AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
6.623

X5 35d eller 40d?

Sida 1 av 2
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

X5 ådran bultar igen.
Har kollat en massa forumtrådar men nu skriver jag mest för att se vad panelen säger.

Väljer mellan en 35d msport med 15400 mil för 245k eller en 40d msport med 13500 mil för 285k. Båda är uttagna 2010, den ena är dock modellår 2011 och facelift.
Båda är enägarbilar och i extremt bra skick och enbart servade på BMW. Båda med vinterdäck, fina sommardäck samt utrustade med nav, panorama, dieselvärmare, komfortstolar m.m
35d har jag provkört idag, gick underbart bra. 40d står 80 mil från mig, men den har en kompis varit och provkört och den gick oxå fint.

Är det dumsnålt att ta den billigare... ? Själv tycker jag att en pre lci med m-sport är riktigt snygg. Men sexväxlade lådan osv.

Är det någon av dem som är mer driftssäker än den andra?
kan tillägga att den ena är silver och den andra svart, jag är mer sugen på silver.

mvh
Gustaf

Personligen tycker jag X5 med M-sport är sjukt stötig. Hade en -09 för något år sedan. Idag kör jag en 30d -10 facelift och är mycket nöjda. Jag tycker den är mycket snyggare än den förra. Både fram och bak. Pre- är ju dyrare i skatt och lite törstigare. Jag hade valt 40dn om jag hade fått välja. Lycka till.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack för ditt svar!
Denna hade 19" fälgarna och var inte speciellt stötig. Inga klonk eller vibrationer heller
40d däremot har 20" men enligt provföraren gick den fint. Inte heller några klonk eller vibrationer

jag har 20" på min 4.6is och den är inte speciellt stötig den är mest skön:)

Kanske är bättre andrahandsvärde på 40d så jag har igen merkostnad senare..

båda verkar ju ha juste utrustning så skicket och historia avgör tycker jag, 40d är ju lite modernare motor och kanske drar något mindre om det spelar roll. Sen beror det ju på vad prisskillnaden är.

/Anders
Den jag hade va skodd med 20" dunlop RFT. Men det kanske är olika hur man känner och bedömer. Som du säger tror jag också att 40dn inte tappar lika mycket som 35dn. Men bäst är 40d/30d 7-sits. Dom verkar säljas väldigt snabbt, önskar min va 7-sits. Jag kör nästan bara stadskörning, och tycker 30dn är mycket trevligare i den miljön än 35dn. Men på motorvägen är dom väldigt lika. 35dn va dock mycket piggare än 30dn. 40dn måste va pigg, aldrig kört.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
jag håller med, historik och skick är givetvis jätteviktigt, har kollat på bilar med lägre mil men i betydligt sämre skick. Sedan är ju miltalen på väg att bli så att försäkringar, garantier osv inte fungerar längre. Men bilarna är ju gediget byggda så är de underhållna så går de ju oftast många mil till.

Lite uppdatering
40d hade visst haft två ägare. Först en äldre herre i Norrland första 3-4 åren sedan en företagare i något år el två tills han fick sin F15. Enligt uppgifter är det pedantiska ägare som inte gör några besparingar gällande service osv. Denna bil är svart

35d har haft samma ägare sedan ny. Tydligen en väldigt pedant person. Kändes även så för bilen hade nybilskänslan kvar inuti trots sina sex år. Den hade inte de obligatoriska små märkena i alupanelerna som nästan alla dessa bilar jag kolla på tidigare har. Bilen kunde lika gärna ha varit ett år och gått 3000 mil. Enligt uppgift så har även denna ägare inte sparat in på något under åren. Denna bil är silver.

Hur är det med blåtandsstreaming för 2010 bilarna? Den har ju uppdaterade navi och idrive men enbart samtalsljud för blåtand. (mindre viktigt dock)
Det låter ju bra från båda men jag hade ändå gått på 40d. Det skiljer ju ändå ett X antal tusen kr mellan dom också. Du får helt enkelt gå på magkänslan. Och som jag skrev tidigare är ju skatten 6800kr mot 5400kr och förbrukningen lägre på 40dn. Kanske så små marginaler så det kanske kvittar ändå?

Någon blåtand har jag tyvärr inte, bara aux och usb. Hade båda navi? 35dn måste ju då ha den äldre CCC mot den nyare CICn med HDD i 40dn. Betydligt trevligare än den gamla. Jag har comfortstolarna, navin, dieselvärmare, elkrok och ellucka. Kroken ser jag som viktig eftersom jag bor i hus och hämtar släp lite då och då. Sen ellucka är trevligt när man kommer med matkassarna. Min har nästan precis rullat 18000 mil och går utmärkt. Bytat oljan 2gg om året eftersom jag anser att det är bra. :) nä, jag vet inte. Spännande och se vilken du väljer med motivering.

Edit: Snurrade till det i början av texten 40dn va ju såklart dyrare men det kanske är okey. Som med känsla skrev är ju motorn nyare och förbättrad. Spelar inte slantarna roll så hade jag valt 40dn.
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
det skiljer som sagt 40k i inköpspris
Skatten och förbrukningen uppskattar jag rör sig om totalt 3000 kr årligen i lägre kostnad för 40d, baserat på 2000 mils körning och en lägre förbrukning om 0,8 dl per mil.

40d har även backkamera med topview..
Båda har navi, krok, panorama och dieselvärmare.

svårt det här. Det är ju alltid lätt att tänka i stil med att 40k till är inte så mycket osv osv. Men det rör sig om ganska mycket pengar för begagnade bilar med 6 år på nacken.
Men som sagt skicket på bägge borgar för att man borde få ett hyfsat tryggt ägande...
Jo
1.160
Joofa
G61 i5 eDrive40 Touring -25, M- Sport, Tanzaniteblå
40K skillnad talar för 35d. Speciellt om det är den som har facelift? Jag tycker ofta BMW lyfter en modell med i och med facelift. Utseendemässigt kanske inte mycket skiljer men jag tycker ofta att inredningskvalitet är bättre samt att man får andra förfiningar i funktioner och inställningar.
Finns det 40d pre-facelift? 35d försvann väl iom faceliftet? 40 tkr är relativt hög skillnad allt annat lika håller jag med om.

/Anders
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Hej

För att klargöra :)

35d är prefacelift, uttagen 2010-02
40d är facelift, uttagen 2010-09

oavsett så är det (anser jag) mycket pengar för beggade bilar, därav kanske köpa den billigare. Men det kanske är dumsnålt..
X5 verkar hålla andrahandsvärdet så det kanske inte spelar någon större roll vilken man väljer om man kör med bilen i 4 år/8000 mil.

:/
Prisskillnaden får du igen den dagen du säljer så satsa på den bilen du gillar bäst allt annat lika. Ibland kan sånt som färg på karossen och inredning spela roll. Jag skulle personligen (utifrån din info) satsat på den svarta 40d, dels för att jag tycker en svart X5 är snyggare (och lättare att sälja) samt att den är 40d och lite nyare.

/Anders
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Liten uppdatering

Det blev den silver 35d och jag hämtar den på måndag.
Efter ett återbesök för att kolla på den igen kunde jag inte hålla mig :)
Känns jäkligt bra! :)

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
....och tack för er input!!!!
Jag respekterar ditt beslut. Stort grattis Gustaf! Hoppas du får många roliga mil med bilen.
Lycka till!

/Anders
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Tack!

@vinyl som svar på ett av dina inlägg kring motivering.
Hemma sa frugan: SVART är snyggast... samtidigt sa hon om den silvriga: kör bara! :)
Men utöver detta så känns det inte motiverat att lägga 40 lök till för den 8 växlade lådan som jag såg som den egentligen enda fördelen. De kosmetiska förändringarna är för små. Samt att jag har haft flera svarta bilar och ville ha nåt annat. 35d bilen var specad som jag ville ha den... hdd Kan jag klara mig utan..

Efter att kollat på flertalet så upplever jag att 2010 modellen pre lci har vissa förändringar jämfört med ex 2009 modellen bla när det gäller iDrive

Gr
7
Grungel
BMW X5 2013 40d
Bra val av bil! Men, vis av erfarenhet sedan igår kväll, kolla att kardanaxeln inte glappar och är åtgärdad/kollad enligt BMW:s recall. Min lossnade och föll i backen igår och slog tillbaks o gjorde ett hål i motorn. Nu måste jag byta motor och kardanaxel. :( Kan ju kosta en slant. 2013 - 9700 mil.

gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Låter jobbigt! Hoppas det löser sig!
Tack för tipset! Har hört om denna recall. Hur kollar man upp detta?
gu
902
gustaf76
BMX X5 35d m-sport -10
BMW 130i m-sport -07

BMW CS #8280
Ringde bavaria idag, min bil omfattas inte av denna återkallelse.
bm
85
bmw-E39
Bmw 523i -M-paket
Vilka bilar omfattas av denna recall? det är första gången jag hör talas om detta och jag har precis köpt en x5 40d -11...hur kollar man upp detta?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.