AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
21.049

Ljud: Standard, HiFi eller Haman Kardon

Sida 1 av 2
Hej Allesamman,
Detta är min första post så jag ber om ursäktför om den blir lite virrig.

Ligger i startgroparna att lämna den mörka sidan (Merca) och gå över till den ljusa (BMW).

Har tänkt en 520d xdrive automat med Comfort- och sport-paket.
tyckte blå metallic var riktig snygg.

Har nu egentligen bara en sak att bestämma mig för nämligen ljudbiten.

Som jag har förstått det så finns det tre alternativ.
- Standard
- HiFi (5200:-)
- Harman Kardon (10 900:-)

Ni som har varit med ett tag vad har ni för uppfattningen om de olika system?
Är det värt att gå på en uppgradering eller är standard tillräckligt bra?
Om uppgradering hur långt?

Är det mer än antalet högtalare som skiljer.
Visa användare
378
Palikovich
BMW i3s 2018
Lagom är bäst som man brukar säga! ;-)
Jag har HiFi i min bil och är helt nöjd, är inte kräsen men gillar bra ljud.
Innan hade jag standard som var mycket sämre än HiFi och kan tänka att Harman är lika bätre än HiFi! Så hur mycket pengar så mycket musik ;-)
Det är ganska mycket upp till var och en och mitt förslag är att provlyssna och välja efter eget smak om möjlighet finns.
Lycka till!

ju
164
juha01
F10 -15
Har hifi och upplever egentligen bara problem med basen. Det sitter två subbar under sätena fram. Dom kan man inte ställa separat, typ som en sub i ett hemmabiosystem. Det leder till att viss musik låter jättebra, medan en annan blir bullrig som fan. Jag är lite besviken på den punkten. Jag tror att man generellt kan jämföra hifi med alla andras standardsystem. Bmws standard har fått rätt kassa betyg.

Så. Lyssnar du mycket på musik så skulle jag definitivt gå på det vassare systemet!
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Har Harman Kardon i min F07 och tycker detta system är mycket bra. HIFI är också ok, jag har det i min 125i och har tidigare haft det i en e61, men HK är liksom som ett bra flerkanalssystem hemma: man kan spela oerhört högt utan att det gör ont och utan distorsion.

Man kan spela så högt att man inte hör vad passagerarna säger men samtidigt blir det inte jobbigt för öronen. Svårt att förklara bättre än så.

Bra ljudbild, separation och dynamik.

/M

Mina bilar: Länk
Tack för snabb respons.
Ja man får väl som vanligt vad man betalar för. :)

Har i princip alltid något som strömmar ut från högtalarna i min nuvarande bil.

Oftast bara jag i bilen dock. Några passagerare ibland.
Funderar vidare ...
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Har Hifi i min F11, helt ok. Kan trycka på lite och upplever inte basen som bullrig. Hade B&O i förra bilen, en klass för sig med ett sanslöst tryck i basen. Det vart helt enkelt aldrig dåligt ljud i bilen oavsett hur högt man spelade.

Är du ljudfetisch blir du nog inte nöjd med hifi. Lägg då nån 1000sing extra på H&K.

Crille
Var upplever ni den största skillnaden?
Är det mellan standard och HiFi eller
mellan HiFi och Harman Kardon?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Jag skulle säga att den största skillnaden är mellan standard och hifi. Standard är ju osm en klockradio medan hifi är helt ok. Men som flera sagt är hk i en klass för sig av dessa tre. Då får man även eq.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej.
Har själv HK nu. Har fått låna en 5:a med vanligt HiFi systemet och det är skillnad.
Märks främst om man börjar spela på högre volym där HK fortfarande håller ihop det hela och det låter relativt rent medans i HiFi så börjar allting "gröta" ihop sig. Diskanten är inte ren, saknar tryck i basen osv.
Så jag tycker personligen att HK är värt dom extra pengarna.
Har tyvärr inte hört på B&O systemet men skulle hemskt gärna vilja provlyssna det någon gång.
e3
336
e39520it
520dT -14
Det värsta med klockradio-ljudet i standard är att det blir mycket jobbigt och slitsamt för öronen i lite högre hastigheter, när vägljudet blandar sej med och man skruvar upp för att alls höra vad radion säjer/spelar.

Trots allt är inte F1x den tystaste bilen...

Tänkte jag kunde leva med en klockradio i bilen och i stället välja lite andra tillval, men ångrar rejält!
Helt fint i stan, men när man åker på lång-tur så måste man faktiskt helt enkelt slå av stereon ibland och vila öronen...

Nästa gång blir det iaf HK, kanske BO:)
Är HK bra "Out of the box"?
Eller behövs det massa pillande med inställningar innan det blir bra?
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Helt OK direkt.

Sen kan du göra vissa ändringar så som du vill ha dem och HK klarar av det bra utan några stora distorsioner. Själv har jag minskat diskanten lite samt lagt på lite på basen men det är för att jag gillar ljudet så. Vid normala ljudvolymer så brukar jag höja diskanten men är jag ensam brukar jag spela högt och då minskar jag på diskanten.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Om du tar lounge-paketet ingår HK.
Har du barn är gardinerna för bakfönstren mkt bra.
Frågan är ju mest ifall du vill ha panorama tak eller inte. Kan du tänka dig det så är det ett bra paket.
Lounge paket har jag kikat på men hoppar nog det.
Lätt att bli fartblind när man tittar på extrautrustningen. :)

Är det en subba med redan i standard systemet förresten?
Mo
2
Mosconi
525d f11-12
528 e39-96
323/330 e36-96
Någon med hifi system som kan ta kort på kontakten in i original förstärkaren så att man ser hur kablarna ska sitta? (F10/F11)
Skiljer mycket i vad folk tycker på olika forum.
Från att det är lite skillnad i uppgraderingen till att den är "Enorm" :)
Blev till slut standard.
Visst skiljde det mellan de olika uppgraderingarna och H/K var bäst.
Tyckte dock inte att det motiverade prisskillnaden på 10000:-

Kanske kommer ångra mig men men ...
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Japp du kommer att ångra dig. Välj åtminstone hifi annars står du där om ett halvår och letar subbas...

/M

Mina bilar: Länk
e3
336
e39520it
520dT -14
Jag tror att huruvida du kommer ångra dej eller inte beror på hur du använder bilen.
Kör du mycket långköring så är valet mellan standard - HK ett val mellan ljud eller inte ljud.
Standard är så jobbigt att man måste vila öronen ibland...

Hadde jag valt om hadde jag valt HK först av alla tillval, i hop med LED, komfortstolar, EDC, Nav, värmare...:/.
Ja nej det är ju inte lätt ser jag.

Du får som jag lära det den hårda vägen:)
Hade en 520d -16 under sommaren, den hade standard och den fick vara avstängd i motorvägsfart då den inte klarade av tillräckligt hög volym.

Byt nu när du kan.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Nog är det väl märkligt att standard låter som en klockradio,jag tycker det är bedrövligt när det är lika illa nu som för 10,20,30år sedan.
Min opel låter riktigt bra,husbilen kan få backspegeln att darra ja tillomed gamla Saaben låter bättre ,nu får jag sluta innan blodtrycket höjs känner jag,,,, BMW varför är eran klingklang gubbe dööv

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.