|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Hittar du ingen av dessa som passar Länk Mvh/Micke Lindberg Min tii Länk |
|
Danne Umeå |
Fick mail från kvd idag Tack för ditt mail. KVD kan tyvärr inte vara behjälpliga med ersättning för fel som har uppstått så lång tid efter leveranstillfället. KVD:s reklamationsansvar sträcker sig till fel som har funnits vid leveranstillfället eller tidigare. Då växellådan varit fungerande fram tills nu gör att vi bedömer felet ha inträffat efter det tillfället. |
|
Förmodar att det inte finns någon gällande maskinskadeförsäkring? MVH Christofer |
|
|
Kolla med denna firma: Länk /Kent |
|
Danne Umeå |
Har kollat med dom, ville ha 27.000 för en utbytes växellåda. Tyckte det var lite väl saftigt |
Danne Umeå |
Jag har lyckats leta reda på en låda med samma reservdelsnummer Men säljaren säger att lådan som säljer har ett tilläggsnummer som heter GS6-17GD På sprängskissen jag fick av bmw så ska min låda heta GS6-45DZ Är det någon som vet vad detta nummer är och betyder det att lådan inte passar? |
Danne Umeå |
Jag har mailat på en massa olika lådor och slängt ut krokar till skrotar som listar på ebay för att kolla om dom har någon låda som passar. De flesta svarar och dom har andra nummer än min låda men påstår att lådan ska passa Tex den senaste har GS6-53DZ Finns det någon som vet vilka lådor som passar? Själv har jag ju ingen aning förutom originalnumret jag fick av bmw och man vet ju aldrig om samma låda i en annan bilmodell har ett annat nummer. |
|
Lustiga är att din låda är ersatt av en ny revision hos BMW, 23108609390 Kan varit problem med lådan din hos flera ägare, hittade en låda på franska ebay men den blev såld förra veckan, dock var priset 1400 euros så du har rätt i att 27000 är tokpengar från svenska skroten |
|
| Går inte sånt här på bilförsäkringen!? Eller det går inom motorförsäkring och din gått över 12k? | |
Danne Umeå |
Japp den har gått en bra bit över 12k |
|
@Danne Du kan driva det där ganska hårt då de kan inte hävda att felet inte fanns när bilen såldes, det är upp till dom bevisa om så är skäligt. Du kan ju fråga dom hur de kan bevisa att felet inte fanns när du köpte bilen, hur kan de garantera det? har de särat lådan och gått igenom alla delar kan du fråga, räcker inte med att bara provköra och sen säga "Ja men den här fungerar bra" Det som står mot dig att du kört rätt mycket sen du köpte den, kan hända rätt mycket på 5000 mil dock... Tänkte du byta lådan själv annars? antar du måste koda in den också som allt annat. |
|
| automatlador.se dock Stockholm/ södertälje men jag är säker på att han kan hjälpa dig kanske går att rädda lådan. Skadar inte att slå en signal | |
Danne Umeå |
Jag känner en kille som kan byta åt mig och jag har Rhinegold för att kunna koda om lådan om det behövs. Tyvärr är inte lådorna gratis eller tvärlätta att få tag på. Jag påpekade för kvd att det är dom som sitter med bevisansvaret och att växellådan inte är någon vanlig slitagedel som ska gå sönder efter 4 år. |
|
GS6-53DZ har jag väldigt svårt att se att den passar då det är samma låda som jag har i min 325D. Tittar man enligt bilderna på realoem så sitter inte ens startmotorn på samma ställe. Sen verkar det ju även vara någon skillnad på de som har start/stop och de som inte har det. Kolla annars med tex Bakaxeldelar Länk då de verkar använda sig av bland annat GS6-45DZ för omsvetsning till andra motorer. |
|
| Där måste jag nog säga att du har fel, då det gått mer än 6 månader så är det tyvärr du som kund som måste bevisa att felet fanns där ursprungligen vilket är omöjligt. | |
|
Rättar mig själv då jag kollat lite mer. GS6-53DZ från N57 motorerna ser betydligt mer lik ut i sprängkåpan som GS6-45DZ dock verkar det skilja 62mm på längden på mellanaxeln. Sen om det beror på motorplacering eller om växellådan är längre låter jag vara osagt. |
|
Danne Umeå |
Det stämmer delorian, pratade med konsumentvägledaren och mina utsikter att få hjälp av kvd bedömde hon som små. Så jag får återgå till att hitta en låda alternativt hitta någon som renoverar. Från vad jag lyckats läsa mig till så verkar det vara synkringarna eller i vissa fall skiftgaffeln som ger upp. Vad kan detta kosta att fixa väldigt grovt räknat så man vet om det är lika bra att utesluta att laga lådan eller inte. |
| Kontakta en växellådsreparatör så får du ett prisförslag. | |
Danne Umeå |
Verkar tyvärr inte vara helt gratis att renovera så jag får satsa på att hitta en begad. Finns det andra ställen än bildelsbasen och ebay man bör kolla hos? Har även kollat med hällsten växellådor som verkar stora på utbyteslådor |
| laga.se kan du också kika på. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.