|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Körde lungt på mororvägen, då motortemp varning började dyka upp. blev till att stanna... Har felsökt lite och märker att tempen vandrar uppåt med 1grad/ 30sekunder.... stängde av efter 110grader och lät den svalna till 90... sen samma sak igen, vandrar på och varningen om tempen dyker upp runt 110 grader. Olje nivån är bra och vatten finns.. Först tänkte jag att motorn ej får vatten, men då jag öppnar locket verkar vattnet varmt och trycksatt! Alla tips välkommnas. Har Inpa men hemma, står nu på motorvägen och väntar bärgare. Antar jag inte kan laga bilen på plats :) | |
| Full kupevärme och AC av så kanske du kan rulla vidare lugnt? Har man ju kört några gånger. :) | |
| Kolla vattenpumpen. | |
|
Låter som vatten pumpen den är väl elektrisk på den om det är en n52 motor Mvh |
|
| n52... ahh.. bra tips.. kan man ha tur med säkring, eller pratar vi mekigt/dyrt att byta den? | |
| Hittar cirkulationspump och vattenpump, kan detta vara samma? | |
| Länk | |
|
åå man tackar! Finns det något sätt att testa pumpen? inpa felkodsavläsning fann inget nytt :/ Surt att byta den om det är något annat som är fel, även om det låter logiskt |
|
| Troligtvis pump vanligt på den motorn ska byta min nästa år och termostat hur långt har bilen rullst | |
| 17000mil. okänt om någon nånsin byttpumpen... | |
|
Låter som vatten pumpen Sätt på tändningen och ta loss kylar locket där ska du se en liten stråle Om det inte är någon så går inte pumpen Greja med detta för nått år sen på sambons 325 med n52 Den är dock lätt att byta och plug and play Mvh |
|
|
Gjorde detta test igår, hade läst samma sak, men det stod då även att man skuĺle aktivera heat on! Det var helt dött i motor utrymmet, allt som svagt lät var kupéfläkten. lyssnade i expantionskärlet samt tittade efter stråle, men ikke! Skall man passa på att byta termostaten? Har hade en felkod på någon slags förvärmning som är trasig, någon slags el värme som jag fattat det, som sitter i termostathuset?? Tack för all hjälp jag fått på detta forum! Riktigt kul att ni hjälpt mig lokalisera felet!! |
|
| Ja byt den med kommer jag med göra samt ny kylarvätska | |
|
Ja termostaten sitter precis bredvid vstenpumpen du tar liksom ner en ram som pump och termostaten sitter på Mvh |
|
|
Bytte nyss på min N52, köpte detta till bra pris: Länk Snabb leverans och rätt prylar. |
|
|
Passa på att byta slangbiten som sitter mellan pump och termostat när du ändå är där och rotar. // Jonas |
|
|
Tack för länkar och hjälp! Jasså slangbiten är att rekommendera? kan tänka mig att den är dyr :/ liten kostnad i sammanhanget dock. pump=5800 termostaten=1400 på bmw. Tur det finns internet :) Tycker bmw alltid är snälla och ger ut del nummer åtminstone, så man kan beställa rätt del någon annan stans. Kan man hitta någon typ av manual tro för bytet? Lurar på hur mycket kylvätska det går åt samt hört nått om en speciell procedur på hur man älskar göra allt... skall leta lite på google tänkte jag. |
|
|
Jag bytte pump och termostat på min systers e91 325. Samma grej här. Enkelt beskriver så plockar du loss skyddet under motorn, lossar krängningshämmaren så den hänger ner. Sen är det bara att skruva avbet gamla och på med det nya. Lite småbökigt enligt vissa. Jag gjorde jobbet på allt som allt 2,5h. Kolla på filmer, följ stegen så blir det lätt som en plätt :) /Jonas |
|
|
Tänkte bara berätta facit :) Pumpen var problemet! Ett snabbt sätt att kolla om Pumpen går borde vara att starta bilen med full värme och fläkten på min läge 1. då sprutar det runt i expantionskärlet, åtminstone nu när pumpen är bytt. Bytte även till en bättre beg. termostat för säkerhets skull. Verkar som bilen jobbar mellan 75-85grader, kan detta stämma? Luftade en extra gång enl metoden på youtubefilmen, slarva lite första gången, har inte provkört efter det, mitt i natten nu, tog sin tid att byta och trixa. |
|
| Får jag fråga varför du bytte till begagnade prylar när nya kostar så lite? | |
|
motor ny... termostat=6000mil... termostat på bmw=1800kr tolkat det som om man måste köpa hela termostat huset |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.