|
Sida 2 av 7
|
|
|---|---|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Bra länkar från er allihopa! Måste erkänna att byta på moderna automatlådor har blivit mer och mer komplicerat, så det är något jag personligen ogärna gör tyvärr (som beror i första hand på att jag känner mig något osäker inom det här området). Som ni nämner så är det viktigt att bilen står vågrätt men som gaspo nämner så har jag sett att även temperaturen är viktig (tydligen expanderar oljan mer än vad man tror). Har man INPA som gaspo har så bör det inte vara några problem, men vet i tusan om den temperaturen finns med på enklare OBD-II verktyg (antagligen inte). |
|
Jag har inte INPA, men jag har en kina kopia av Delphi/Autcom och deras OBD läsare. Det gick att hitta 3-serien F31 upp till 2013 på mjukvaran som kom med så jag gick in på växellådans menyer och läste av tempen där. Det går alternativt att göra som ZF videon visar och använda en sån där laser-temp mätare. På min låda ZF8HP45 så kollar man nivån mellan 40-50 grader C, 40=max och 50=min nivå. Lycka till gents! Det är lättare än vad det ser ut så avskräcks inte! :-) |
|
|
Vad tror ni om detta kitt måste ju passa min bil. Har ju samma låda som alla bilar det länkas till. Men 3 serien finns inte med,men motorn finns med??? Länk |
|
| IR655:Älskar utmaningar ;-) | |
| Gaspo: jag har inte läst på vad -09an 320 har för automatlåda, men tror det är den där 6HP19 eller 21Z. Om du har bättre koll än mig ang vilken låda du har och siffrorna stämmer med annonsen så kör! :-D | |
|
Har länsat ebay nu. Och kommer troligtvis undan med 1600-1700:- för 6 liter original ZF Lifeguard 6 som är bmw orginal oljan. Sedan Original filtret från ZF, fast det tillverkas av Filtran. BMW skulle ha 2136 för 6 liter, och 2560:- för filtret. 4696:- Finns ju Mann filter för 1300:- på reservdelar24. Sedan finns det original oljan på en svensk oljesida för 256:- litern. Dryga 2800:- |
|
|
Helt sjukt! Jag har fan inte köpt något till bilarna (eller ganska mkt annat) från Sverige på hur länge som helst pga just detta! Uppdatera hur de gått sen! Dräneringsplugg: 10mm insex Påfyllningsplugg: 8mm insex Tråg: Torx 40 Kanske samma till 6HP För att fylla på oljan använde jag en pump jag har till att flylla växellådshuset på min båtmotor. Finns på biltema för en billig peng om du redan inte har en! |
|
| Tack för tipset. Har ingen pump får kolla biltema. Det lustiga jag tycker är i beskrivningen i videon. e att man ska ju starta bilen. sedan vad jag uppfattar lägga i drive sedan reverse och efter detta manuellt läge o växla upp till treans växel. För att slutligen gå över till P. Efter detta ska man inte stänga av bilen utan den ska vara på tomgång .Sedan ska man kolla oljan vid 30-40 grader. Fan oljan hinner ju säkert bli varmare än så innan man hinner kolla :-) | |
|
Ja juste! Kanske ganska viktigt moment just när du ska fylla på så här kommer mer tips! 1. När du installerat det nya tråget/filtret så börjar du pumpa i ny olja vid sidan och ovanför tråget. Bilen skall i detta läga vara avstängd, vågrätt och förmodligen på lyft eller som jag gjorde, ramp i fronten och domkrafter i bak. Pumpa i by olja tills det börjar rinna ut ur påfyllningshålet. Skruva dit pluggen med fingrarna så du kan öppna den lätt inför nästa moment. 2. Starta bilen. Börja göra regndansen enligt ZF's instruktioner och gå igenom alla moment med växlarna. Med bilen igång på tomgång och i P kryper du under bilen och öppnar påfyllningspluggen. Börja pumpa i mer olja tills det rinner ut lite från påfyllningshålet samtidigt som du har koll på att oljan ligger inom 30-40 grader. Du borde hinna med steg 2 innan oljan blir för varm då själva dräneringen och obligatoriska fika pausen ska ta en stund så allt hinner kyla ner sig ;-). Annars väntar du med steg 2 tills du ligger under 30 grader. |
|
| Fan dryga 300:- tog biltema. Fan va snål jag e. Finns det billigare måntro? :-) | |
|
49:90kr Länk En sån använde jag. |
|
|
Tack! Fan denna annons e ju sjukt svårtolkad:Länk. När börja man skriva original inom situationstecken? Antingen e det ju original eller inte. På bilden så e det ett original. Och det står ZF tillverkare och korrekt nr. Men i hans text inget om detta. Hur fan ska man tolka detta. |
|
|
Varför överväga att köpa en del där du inte har en aning om vad du får egentligen? Du gör bytet kanske en eller max två gånger sammanlagt och då kan väl inte någon hundralapp hit eller dit spela så stor roll!? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Stör mig bara på annonsen Johan. Sedan finns det ju andra mer korrekta annonser på dessa original filter från kända tyska säljare på eBay för runt 1100-1200:-. Blir självfallet hos nån av dom. Kan jag tjäna en tusenlapp o köpa från eBay säkert så gör jag det. | |
|
Gaspo, det är inget fel att köpa billigt om man vet vad man får - men dylika annonser som du länkade till släpper jag direkt till förmån för någon med korrekt/nödvändigt information. Just filter är en artikel där det kan få katastrofala/dyra följder om man får ett undermåligt dito... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Enligt min försäljare i tyskland så är det IBS Filtran som gäller. Min första var en billig variant av märket MAPCO som läckte vid packningen. Kontaktade försäljaren och han föreslog IBS vilket sitter original tydligen. Han stod för frakt för den defekta billiga tråget, men jag fick göra om processen och köpa ny olja. Spara inte på några hundralappar på tråget. Se om du hittar nån IBS filtran. Jag kan länka till min säljare i DE. |
|
| Jo jag vet att det är Filtran! Det ser man klart o tydligt på dom pålitliga försäljarna. Men länka gärna tack. | |
| Hitta Eurolub BM spezial till min låda nu. Skall vara en riktigt bra olja. Och uppfyller alla kraven. 116:- litern här i svedala :-) | |
|
Länk Där har du ett original filter från säljaren jag köpte min från. :-) Dubbelkolla bara att det är till din låda, jag va inne och kollade lite snabbt! |
|
| :-) lustigt precis därifrån jag skulle köpa! Tack. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.