AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
16.113

Reservdelar så mycket billigare i Tyskland

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Absolut att de flesta känner till det, men det tål att upprepas. Hittade en inte helt färsk artikel Teknikens Värld gjort, och skillnaderna är skrämmande. Länk

Var köper du dina delar? Kasta gärna in fler förslag på bra sidor där man kan handla.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jamen då är det precis som det alltid har varit de senaste 59 åren :-)
Länk
Länk
Länk
Sv
182
Svane
535D F10 TMC
523i E39
Länk
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Kul länkar bmw-slangen :) Visst, det har säkert alltid varit så att Tyskland varit billigare, men riktigt har inte det gått upp för gemene man. Helt galen prissättning i Sverige, närmast ett skämt. Kollar alltid av med e-bay om jag ska köpa något, men antar att det finns bättre ställen? Eftermarknaden i Sverige är knepig och ett riktigt getingbo.

Tack för länken Svane. Fyll gärna på ni andra också.
Gäller ju även tillbehören... BMW Sverige har någon idiotisk uppsättning där lagret i Malmö säljer delarna till ÅF så det är en extra hand som skall tjäna pengar på allt. Så redan ÅF's inpriser är högre än vad jag köper det för själv ifrån Tyskland.

Köpte t.ex mina delar från sortimentet av M Performance för halva priset i Tyskland mot listpriset i Sverige. Det är ju helt galet då jag handlar av auktoriserade BMW ÅF i Tyskland.
ma
73
maysula
Z3 1998
218 AT -16
Imolarot,har du nån länk till den ?
Thomas
Har handlat av flera olika då jag velat ha så bra priser som möjligt... Men det är Leebmann24, Baum BMWShop24, Autohaus Thoma, Autohaus Matthes osv.

De två första är ju lättast att handla av då de har webbshoppar med mycket produkter i. De andra har jag kontaktat för de haft bra priser på forum osv och fått bra paketpriser.

Köpte t.ex mina M Performance stötdämpare till M2:an av Thoma. Riktpris i Sverige är c:a 30k. Fick dessa för 17k inkl frakt från Tyskland.
Jag har handlat från teile-profis.de några gånger. Har haft riktigt bra priser på originaldelar men servicen var dålig och frakten tog ca 5 dagar. Vet man precis vad man behöver och har BMWs artikelnummer då är det ok.

Högsta hönset hos Mekonomen som intervjuas i Teknikens Värld säger "Vår huvudkonkurrent är märkesverkstäderna och jämfört med dem måste vi alltid vara billigare, säger Krister Duwe, vd på Mekonomen Sverige".
Att sen ha HÖGRE pris på 25% av delarna i undersökningen (4 av 16 BMW-delar) är ju inte annat än skamligt. Om man tar honom på orden så borde man egentligen kunna gå in hos Mekonomen och handla vad som helst som är dyrare än hos Märkesverkstad och begära ett lägre pris, eller?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Problemet är väl snarast att "alla" tjänstebilsförare struntar totalt i reservdelspriserna - det kostar vad det kostar och måste lagas...

Sedan har du en stor del privatpersoner som TROR att Mekonomen och andra bildelshandlare är mycket billigare än märkesverkstäderna, utan att kolla verkliga fakta.

En liten klick "kostnadsmedvetna" och/eller entusiaster har rätt bra koll på läget och handlar merparten av sina reservdelar via näthandlare och då företrädesvis från t ex. Tyskland, eftersom de vet att man kan köpa exakt samma prylar för under halva priset även då frakten räknas in.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Mekonomen hade "reservdelar utan mellanhänder" i sin reklam för 30 år sedan, det stämde säkert lite då, detta lever kvar idag trots att Mekonomen sålts fram och tillbaka.
Meningen med mekonomen är ju att man ska kunna gå in och handla delar direkt på en lördag söndag men det funkar ju inte riktigt så utan måste beställas hem, ok att de kan få hem på en dag men det konkurerar inte riktigt med priserna i tysklan så man har hem på 3, tror det även går att få expressbeställning.
Mekonomen kommer aldrig klara sig, kolla deras siffror, framförallt började ordentliga raset under 2015, ge dom max två år om de inte gör något radikalt.

Länk

Men dom får skylla sig själva då dom biter sig i svansen, kan man inte anpassa sig efter omvärlden är man dömd att gå under.
Dom överlever nog, dom har ju sina företagskunder verkstäderna som köper mycket och de har rejält bra rabatt.
Men jag tror också att det gick bättre förr.
1u
436
1up
328i E46 -98
745i E65 -01
Tack Slangen för lite perspektiv. :)

Jobbar själv med price management fast i anläggningsmaskinsbranschen. Det är ett intressant ämnesområde.
pe
629
pellepirat
BMW X3 M40i -2018
MHD steg 2+
MHD Flexfuel
200 cells DP
Merkonomen ska börja sälja reservdelar till tunga fordon nu. Meca likaså.

Kommer dra ner dem ännu mer. De har ingen kunskap och det är en svår marknad att slå sig in på.

KG Knutsson provade, det går inget vidare...alla som kunde något har lämnat..
Skall man köpa BMW original från BMW så är det många gånger INTE billigast att handla i Tyskland. Det finns pengar att spara om man handlar "smart".

Tyskland:
Asfäriskt spegelglas: 462€ (pos 2) Länk
Gitter främre kofångare: 33€ (pos 2)
Länk
Främre kofångare: 568€ (pos 1) Länk
Kamsensorer: 140€ (pos 8 & 9) Länk

Litauen:
Asfäriskt spegelglas: 358€ (pos 2) Länk
Gitter främre kofångare: 26.5€ (pos 2) Länk
Främre kofångare: 440€ (pos 1) Länk
Kamsensorer: 105€ (pos 8 & 9) Länk

Frakten från Litauen var för mig "apbillig", 25€ för två stora flyttkartonger. Hade jag även köpt till vindrutan fram samt bakrutan så hade frakten blivit hiskeligt dyr...80€ :D

Som referens så kan jag nämna att ett asfäriskt backspegelglas kostar drygt 5500 från BMW Sverige. Litauerna är runt 35% billigare, eller om man så vill: spegelglaset är ca 55% dyrare i Sverige. Jippie!
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Oavsett vad är det klart bra länkar. Priserna är minst sagt höga i Sverige. Mekonomen skulle ha drygt 1 400 kr för en frambromsskiva till min E38. Svimmade nästan när jag såg priset.
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Någon som sitter på någon statistik över hur det ser ut på försäljningen av rena reservdelar vs lämna in den hos verkstaden?
Jag följde Dawwe och beställde från Litauen, prövade Tyskarna som inte behagar svara (Autohaus Cuntz som anlitats tidigare). 8 dagar efter beställning var paket hos mig och då var det egentligen 7 dagars leverans till Litauen på vissa av delarna.

Otroligt smidigt och bra med Litauerna. Blir snart fler beställningar:).

Stephan
Vad är billigare på bmw än i tyskland?
Visa användare
90
simmaren_1
E70 3.0 SD -09
E61 520d Touring -06
E39 M5 -00
Jag beställde också från Litauen, funkade kanon. Lär bli fler beställningar.
Om man svimmar av 1400 kr för en bromsskiva så bör man söka hjälp :D. Skivorna till M5 E39 kostar 3000-3500 kr/st från BMW Sverige, hos utländska BMW kan man hitta de för ca 2000-2500 kr/st, har för mig att Leebmann24.de är billigast då de kör ofta 20% rabatt på webbpriserna när det gäller bromsprylar. Icke original BMW men från OEM tillverkaren (ATE) hittar man som billigast fär ca 1800 kr/st
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.