AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
6.460

325i 2010 rycker när den är kall

Sida 1 av 2
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Kom smygande å har blivit värre vid varje kallstart, ryckig gång i ca 2-3km sen går den normalt igen. Kollat felkoder, fått på nox sensor men den har jag haft förut, utan att den rycker. Kör på 98 oktan, har hällt i en red line SI-1 å kört 40mil men rycker ändå..

Nån som har något tips?

Bilen har gått 9500mil väl servad å välskött.

Mvh Mats
Min 09a hade samma ryckningar felkod noxgivare o missfire 1 3 ökad bränsleförbrukning sotade i utblåset. Byte noxgivare o tändstift blev ej bättre.Byte av injektorer o högtryckspump o uppdaterad mjukvara sedan har den funkat perfekt.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Min går inte på alla cylindrar när den är kall, misständer på minst en cylinder.
Men försvinner så fort den är varm..

Har bara felkod nox giv.

Har hört mej för lite å det lutar åt som för dej, spridare alt pump.
Vad gick ditt kalas på?
Har BMW if märkesförsäkring,så det gick på maskinskada gäller upp till 8år gammal bil eller max 10000mil ,självrisk som jag betalade för 2årsedan ca 4500:-
BM
9
BMW325iTouring
325i Touring -10
Så vad var det för fel på motorn? Jag har exakt detta fel på min 325 i -10. Motorn rycker efter varje start om inte motorn är varmkörd, oavsett om den startas inne eller ute, kör sedan ca 2 min o motorn börjar gå jämnt o fint. Den har varit inne på bmw verkstan o de hittar tändning missar i ett cylinder par men de vet ej vad som är problemet, de föreslår att byta högtryckspumpen vilket tydligen är väldigt dyrt, vad tror ni? Den har gått 11700 mil så min försäkring täcker ej detta.
ev
129
evo
Bmw 325i -10
Mitt är inte löst än, tyvärr men gw engineering tror på spridarna. Vore det pumpen så borde den indikera tryckfall i felkoderna, men det gör inte min.
Spridarna kostar 2400kr st (3014kr på bmw) å måste kodas in. Dom rekommenderar att byta alla.
Har du bytt tändstift å tändspolar? Billigast å börja i den änden.
Provade å tanka 15liter e85 samt fullt med 98 oktan på tom tank, fick felkoder när tanken nästan va tom, å den gick skit dåligt när den va kallt. Det försvann så fort jag tankade fullt med 98 igen. Känns som den går bättre nu, men det är så surt att betala 15000-20000kr för att slippa lite ryck när den är kall i ca 3min, den går ju kanon sen.
BM
9
BMW325iTouring
325i Touring -10
Jag löste problemet med ryckig gång vid kallstarter, se mitt inlägg här Länk
Ni
18
Niksve
440iX GC mppsk -18
Hallå

Lånar tråden lite då jag verkar ha samma fått samma problem.
BMW vill ha 21.000:- för att byta 6st injektorer.
Min bil är en 325 -09 med 7300mil...
Någon som fått detta på "goodwill" eller som maskinskada med försäkringsbolaget?
Jag har IF med stor bil extra så jag har 10år maskinskada.
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Visst täcker försäkringen det! Sidan,9:Länk

Varsågod ;-)
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Jag såg i någon annan tråd med liknande fel en rekommendation av SI-1:
Länk

Jag tänkte väl i linjen, vad har jag att förlora? 3 bärs på krogen?
Sagt och gjort. Sedan denna behandling har bilen faktiskt gått bättre. Jämnare tomgång vid kallstart nu när det närmar sig kallare klimat ute. Har inte fått några misständningar eller någon gul motorlampa. Peppar peppar så kanske det håller.

Men frågan är ju om spridarna till trots redan är så illa där an att det är dags att byta dem ändå eftersom "skadan är skedd" med gul motorlampa en gång. Kanske lika bra att få det överstökat. Det man hoppas är ju att de nya revisionerna av spridare och mjukvara inte återger samma problem IGEN om ett par år...
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
För att komma tillbaka till detta så har bilen börjat gå riktigt ryckigt vid kallstart nu när det är minusgrader igen. Motorlampan har inte tänts än, men känns ju inte stabilt när varvtalet "studsar" efter att man gjort en liten gasning från tomgång. Känns även som att bilen ryker rätt mycket i stadskörning trots att den är varm (typ när man står still i rödljus) - går den fett? Misstänker spridare.

Nästa vecka får den nog åka in på verkstaden. Kommer göra mitt bästa för att klaga ner priset eftersom bilen just passerat 11k mil och inte fått några spridare bytta förut. Problemet bör ju vara av BMW välkänt såtillvida att få nya spridare till inköpspris, åtminstone, kan jag tycka...
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Uppdatering från min sida: Lämnade in till Bilia efter att motorlampan tändes för drygt en vecka sedan. Pratade med servicerådgivaren, jag sa att jag misstänkte spridarna vilket han hummade lite åt och sa att "ja vi får se vad felsökningen säger"..

I vilket fall som helst så gjorde verkstaden felsökning. Märkte initialt inga fel vid provkörning då de körde den mitt på dagen när jag kört dit den (går ju som bekant fint efter första start på morgonen). Sedan gjordes felkodstester, som visade bränsereglering och NOX-sensor. "Testmodul" visade sedan att HPFP var frisk men att det fanns misständningar som orsakades av spridare - samtliga spridare bytes. Felkoder på NOX och Bränslereglering troddes vara följdfel av just detta.

Sagt och gjort. 6 spridare byttes mot en kostnad av 22 000 inklusive uppgradering av mjukvara (uppgraderingen fick jag tjata till mig - han tyckte det var snällt gjort av han att bjuda på den och felsökningsavgiften). Det sved.

Nu har jag dock kört bilen hem från verkstaden... en helt annan bil känns det som.
Den går rent. Vissa missljud jag hört innan är borta. Den har något högre och stabilare varvtal när jag står still i rödljus. Samt låter mycket bättre på tomgång, tidigare lät den nästan lite orkeslös och "puffig".

Summan av kardemumman. Det löste sig. Får bara hoppas att det håller i sig nu, peppar peppar.
20
1.534
2002tii
116d LCI M-Sport -16
325i -86
2002tii -72
Porsche 911 SC -80
Amazon Kombi -65
Känns inte som någon hitt dessa motorer. Min fick dom byta pump och alla spridare efter 2000mil. Dom äldre motorerna med traditionell insprutning var det i princip aldrig några problem med. När det var problem så kostade det in 20k + att laga heller.
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Nej det är ju tydligt att de haft stora problem med spridarna.
Kan inte annat än hoppas att dem har blivit bättre efter 11 revisioner.

Vissa hävdar ju att det har med avgasåterföring att göra. Bör man skaffa en s.k. oil catch can? Kanske fungerar för att undvika nedsmutsat insug?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vissa hävdar att låginblandiningen av etanol i 95-oktaniga bensinen ställer till det.
Enligt samma personer är det betydligt bättre för spridarna att tanka 98 oktan.

Vilken bensin kör du på?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Jag har endast kört bilen med 98. Däremot sade förra ägaren att han alltid körde 95. Jag funderar även över kvaliteten på olika mackar. Har fått för mig att min närmsta obemannade OK-mack har sämre blandning - men det kan ju även ha att göra med att jag tankat där de senaste gångerna innan jag började få problem med bilen.
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
För övrigt blandas det väl etanol även i 98-oktan nu mera?
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Cirkle K Miles Plua 98 är soppan med lägst etanolinnehåll(kolla gärna). Tydligen innehåller OKQ8:s 95 oktoan upp till 8% syntetisk bensin i Stockholmsområdet läste jag precis till mig... Problemet ligger i svensk soppa, korta körsträckor utan att bränna ut bilen bl a för då skapas det beläggningar. I Tyskland har de inte samma problem som finns i Sverige. Tysk 95 oktan innehåller inte(då) etanol. De har lagar hur "ren" soppan behöver vara, svenska lagar är slappare där, Etanolen torkar ur packningar och finmekaniaka delar så det blir följdfel på annan elektronik. Nu ska det ju bli tillåtet med 10% etanol i soppan.Inte för inte som många etanolbilar har liknande problem med tändstift, injektorer, pumpar mm. Har man problem nu beror det på tidigare tankingar i okunskap. Problemet ligger inte hos tillverkarna utan hos lagstiftarna som byter åsikter. Jag fick tipset av en ej kompetent verkstad på mindre ort att slå en kapsyl 4-takts utombordarolja i tanken emellanåt. Det är den olja som späder sig enklast med bensin och man gör ju som man vill. Är det trasigt går det nog inte att fixa med sånt men lite förebyggande åtgärder är aldrig fel. Har inte frågat BMW-verkstaden vad de tycker om olja i tanken. En inspruntingsrengöring typ Redline eller Omega är nog inte fel men det kan också vara för sent...
Mvh
Asken
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
98 oktan KAN innehålla upp till 5% etanol, men all 95 oktan gör det.

Hur det går när/om de börjar blanda in 10% etanol får vi se - BMW motsatte sig detta och hävdade länge att deras motorer inte tål 10% etanolinblandning.

Efter kraftiga påtryckningar från tyska myndigheter sa BMW plötsligt att det var ok med 10% etanolinblandning även i deras motorer.
Avgör själva om det var ingenjörerna eller politikerna som avgjorde den frågan... ;)

Syntetisk bensin liksom syntetisk diesel (HVO) ser jag som ett mindre problem då det är produkter som i praktiken är likadana som "naturliga" dito men tillverkad på annat sätt - ungefär som syntetisk olja.
Tar man t ex. syntetisk diesel (HVO) så är det i praktiken en bättre produkt än den "naturliga" då den är renare och brinner bättre och därmed ger mindre sot och i övrigt uppfyller alla krav enligt gällande standarder utom att densiteten är lite för låg (viskositet mm. är inom standardernas värden).
Att råvarorna vid framställningen av HVO och syntetisk bensin är mer miljövänliga (mindre miljöbelastande kanske är rättare ord) är givetvis bra. Att mycket av råvarorna är restprodukter i annan tillverkning och kan produceras lokalt i Sverige är också bra ur många perspektiv.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Precis som Johan skriver så innehåller tysk bensin etanol:Länk.

Johan:Mycket bra sammanfattat om Diesel!
Visa användare
421
surfjanne
325 Coupé 2007
lucifer579 Själv har jag fetaste if-försäkringen, så de bekostade spridarbytet på min 2010 @8000mil. Gjordes även omprogrammering samt blästring av insug som tydligen får beläggningar i dessa högtrycksinsprutade motorer. Går bättre än någonsin nu :)

Surf Or Die!!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.