|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Danne Umeå |
Hej Min växellåda till min 320d -12 har gett upp, efter garantitiden gått ut.....naturligtvis. Så var kan man hitta en låda billigt. har kollat bildelsbasen och där finns det bara en firma som vill ha 27.000 för lådan. Alldelens för dyrt för en manuell låda tycker iaf jag. Har ni några tips på andra ställen man kan leta på Har kollat tyska ebay men inte hittat där heller Och då jag inte kan tyska så försvårar det en hel del. Lådan jag letar efter har originalnummer 2300635762 All hjälp uppskattas! |
Transocean |
Hej! Hur länge har du haft den bilen? Köpte du hos en handlare? Har du lån på den? Borde vara möjligt att köra reklamation enligt Konsumentköpslagen om du köpt från firma. |
Transocean |
Jag googlade lite på tyska, det finns flera som haft precis samma problem, dom har alla fått ny låda från BMW; men de var alla typ 3 år gamla och inte gått så långt som din. |
Danne Umeå |
Köpte den för ca 1 år sedan på kvd |
|
Hej, Kollade för intressets skull. (Du har missat en siffra i detaljnumret.) Länk /Lennart |
|
Danne Umeå |
ojdå helt rätt det ska vara 23007635762 |
Transocean |
Ok, du måste omgående reklamera bilen till KVD. reklamation@kvd.se. Gör det direkt och vänta med att leta efter vxl-lådor. Felet är så pass allvarligt att varan inte motsvarar det du förväntad samt att det inte var möjligt att kontrollera varan och "hitta felet" då felet befinner sig inne i lådan! "KVD är väldigt mån om sina Kunder och följer givetvis samtliga konsumenträttsliga regler och Allmänna Reklamationsnämndens beslut" "KVD:s varudeklaration av begagnade personbilar finns tillgänglig vid visningarna av Objekten på KVD webbplats. KVD uppmanar Kunden att spara varudeklarationen för eventuell framtida kontakt med KVD:s kundtjänst avseende personbilen." "KVD företräder Säljaren när det gäller ansvar för fel på Objekten. Kunden kan inte vända sig direkt till Säljaren. Samtliga Objekt säljs i befintligt skick, det vill säga i det skick som Objektet befinner sig i vid köptillfället. Begagnade varor kan ha brister. Det är något som Kunden måste räkna med. För fel i Objektet som består i att Objektet inte uppfyller avtalade egenskaper eller (i förhållande till konsumenter) är i sämre skick än vad Kunden med fog har kunnat förutsätta med hänsyn till varans pris och övriga omständigheter, ansvarar KVD enligt nedanstående regler." 10. Reklamationer 10.1 Allmänt KVD företräder Säljaren vid frågor och reklamationer. Kunden kan inte vända sig direkt till Säljaren. Kunden får inte åberopa att Objektet är felaktigt om Kunden inte inom nedan angivna tidsfrister lämnar KVD meddelande om felet (reklamation). Kunden har en undersökningsplikt av Objektet i enlighet med dessa Villkor. Fel, som märkts eller bort ha märkts när Objektet undersöktes av Kunden vid dessa tillfällen, ska reklameras genast. Kunden ska då fel upptäcks omgående reklamera detta till KVD. Reklamation ska ske skriftligen till följande adress: reklamation@kvd.se. Ett skriftligt meddelande om reklamation ska innehålla information om vilket Objekt reklamationen avser, en beskrivning av hur felet yttrar sig och alla övriga relevanta uppgifter och omständigheter som kan vara av betydelse. För undvikande av missförstånd utgör ett felaktigt angivet bud inget skäl till reklamation. KVD förbehåller sig rätten att neka en reklamation om det visar sig att Objektet inte är felaktigt. 10.3 Reklamation av konsument Är Kunden konsument ska reklamation ske snarast möjligt efter att felet upptäckts. Kunden har tre (3) års reklamationsrätt på Objekt. Reklamationsrätten täcker enbart varor som är felaktiga enligt ovan och gällande konsumentskyddslag. 10.4 Rättelse vid konstaterat fel – enbart konsumenter KVD har rätt att avhjälpa sådana fel i sålda Objekt som Säljaren ansvarar för. KVD har också rätt att anvisa Kunden ett annat likvärdigt objekt. Observera att rätt till prisavdrag inte finns vid köp av begagnade varor på auktion. Vid reklamationer måste KVD alltid meddelas innan någon form av reparation genomförs. I dessa fall ska ett kostnadsförslag skickas till KVD. KVD ska på så sätt ges möjlighet att först bedöma och godkänna kostnadsförslaget eller eventuellt avhjälpa felet med egna resurser. Vid reklamationer måste KVD alltid meddelas innan någon form av reparation genomförs. I dessa fall ska ett kostnadsförslag skickas till KVD. KVD ska på så sätt ges möjlighet att först bedöma och godkänna kostnadsförslaget eller eventuellt avhjälpa felet med egna resurser. Om avhjälpande av ett fel i ett Objekt inte sker inom skälig tid från det att reklamation framställts av Kunden, eller om felet är av väsentlig betydelse för Kunden, har Kunden rätt att frånträda (häva) köpet och mot återlämnade av Objektet erhålla det belopp som erlagts för detsamma. För att ersättning för direkta kostnader såsom resekostnader ska kunna utgå måste dessa styrkas av Kunden genom kvitto eller på annat sätt. Vid hävande av köp har KVD rätt att göra ett nyttjandeavdrag vilket utgörs av 0,5% av köpeskillingen per hel månad sedan köptillfället samt 0,5% av köpeskillingen per 100 körda mil vilket är i linje med MRF:s branschpraxis. KVD förbehåller sig rätten att vid väsentligt fel återköpa Objektet för auktionspriset med avdrag för eventuellt slitage m.m. om inte annat överenskommits med Kunden. Om Kunden reklamerat och det inte föreligger något fel som KVD ansvar för, är KVD berättigad till ersättning för sina kostnader. |
Transocean |
Reklamera kan du tre år efter köp i Sverige. Jag reklamerade själv massa saker på min f d bil av annat märke efter att garantin utgått, och fick allting igenom. Men det gäller att vara bestämmd och inte se ut som om du har mössan i handen. Bara hänvis till Konsumentköpslagen. |
Danne Umeå |
Tack för tipset! Hur stor chans har man att detta leder någonstans?, jag har kört nästan 5000 mil sedan jag köpte den för 1 år sedan |
Transocean |
Ja, med stor sannolikhet kan du häva köpet då en ny vxl-låda kommer att kosta KVD skjortan. Då får du tillbaka det du betalat minus detta: Om avhjälpande av ett fel i ett Objekt inte sker inom skälig tid från det att reklamation framställts av Kunden, eller om felet är av väsentlig betydelse för Kunden, har Kunden rätt att frånträda (häva) köpet och mot återlämnade av Objektet erhålla det belopp som erlagts för detsamma. För att ersättning för direkta kostnader såsom resekostnader ska kunna utgå måste dessa styrkas av Kunden genom kvitto eller på annat sätt. Vid hävande av köp har KVD rätt att göra ett nyttjandeavdrag vilket utgörs av 0,5% av köpeskillingen per hel månad sedan köptillfället samt 0,5% av köpeskillingen per 100 körda mil vilket är i linje med MRF:s branschpraxis |
Transocean |
Alltså huvudräkning säger köpsumman minus 31%. Kontrollera. |
|
Tror inte du kommer så långt då felet troligtvis inte fanns där vid köp, precis som du säger så har du ju ägt den 1 år och kört 5k mil med bilen. Har svårt att se att du skulle kunna häva köpet. Tror du haft extremt otur eller så har din bil gått längre än vad dom angivit. Märkligt då det är manuell låda, hur har man konstaterat felet, har lådan tagits ned, vad har gått sönder? |
|
Danne Umeå |
Det låter ju hur fint som helst. Tack så hemskt mycket för tipset! |
Danne Umeå |
Vad dom gjort vet jag inte men vad dom sa var att lådan behöver bytas. |
Danne Umeå |
Och de jag lyckats googla fram på amrekanska forum som haft samma fel har fått lådorna bytta eller blivit rekommenderade av bmw att byta lådan |
| Hur artar sig fel, driver dn inte eller får du inte i växlarna eller skrapar det. | |
Danne Umeå |
Backen går helt enkelt inte i, växelspaken går att föra hela vägen till vänster men går bara halvvägs upp. Alla andra växlar fungerar felfritt |
|
Ibland kan renovering vara ett alternativ. Men gör inget driv det mot kvd. |
|
Transocean |
@Delorian Felet är av stor betydelse (väsentlig). Jag vet inte vad en 3 år gammal 320d kostar hos KVD, men vid köp är det rimligt att anta att den håller längre än sex månader. |
| När du har reklamerat till epostadressen ovan så ser vi om vi behöver ge dig mer input! De tar nog det till sig men du kan också leta vidare. Transmek i Göteborg är grymt bra på BMW-automatlådor. | |
| Det är en manuell låda. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.