|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| 330e ! :-D | |
|
MUC: Tack för länken - skall ut o testa en C-klass. Passaren vet jag hur den är. Ja 330e är också intressant - men finns den bara som sedan? Fåfängd som jag är uppskattar jag hellre kombi eller ek coupémodell :-) |
|
|
Förutsättningar låter som flera sagt, lite snurriga. Antingen är det förmånsvärde på 6100 kr/m som avses eller en leasingkostnad om 6100 ex moms . Sen är ju frågan vad leasingkostnaden i så fall avser. Finansiell leasing till vilket restvärde eller operationell leasing som ska inkludera vad då? Om man antar att det avser förmånsvärdet, så kostar det med 50% marginalskatt 3050 kr/mån att ha förmånsbil minus nuvarande bilkostnad (som upphör) medan alternativ 2, att avstå, innebär bibehållen nuvarande bilkostnad + 2500 i lönetillskott efter 50% marg skatt. Om vi antar att nuvarande privatbil kostar ca 4000/m så ger alltså alt 1 en kostnad på 950 kr medan alternativ 2 kostar 1500 kr. Sen få man lägga till effekten av tjänstekörningen, dvs vad får ni per mil för att köra privat bil resp förmånsbil i 42 mil per månad i tjänsten och ev andra förmåner såsom garageplats och trängselskatter som är skattefria vid förmånsbil. |
|
|
En uppdatering... Det är 6,100kr ex moms för leasingkostnaden som gäller. Autolease är leasingbolaget, är de OK att ha att göra med? Antar att kostnaden också skall omfatta vinterdäck. Leasingperioden är 36 månader. Man är inte begränsad till särskilda modeller utan har fritt val så länge bilen godkänns av dels Autolease samt även VDn på företaget. Misstänker därför att en Macan Business edition för 5,995kr ex moms blir svår att få igenom likaså en billigare bil med förväntat dåligt andrahandsvärde :-) Eftersom bränslet betalas själv så är jag främst intresserad av laddhybrid eller elbil. Tänkte prova MB C350e, 330e samt även ta med en Passat GTE som outsider. |
|
|
Förutsätts 0% första förhöjd leasingavgift eller är det så generöst som att 20% ingår? Det påverkar ju leasingavgiften avsevärt. |
|
Verdi |
När jag startade en tråd om C350e i våras så fick jag denna: Länk Nu verkar Mercedes ha svar på tal men ingen rök utan eld? Man ska även ha klart för sig att batterierna sväljer en del av lastutrymmet. Så det blir en vingklippt kombi. Fortfarande bättre än en sedan men om man vill ha kombi så kanske man även vill ha stort utrymme? Hur kommer man fram till restvärdet? Det påverkar leasingkostnaden ganska mycket. Även förmånsvärdet påverkar företagets kostnad vad jag kan förstå? Men det struntar de i? |
| En fotnot är fö att BMW verkar ha bättre restvärde än MB, så kalkylen blir bättre för den förstnämnda oftast.. | |
|
Lyfter tråden lite... Har fått mer info och det är sannerligen ingen kul läsning vilka bilar som man kan knö in under 6100 exkl moms. Då det är operationell leasing tillkommer kostnader från leasingbolaget för vinterdäck, däckhotell, service, bensinkort mm. Detta verkar ligga på åtminstone 400-500kr per månad. Som ytterligare lök på laxen skall tydligen alla bilar beräknas med en årlig körsträcka på 3000mil för att det skall bli "rättvisa", vilket tar ytterligare 500kr per månad av min marginal då jag lär köra hälften. Passat GTE verkar svårt att få in, likaså MB350e. Möjligen kan en snikad 330e Sportline, en handjagad 420 GC eller en enklare C-klass fler edition gå in. Lutar ev åt att behålla 1-serien under dessa premisser faktiskt. |
|
| Kristoffer_L, det är som vanligt. Mycket låter så bra tills man får se detaljerna i ett avtal... | |
| Med tanke på att du dessutom hade fått ett löneavdrag på 5000kr/månad så är det nog inte alls en så dum idé att behålla din privata bil. | |
|
Ja, två andra alternativ är också i3:an och Golf GTE som bör gå in. Då vi har en större bil behövs egentligen ingen extra kombi. Det som irriterar mig är vilket ocker leasingbolagen tar ut. Exempelvis 248kr per månad för service på en BMW under 36 månader. Jo, tjena... Fömånsbeskattningen på vinterhjul på fula eftermarknadsfälgar från Euromaster skall vi inte heller snacka om... |
|
|
Tråkigt att höra. Det är onekligen en djungel det här med förmånsbil. Är man lite biltokig så kan det ju nästan vara en dealbreaker hur förmånsbilen hanteras. Beskattningsupplägg, begränsningar i pbb, miljöbilar osv. En kompis som jobbar på PEAB berättade att dom inte får ha större fälg än 17 tum?!? Har blivit kontaktad av Sweco angående en tjänst, är det nån här som vet hur deras policy ser ut? |
|
|
Ja det är sällan bilintresse får bestämma företagens policy. Varför inte bara ge föraren fritt val av bil givet ett antal vettiga märken med bra andrahandsvärde och serviceavtal? Då blir det ändå ett incitament för den ointresserade att välja lågt förmånsvärde och den intresserade att betala lite extra om man nu vill det. Nu är kandidaterna nere på: - Golf GTE - V90 D3-D4 - 330e Sport |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.