|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har fått problem med min M5:a... Under körning tyckte jag att den började kännas lite slö och orkeslös och inte som den brukar; Tyckte även att den "bluddrade" lite men tänkte inte mer på det. När jag sen startade den igen och började köra märkte jag att den betedde sig än mer som ovan och efter ett par minuter tändes den gula motorlampan och den tappade helt i kraft och det kändes som om den inte gick på alla burkar. Felkod är p0013 avgaskamaxelläge (b) manöverdonskrets/öppen (bank 1) Kan det vara kamaxelgivaren på avgassidan som är kass eller är det nån Annan som har nån idé om vad felet är? Kanske nån som haft samma problem? Tacksam för svar! | |
| Kamsensorerna ger alltid upp förr eller senare. Jag har 4 felfritt fungerande "över" :) | |
| Hade samma kod på en av mina M3 E46, avgassidan. Ett helsike att komma åt :) | |
|
Ok Dawwe, bra att ha prylar..:)Är de original/nya? Verkar vara lite känsligt att köra med snikversioner..? Phoenix; upplevde du samma problem under körning med? Å ja, det verkar lite svåråtkomligt? Är det lättare underifrån? |
|
| Original BMW, beg. Vet att det kom en "uppdaterad" variant nån gång. Några av mina kamsensorer har definitivt varit bytta tidigare då de har lite olika utseende, men original BMW. Bytte för att jag "är som jag är", nya från Länk ligger runt 150€ inkl frakt, eller om man köper från BMW Sverige så får man nog räkna med minst 1500, kanske närmre 2000 kr? Eller Länk ? | |
|
Yes, min motorlampa tändes och bilen gick in i "limp-mode". Gick väl köra undan den i ma 30 km/H. Felkoden avlästes P0013. Betalde de sura pengarna och bytte själv. Lutade mig över passagerarsidan, vet inte om det är lika tight på din, fömodigen värre :) Efter den va bytt var bilen normal och motorlampan slocknade automatiskt efter ca 15 min. |
|
| Jag tror det är ganska lätt o komma åt de på M5 E39. De sitter förvisso i motorns "bakkant mot torpedväggen" , men bytet skall inte ta mer än 15-30 min för en normal-händig har jag för mig. Själv lät jag "min verkstad" göra jobbet, tillsammans med ett gäng andra jobb. En kamsensor som är omöjlig o byta (utan specialverktyg?) är insugskammens givare på M3 E36 3.2. Skruven är typ "omöjlig" att komma åt med vanliga insexnycklar/bits, kommer man åt den kan man inte vrida skruven många grader, kanske runt 30-45 grader? BMW däremot byter den på 30 min enligt KF, som det ser ut nu så får de byta den för jag är inte sugen på att plocka bort insug, trattar och spjäll, om jag nu inte får för mig att byta alla vakuumslangar för då måste allt väck. Inget akut i mitt fall då bilen går precis som den skall. Sensorn på avgassidan var lätt att byta, typ 20 min :) | |
|
Tack för infon! Sensor beställd och kommer nästa vecka, hoppas ett byte löser problemet! |
|
| Hoppas du köpte sensorn från BMW allt annat kan vara ett lotteri. Vad tog BMW Sverige för sensorn? Närmre 2000 kr? Verkar som om priset gått upp rejält, köpte själv från Leebmann i vintras, har för mig de kostade runt 110€ styck då... | |
| Jag är även av den uppfattningen att har en sensor gett sig så konmer de andra att ge sig relativt snart de med, om de inte är bytta tidigare. Arbetskostnaden för att byta alla 4 på en gång lär vara betydligt mer förmånlig än att byta de en och en vart efter de går sönder? | |
|
1600kr blev notan inkl o-ring. Ingen större skillnad mot tyska webben så det fick bli från BMW Sverige. Känslan du har stämmer säkert men sålänge sensorerna fungerar byter jag inte. Bilen är lågmilad så förhoppningsvis håller de andra ett tag till. |
|
| Här var de "ruggigt" billiga, fortfarande :D Länk | |
|
Tänkte jag skulle uppdatera tråden efter bytt sensor... Efter lite tjuvkikande på youtube tog det ca 10 minuter att byta sensorn på bank-1 sidan. Tog bara bort delen mellan kupefilterhållaren och torpedväggen för att komma åt sensorn så det var ganska smidigt och enkelt att byta. Startade bilen i hopp om att problemet var löst men till min besvikelse gick den lika illa som innan; Besviken stannade jag motorn. Efter en liten stund tänkte jag att jag testar att starta den igen och till min stora glädje var det nu en helt annan gång i motorn. Efter en liten testtur verkar kraften vara tillbaka. Dock tycker jag att den fortfarande "bluddrar" lite på lägre varv men det är kanske inbillning? Nån som vet om motorlampan slocknar av sig själv eller måste den släckas? |
|
|
S62 (M5 E39) är inte som S38 (M5 E34), dvs "liiiite naturligt bluddrig på låga varv". S62 skall gå "silkeslent". Det är omöjligt för oss o veta om du inbillar dig eller ej. Motorlampan behöver släckas har jag för mig, eller om de slocknar efter X antal felfria starter/cykler? |
|
| Bludder eller inte var mer en reflektion än en direkt fråga. Dock kvarstår ju det faktum att den "rättade till" sig efter andra starten så en tredje och en fjärde osv kanske finjusterar det sista?? | |
| Min slocknade av sig själv | |
|
Om felet är borta, skall motorlampan slockna av sig själv efter tre "godkända körcykler", men felkoden kommer att ligga kvar tills den raderas manuellt med diagnosdator eller liknande. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Man ska alltid låta bilen låte släcka felkoden själv det är en indikation på att man löst problemet, vilken den ofta gör när man reperarerat felet eftersom dme får riktiga värden, ibland släcks den efter ett antal starter ibland när man kör, på min E39 kunde den släckas och tändas under körning. Felkoden kommer ändras från aktiv till historisk som precis som johan skriver går in och raderar. Bilen kommer nog aldrig gå silkesrent så häng inte upp dig på lite maskinljud och vibrationer. |
|
| Jo en S62 skall i princip på silkeslent. Är bara gamla S38 som är lite tjurig :) | |
|
Vad definierar en körcykel? Inte bara att starta upp och stanna igen antar jag? Halkade över en annan tråd som påminner om mitt problem... Länk Min har gått väldigt få mil sista åren men jag tycker att det verkar märkligt att både Kamlägessensor och vanosstrul bara poppar upp samtidigt. I och med att det hände från en dag till en annan känns det mer elektroniskt än att nån packning eller o-ring helt plötsligt ger upp i samband med att kamsensor strejkar? Tilläggas skall att det är dags för service; i o m att den gått väldigt lite är stift etc aldrig bytta, kan detta vara orsaken? Ska jag serva först och se om felet blir avhjälpt eller fortsätta felsöka? |
|
|
Serva, absolut! Nya stift mm kan göra märkbar skillnad. Det finns en del elektronik i Vanos (soleoniderna). Men jag tror inte på Vanos fel. Som sagt "bluddra" skall den inte göra. Det finns några saker som alltid ger upp på dessa bilar: LMM (försämras med tiden, inte alltid man märker detta då försämringen sker gradvis, behöver inte ge felkod alls, o bilen kan gå helt OK!), bränslepump (du märker när de ger upp, kan hålla allt från 10000 till uppåt 20000 mil). Koppling. Kamsensorer! Har bilen stått länge så kör e god sväng med den, gärna på mellanhöga varv (3500-4500) så motorn får jobba under "full lambdareglering". S62 är en så gott som "skottsäker" motor, med låg trimningsgrad, faktiskt den lägsta en M-bil haft i "modern" tid (ca 80 hk/l, gamla M3 E30 hade 84 hk/l, M5 E34 ca 90 hk/l, M3 E36 3.2 ca 100hk/l osv) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.