|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Nja, delarna kan ha nummerändrat och dessutom kan någon ha monterat fel delar tidigare. Jag skulle gå på BMW:s reservdelsnummer som första sökalternativ. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Visst kan det ha ändrats, men oftast står det en referens. | |
|
Nya felkoderna är P0100 och senast p1100. Tror ni på LMM? Det som hänt sedan sist är att den vart på service, insp. II, och när jag körde dit och hem gick den riktigt illa igen och var oerhört motvillig vid gaspådrag (likadant som när problemet uppstod), men nu ikväll går den Bättre igen, dvs likvärdigt med hur den gick efter bytet av kamlägesgivaren? Ny LMM kommer imorrn i a f, hoppas på bättring! |
|
|
Ny LMM på plats! Stor skillnad på högre varvtal men tycker fortfarande att det är dålig respons på lägre varvtal upp till 2000. Ligger man på 1500 varv tex å trycker gasen i botten känns det som om den dör lite innan den ökar. Bluddret och en känsla av ojämn gång finns även kvar på låga varvtal. Motorlampan lyser fortfarande; har dock inte hunnit köra mer än en gång sedan bytet. Tankar kring detta? |
|
| Nollat felkoderna? Och isf vilka är de nya? | |
| Synd att du inte kunde kolla värden från lmm innan och efter bytet. | |
|
Har tyvärr inte lyckats nolla koderna, lånat nån obdII läsare och kör med Torque app på android! Hur kollar man LMM värden? På tomgång eller under körning och vad är korrekt värde? Går ju alltid att byta tillbaka... |
|
| Lyser motorlampan? | |
| Ja, den lyser fortfarande men jag har bara kört en runda. Ska väl släckas efter 3 eller 5 cykler om allt är som det ska... | |
| Har du bytt rätt lmm och det var det som var felet så kommer den att släckas. | |
|
Suck... Bilen gick bättre ett par rundor efter LLM byte; som sagt innan jämnt och fint på tomgång och högre varv men lite bluddrande på låga varv. Lyckades idag släcka motorlampan via felkodsläsaren hos en vän, men när jag sedan kör därifrån börjar den hacka och hosta igen på låga varv och känns slö. Kör hem, kopplar loss batteriet för att nollställa, tänker att det kan vara bra efter LLM bytet. När jag sen hänger på pluskabeln efter ett par timmar och startar tänds motorlampan igen med felkod P0013, dvs samma som det här elendet startade med...?! Tillbaks på ruta 1 m a o!! Vad göra? |
|
|
Nån som har tips på en bra bilmek i södra Småland med omnejd för ovanstående problem? Känns som om man behöver felsöka på djupet... Kan en firma för motoroptimering vara ett alteranativ eftersom det inte verkar vara mekaniskt? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Köp BMW Scanner och läs av felkoderna, kostar inte mycket att köpa. OlaO på forumet kan hjälpa dig. Kan vara fel på vevaxelgivare, kamaxelgivare eller att vanosen måste renoveras. Men det vet du först efter en felsökning med BMW Scanner. |
thekinglives |
En bra felkodsläsare är ett bra tips, en du kan se "live data" med. Har du funderat över någon av lambdasonderna? går att skifta och se om felkoden byter sida..... |
|
Scanner i all ära, men måste man inte förstå vad man läser av? Jag har ju fått felkoder som jag "åtgärdat"; ny kamlägesgivare och LLM. Dessa åtgärder har initialt lett till att bilen gått bättre för att sedan återgå till samma problemställning. Just nu indikerar ju den senaste felkoden på att den kamlägesgivarn jag precis bytt är kass, vilket den uppenbarligen inte är? Antagligen har den aldrig varit kass över huvud taget men nu sitter det en ny där i a f... Har inte funderat över lambdasonderna eftersom inget indikerat på detta. Kan en felaktig sond indikera dessa felkoder? Jag är inte van att meka med bilar så jag känner att detta är mig övermäktigt varpå jag söker efter en duktig Mek som kan felsöka bilen på djupet; Nån som är van och har erfarenhet vid denna typ av bil. |
|
|
Uppdatering. Efter vintervila och rengöring av solenoiderna i vanosen verkar nu problemet vara löst? Tack för tipset Wannabie Länk. Håller fortfarande andan men ingen gul lampa, bluddret och missar vid gaspådrag på låga varv är borta. Lödningarna på kortet verkade vara ok, allt uppmätt och kollat av en gammal TV-reparatör men det verkade som om det satt lite skit i en av solenoiderna. Blåste igenom dem med tryckluft samtidigt som jag öppnade dem för att rensa ordentligt. Dock känns det nästan otroligt att denna lilla procedur har avhjälpt felet, men jag är glad i a f! Tack alla igen för ert engagemang i tråden/trådarna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.