-25 Nm med 1/4" fattning) Länk Använder den dock inte så ofta men händer ibland att jag drar fram den för lite viktigare skruvar än andra (tex banjoskruvarna för oljespridarröret på vissa toppar). Men som IR65 säger, 10 Nm är nästan ingenting. FÖRUTSATT att man VET detta! Eftersom 10 Nm är nästan ingenting så finns det många silverryggar där ute som drar åt för hårt och skadar packningen. Ju mindre verktyg, desto mindre skada kan man göra :-) Så använd det minsta 1/4" spärrskaft du har som tex ett lite stubbspärrhandtag eller kanske en skruvmejsel med hylsfattning - det blir nog i runda slängar 10 Nm när man drar åt med en sådan och risken för att dra åt för hårt är mycket mindre. |
| Har ett litet från Kamasa ,10nm drar man ju för fan för hand :-) Det e löjligt lite. Livrädd för o dra för hårt. Men man får väll gå på känsla. | |
| IR655:Drog du med moment eller vanlig spärr? | |
![]() 13.402 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Well, man drar 575 Nm för hand också :-) Tror det är det moment centrummuttrarna på nuvarande Porsche Carrera Cup Scandinavia bilarna ska dras med. Alltid lika fascinerad av momentnycklarna som används :-) De klassas garanterat som destructive weapons i USA... Länk |
| Jag drog utan momentnyckel. Använde 1/4 spärrskaft och gick på känsla :-) | |
| Herrejösses :-). Menade innan att man drar 10nm med i princip fingerkraft :-) | |
| IR655:Bytte du påfyllnings skruven? | |
| @Gaspo: Yes! Det kom en ny med tråget plus nya bultar till tråget. Jag sparade dom gamla som reserv ifall att. | |
|
Hejsan alla kunniga! Undrar om det är denna olja som skall vara till en BMW E91 325i 2006 automat? Tänkte göra oljebyte på automatlådan. Länk |
|
| @extravagant: tror du har samma låda som gaspo så du bör då använda oljan som du länkat till. Det finns billigare tillverkare av oljan som uppfyller alla specar så kolla runt lite innan du beställer ZF original oljan. | |
| Finns det någon moderator som kan ändra titeln på tråden "växellådsoljebyte" eller liknande så andra kan hitta tråden och använda info som finns här. | |
|
Tack för svaret. Funkar nån av dessa? Länk |
|
| Du har 19Z lådan. Eurolub funkar alldeles utmärkt. Beställde själv 6liter. | |
|
Annars finns detta som uppfyller specen till era lådor. Jag kör med Mannol i alla mina bilar och har aldrig haft problem. Länk Vill ni köpa original olja får ni göra det oxå :-) |
|
|
IR655:Bytte du även den där kondom liknande packningen som verkade följa med din sats. Dom byter ju inte den på ZF videon. Men det verkar som att den rekommenderas att bytas också. Men det kanske e overkill? Hitta en spruta denna borde vara ok:Länk |
|
| Tackar Gaspo å IR655. Blir nog Eurolob 😊 | |
|
@gaspo: Den där sprutan funkar nog kanon. Ang den svarta plast grejen med o-ringen mitt i (heter mechatronics) så är det bara att skita i den om du får den med kittet. Den packningen sitter högre upp i växellådan och man måste skruva bort hela elektronik delen som blir synlig när man tar bort tråget. Inget man byter i onödan mao :-) |
|
|
IR655:Nä fy fan det gör jag inte. Beställde filtret från din snubbe igår. Han skicka idag. Så på Fredag då jävlar :-)) extravagant77:Enkelt o bra pris o beställa här ifrån sverige. Det var därför jag valde Eurolub. Ska vara en riktigt bra olja också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.