AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.048

Ljud: Standard, HiFi eller Haman Kardon

Sida 2 av 2
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej

Var ute senast i går kväll (natt) och körde hem.
Hade nivån så högt så att byxbenen fladdrade i princip.
Trots det var det fortfarande behagligt att lyssna på då det var musiken som hördes och inte något slags grötigt svammel.
Är mkt nöjd med H/K och kan inte tänka mig vare sig standard eller HiFi. Enda jag eventuellt skulle vilja byta till är B&O systemet men det har jag inte hört på ännu.
Ni övertygade mig gubbar.
La dit H/K innan jag gjorde en beställning.

Hade varit synd att reta sig på ljudet när man
Betalar så pass mycket för ny bil.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Återkom när du har fått bilen och tala om ifall du är nöjd eller ej.
Blir väl om 8-10 veckor då.
HK alla dagar
Ren njutning och höga volymer är njutbart.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
Har HK i den nyligen levererade F11:an, har tidigare haft standard-systemet i samtliga BMW jag ägt (F31, E91, E46).

Upplever skillnaden som betydande men kanske inte lika enorm som jag förväntade mig. Till HK-systemets försvar skall kanske sägas att jag inte hunnit lyssna in mig särskilt mycket ännu (kört <500 mil). En sak jag noterat sen någon tid tillbaka är effekten av det större frekvensomfånget som gör att helt plötsligt hörs musiken på ett helt annat sätt, i vissa musikstycken framträder toner som jag aldrig förut hört (i tidigare bilar med standardsystem).

/J.I
Jacky Ickx: Har du ställt in EQ? Gör en väldigt stor skillnad. Googlar man så finns det olika settings att använda beroende på vilken typ av ljud man gillar.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
dd88: svar ja, jag har googlat fram lite olika EQ-inställningar och valt en som verkar balanserad.

Hade en F30 med HK som hyrbil en gång och lärde mig då detta med vikten av att justera EQ-inställningarna på HK-systemet. Innan jag kom på detta lät ljudet inte bättre än i standardsystemet.

/J.I
da
129
davkar
MB W205 250D -16
Jacky Ickx: Nyfiken på om du har en bra "EQ-kurva" (för F30, om det nu skulle skilja) att dela med dig av?

Mvh,
David

Go
295
GoC
MB GLC 220d
Tröttnade på alla extravals rutor som skall kryssas i o gjorde det enkelt för mig
Köpte nu bil, visserligen av annat fabrikat, med Bose ljud och DAB som standard.
Men det låter helt klart bättre än HiFi, som jag hade innan.
Och DAB radio är otroligt bra, sund bara att Sverige skall vara så tröga på att välja om man skall införa det eller inte.

Go
295
GoC
MB GLC 220d
Om Ljudet i F1x serien tycker jag dock följand:
Lyssnar du mest på radio och musik i MP3 format, då,duger HiFi bra, spelar tillräckligt högt och helt ok för det mesta i musikväg.
Lyssnar du på gammaldags CD skivor och högupplöst MP3 eller Flac och vill ha det lilla extra med detaljer kör på HK
Är du audiofil och hör skillnader på lågnivåkablar av olika kvalitet och kvaliteten på en högtalarkabel ( naturligtvis ingen 0,75 mm2 lågpriskabel utan hundratals kronor per meter) köp BO ljudet.
Alla spelar högt nog, mest skillnad på kvalitet och detaljrikedom.
Ju mer krav på detaljer i ljudet och bra signalkällor desto högre krav på anlägget.

Go
1.567
Gorban
V90 D5 AWD Inscription -17
F20 118d M Shadow -18
HK är ok men inte mer än så. Jag har beställt en V90 med Bowers & Wilkins och då talar vi om en helt annan liga. Fast ett helt annat pris också.
Enig me GoC, jag har hifi och när jag kör Spotify är det riktigt riktigt bra ljud. Faktiskt förvånad när jag läser att folk sågar hifi systemet.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
"Är det en subba med redan i
standard systemet förresten?"

Nä, nån subba vill man inte ha med. ;)
Men det är väl som förut 6,5" bas på standard och 8" på hifi, under framstolarna...
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
fi
325
fiske & bilar
330e Xdrive touring
HK är ett givet val, betydligt bättre ljud helt enkelt.

Bowers & Wilkins är ju väldigt duktiga på ljud, men det eviga valet gällande valen man klickar i, så kan man ju diskutera om det är värt, men minst HK

Är man däremot en person som inte gillar musik, utan bara lyssnar på P3 så kan man ju hoppa det.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Visst är det STOR skillnad på de olika ljudpaketen: Men Nä,lägg ljudpengarna på en bättre stereo hemma. Skivspelare med vettig MM-pickup,ett RIAA-steg av bättre sort och 2 högtalare,blir bättre...
Ser att jag hyllat Hifi i denna tråd, beklagar detta. Köpte en F34a med HK, det var stor skillnad, men bytte bil rätt omgående av olika skäl till en annan F34 med Hifi, det funkade inte alls. Led på riktigt.

PM Shoppen installerade deras BMW 5 paket. HK kan slänga sig i väggen, nu har jag inte spelat in systemet ännu men det är det bästa jag hört i en bil redan nu. Ägaren sa att det kommer in en del BMWs med HK som är missnöjda och byter ut.

Så dagens tips vid nybeställningar, kör business och uppgradera med "Gladen" paket istället.

OBS - har ingen relation till ägaren/företaget - vill bara hylla lösningen!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag är ingen ljudnörd och är inte särskilt musikintresserad. Lyssnar mest på radio och spotify.

Har HK i min F11 och är supernöjd.
Till och med en sådan som jag kan verkligen uppleva en tydlig skillnad! Som ny behövde den till min stora förvåning bli "inspelad" en tid innan ljudet blev riktigt bra.
Dock behöver HK att man aktivt donar med inställningarna, EQ och allt vad det heter... Lite krångligt för en sådan som jag.
Men tom ungdomarna i familjen (som har egna bilar med baslådor och ljudbygge...) tycker att F11 med HK har mycket bra ljud och "helt ok tryck i basen".

Har haft E61 med standard och med HiFi.
Den med standardljud var riktigt bedrövlig (ja, klockradio) men blev tydligt bättre med en liten uppgradering, en liten billig sats som innehöll ett litet slutsteg och byte av två högtalare.
Den senare E61 med HiFi var enligt min uppfattning hyfsad och ungefär likvärdig med uppgraderad standard. Den dög gott för mig (innan jag hade lyssnat på HK..!).
Jag tycker att förbättrings-steget och skillnaden är mycket större från HiFi till HK! än från std till HiFi (Kan ju också bero på byte från E61 till F11?).

När frun köpte en ny F20 så valde hon HK efter våra erfarenheter enligt ovan (ett av väldigt få options som hon valde). Hon lyssnar mest på Sopify och är mycket nöjd med ljudet.
Den har också mycket bra ljud. Men enligt våra ungdomar inte lika högt ljuddryck och inte samma tryck i basen vid jämförelse med F11.

Hoppas mina amatörmässiga intryck kan hjälpa någon.

Vid köp av begagnad bil, låt inte ljudsystemet avgöra bilvalet. Det finns mycket enkla satser för uppgradering.
Andra utrustnings-alternativ på bilen, t ex komfortstolar (!!!) är mycket viktigare options och svårare (omöjligt?) att uppgradera.
Cy
62
Cygnus
330e - 21
Jag tycker Hifi är helt ok men HK är riktigt bra. Kör med surroundljudet ibockat också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.