AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
6.158

Ännu en fråga om förmånsbil...

Sida 1 av 2
Har nytt jobb på G där förmånsbil ingår. Reglerna som gäller är att förmånsvärdet inte får överstiga 6,100kr ex moms. Inget löneavdrag gäller men om jag väljer bort bilen får jag 5000kr extra i lön. Bränslet betalar jag själv. Min körcykel kommer ligga på runt 50/50 privat och tjänst och räknar med totalt ca 2000mil per år.

Vad är vettigast av följande alternativ:

1) Behåll 118 och ta 5kkr extra i månaden?
2) Ta någon form av förmånsbil och i så fall vilken bör passa min körcykel och ovan nämnda regler?

Tack på förhand!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag skulle lätt valt en förmånsbil. 5000kr brutto är ju typ ingenting efter skatt.

Nu har jag inte förmånssnurran i huvudet men 6100 är väl rätt många basbelopp?

-------
//Lövet
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Jag hade också tagit bilen. Som jämförelse har jag också en förmånsbil, den här kostar mig c 5800kr/mån brutto, så du får ju en hyfsat fin bil för 6100.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Jag hade behållt 118, tagit de fem kakorna och lagt dem på en rolig andrabil. Kostnaden för 118 har du ju redan nu, så i praktiken får du en gratis andrabil :)
Alt 1 skulle jag tro är det bästa ekonomiskt.
Kan du tänka dig att ta bilen om man vänder på resonemanget?
Dom där 5kkr ligger ju redan i din lön men om du tar bilen så löneväxlar du den delen.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Är det inte leasingen som inte får överstiga 6.100 ex moms?
Verdi
Du får ju även högre ersättning för tjänstemilen om du behåller 118. Jag hade 38:-/milen, varav 18,50:- var skattefria. Så efter skatt fick jag 27:-/milen. Väljer du dieselbil som förmånsbil får du bara 6,50:- per mil. Blir en skillnad på 20 tkr per år netto. Eller om du får bara får 18,50:-/mil så skiljer det ändå 12 tkr per år. Minst en tusenlapp netto i månaden blir det. Antagligen runt 2 tusen i månaden. (om du kör 1000 tjänstemil per år)

Antar att de där 5 tusen extra skulle hamna över brytpunkten för statlig skatt? Dvs skatten hamnar ~46-48%. Då får du bara behålla ~2650:-/mån netto. Annars om det ligger under brytpunkten får du behålla en tusenlapp till, dvs ~3650:-/mån.

Så... I sämsta fall kostar den nya förmånsbilen dig runt 5700:-/mån och i bästa fall runt 3700:-/mån. Edit: Glömde effekten av förmånsvärdet. Du får ju skatta för förmånen också. Så om det nu är 6100:- i förmånsvärde så blir skatten några tusenlappar i månaden också. Eller tänker jag fel där?

Så billigt kan man i princip inte äga en nyare bil själv. Bara värdeminskningen är oftast betydligt högre än så varje månad. Så självklart ska du ta förmånsbilen. Är ju ett sjukt bra erbjudande.

Om dessutom den ENDA begränsningen är förmånsvärdet så gör ju arbetsgivaren bort sig. Är det moms på förmånsvärde förresten? Hur funkar det? Är du säker på att det inte är leasingkostnaden exkl halva momsen (det man får dra av) som inte får överstiga 6100:-?

Är det verkligen förmånsvärdet så kan du nästan få in en X5 40e. Tar du en 330e kan du troligen maxa den helt utan att nå upp till gränsen.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Förmånsvärdet momsas inte, så det måste väl vara leasingkostnaden som avses?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Min Audi kostar 6100kr :)
Tack för svaren - enligt policy dokumentet så står det förmånsvärde ex moms men det är möjligt att de fått det hela om bakfoten. Om det nu är leasingkostnaden som avses - vad ger då 6,100kr ex moms i förmånsvärde?

Eftersom jag kommer ha ca 10km till jobbet är jag lite inne på en hybrid av något slag för minsta möjliga förmånsvärde och sedan ha en kul andrabil.
Men annars är jag lite sugen på en 4 serie GC...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om förmånsvärdet är 6100kr/månad så blir det 73200kr/år, vilket motsvarar en bil runt 450'.

Med 50% skatt så kommer bilen kosta dig 6100*0,5 + 5000*0,5 = 5550kr/måd och du kommer få mindre i pension, än om du tar de 5000kr högre lön.

Så jämfört med att köpa en 4-serie GC privat så är det säkert lite billigare, men kanske i storleksordningen 5-20%, beroende på hur avtalet är formulerat.

Väljer du en bil med nedsatt förmånsvärde blir det såklart större fördel att ta den via jobbet.
Verdi
En privat bil för 450 000:- kostar på ett ungefär 7500:-/månaden plus bränsle om man räknar med 55% restvärde och en ränta på 2,95%.

En hybrid är som sagt given under dina förutsättningar. Blir nästan lite avundsjuk. :)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag räknar med 5000 kr månad i värdeminskning, +750 kr/månad skatt, försäkring och ränta för min bil. (1% ränta utgår jag ifrån)

Så 5750kr/månad och har då antagit 60% restvärde efter 3 år.

Så för min del (plus att jag kan inte välja en så motorstark bil som jag vill ha) är skillnaden inte särskilt stor.

Det som kan skilja i kalkylen är mer hur resten av avtalet ser ut, ingår tvätt, fria mil, självrisker m.m så blir det ju förmånligare med förmånsbilen. Men många avtal är hyfsat "torra" idag och lägger sånt på nåt konto som belastar personen.

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Håller med, hade också valt en hybrid med de förutsättningarna - fast en M-B E350e istället, fräschare bil!
Verdi
Ja, blir ju billigare om man kan låna på bostaden.

Är ändå en fördel att kunna ta kostnader med oskattade pengar och kunna dra momsen även om det belastar ett sånt där konto. Allt blir väl ungefär hälften så dyrt.
Ja MB finns ju - någon som har koll på hur de står sig jmf med Passat GTE vad gäller räckvidd? Denna modell är ju annars ett starkt kort fast Mercan känns lite trevligare att leva med i 36mån då den ger en annan flärd på bilägandet.

10km är lite lyxigt efter att ha pendlat 12mil per dag. Och en laddhybrid lär kunna fixa detta "gratis" om man bortser från elkostnaden. Fast en dag i veckan är jag stationerad på ett kontor 7mil bort men då antar jag att tjänstemilen tar hand om detta...
MU
940
MUC
M340i - 2025
Kristoffer_L:

Länk
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Du ska ha en hybrid-förmånsbil.

Solklart.
Verdi
Personligen kan jag inte med Passaten. Provade GTE i våras men även om den är otroligt prisvärd så blev jag så otroligt deppad av nån anledning. När jag satte mig i 330e och i3 kom livsglädjen tillbaka. :)

Just det. Kolla på i3 också. Otroligt smidig och snabb i stadstrafik. Den svarar direkt på gasen. Allt vrid finns tillgänglig hela tiden. Inga växlar heller...
me
364
mephisto
M240i/6 -17
Jag kom 12-14 mil i min i3 REX. Den nya med 94Ah-batteriet kommer minst 18 mil i verklig körning, BEV lätt över 20. Den nya har även 3-fas laddning.

Nu kan man även få schysst rabatt på dem och med förmånsvärde under 2000 kr brutto blir det en mycket attraktiv tjänstebil.

Provkör en i3 om ni inte redan har gjort det.

I3 är intressant men den är ju endast 4 sitsig och med 3 barn är det praktiskt med plats för 5 ibland, även om vi också har en A6 Avant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.