AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.461

325i 2010 rycker när den är kall

Sida 2 av 2
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Din feta IF-försäkring hade troligen inte hjälp mig heller. De flesta drar gränsen vid 10 000 mil oavsett. Vissa har visst 12 000. Min har passerat 11 000 som sagt.

Enligt Askens post ovan är det alltså Circle K som bör användas (utifrån logiken mindre etanol --> bättre). Jag får prova det ett tag framöver. Idag slängde jag i en tank från Tanka 98 oktan. Angående för sent eller inte... ptja spridarna är ju redan bytta och motorn går som en dröm. Frågan är hur bra insuget ser ut.

Angående korta körsträckor. Härmed kommer jag börja ta omvägar till jobbet. Lyckligtvis kommer jag flytta och byta jobb i februari där pendlingsavståendet är 3mil på landsväg.

Det var en sur utgift - men varje gång jag kör bilen och gasar på blir jag påmind om varför jag gjorde mitt val. Jag är fäst vid den tror jag.
Dock har circle kå tagit bort 98oktan.

Frågan är nu var ska man tanka 98oktan för bäst renlighet och högst energiinnehåll ?T o m Shells v-power idag är väl bara en uppgraderad 98oktan klassas dock som 99oktan.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Våra bilars motorer är gjorda för minimal inblandning av Etanol och iaf någon gång ibland gå på låga växlar och höga varv för att blåsa rent i systemen. Jag har precis tankat fullt med Cirkle K Miles Plus 98 och får se vad det ger på L7:an. Noterat att vissa andra bolag har just 5 % etanol och inte upp till 5%..
Vet Ni varför det blev E85 och inte E100? Jo för att alkoholskatten ligger på strax över 500kr/liter för ren alkohol...

Mvh
Asken
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Mja, är det verkligen hela förklaringen? E85 är ju det jänkarna använder också menar jag?
Ka
585
Kaparn
640i GC -12
BMW-Alpina-M
Där jag tankar (Uddevalla(Hogstorp)-Henån-Hisings-Backa) finns Miles-98. CircleK.
1-2-3 mackar har dock inte 98.
Kaparn

Mysko hörde mig för och det hade tydligen tagits bort 1dec, dock bor jag i södra delen av landet. Att man bara skulle plocka bort det på bara några fåtal stationer låter orimligt.
Detta var en vanlig station.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Circle K 98 innehåller upp till 5% etanol!! OKQ8 98 har precis likadant upp till 5%. Preem likaså.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.